kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹

بازداشت مدیر رشوه بگیری که مانع از تجهیز و نوسازی صنایع پتروشیمی بوشهر می‌شد

 
 
رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: مدیری که با دریافت رشوه‌های کلان مانع از تجهیز و نوسازی صنایع پتروشیمی در بوشهر می‌شد، دستگیر شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، مهدی مهرانگیز در حاشیه مراسمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی پیرامون تدابیر اتخاذ شده برای جامه عمل پوشاندن به دستورات مزبور، اظهار داشت: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر در بهمن‌ماه سال گذشته، مصوبه‌ای در مورد رفع و تقلیل آلودگی هوای ناشی از آلایندگی شرکت‌های پتروشیمی در استان به ویژه در مناطق عسلویه، کنگان و جم مقرر شد. در همین راستا رئیس قوه قضائیه خطاب به دادگستری استان بوشهر دستور ورود به بحث کاهش آلایندگی صنایع را صادر کرد.
مهرانگیز افزود: براساس مصوبه‌ مورد اشاره و دستور رئیس قوه قضائیه، جلساتی با مدیران صنایع برگزار و مسائل به صورت همه‌جانبه بررسی شد، اما بعد از مدتی اقدام خاصی از سوی این صنایع برای کاهش آلایندگی انجام نگرفت؛ بنابراین تحقیقات مربوطه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌هایی که در زمینه تأمین قطعات جدید برای کاهش آلایندگی به صورت پیمانکار برای شرکت گاز کار می‌کنند، ارتباطات نامتعارفی با مدیر اقتصادی شرکت گاز در عسلویه دارند.
وی ادامه داد: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و به نهاد‌های اطلاعاتی در استان ارسال شد و تحقیقات جامع و دقیقی در این زمینه انجام شد. 
رئیس کل دادگستری استان بوشهر بیان داشت: با انجام تحقیقات، مشخص شد شرکت‌های پیمانکار مبلغ هنگفتی به مدیر اقتصادی شرکت گاز در عسلویه رشوه پرداخت کرده‌اند که همین موضوع مانع از خرید تجهیزات جدید و نوسازی صنایع می‌شد؛ به همین دلیل ما تغییر محسوسی در کاهش آلایندگی صنایع در منطقه مشاهده نمی‌کردیم.
مهرانگیز گفت: با ورود دادگستری استان و تشکیل پرونده، فردِ مُرتشی (رشوه‌گیر) دستگیر و به اغلب موارد اتهامی اعتراف کرده است. 
وی افزود: این مدیر با وجوه دریافتی از طریق رشوه اقدام به خرید ملک در کشور‌های دیگر کرده است.
صدور رای بدوی پرونده فساد مالی کارکنان سابق پتروشیمی امیرکبیر
خبر دیگر اینکه، رئیس دادگستری بندر امام خمینی(ره) از صدور رای بدوی پرونده فساد مالی کارکنان سابق پتروشیمی امیرکبیر این شهرستان خبر داد. 
به گزارش خبرگزاری میزان، عزیزمراد حسین‌پور گفت: پیرو شکایتی که توسط پتروشیمی امیرکبیر درخصوص تخلفات مالی علیه 14 نفر از کارکنان و مرتبطین انجام شد، پس از انجام تحقیقات اولیه، پرونده‌ای در دادگستری شهرستان بندر امام خمینی(ره) با اتهام تبانی در معاملات یا مناقصه‌ها و مزایده‌ها و خیانت در امانت تشکیل شد. 
حسین‌پور افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، اظهارات شهود و شکات حقیقی و حقوقی، گزارش ضابطان قضائی، نظرات کارشناسان قضائی و طی‌شدن فرآیند آیین دادرسی، حکم متهمان در شعبه ۱۰۲ کیفری دادگاه بندر امام خمینی(ره) صادر و اعلام شد. 
وی ادامه داد: طبق رای صادره، متهم ردیف اول کارشناس فروش وقت شرکت به تحمل پنج سال حبس تعزیری بابت مجازات بزه جعل رایانه‌ای و همچنین سه سال حبس تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی بابت بزه تبانی در معاملات دولتی، متهم ردیف دوم کارشناس امور مالی وقت شرکت به تحمل پنج سال حبس تعزیری بابت مجازات استفاده از اسناد مجعول و تحمل سه سال حبس تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی بابت مجازات بزه تبانی در معاملات دولتی و متهم ردیف سوم مدیر فروش وقت شرکت به تحمل ۷۴ ضربه شلاق بابت مجازات بزه تضییع اموال و وجوه دولتی و یک‌سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شدند. 
حسین‌پور گفت: پرونده با توجه به اقاریر مکرر متهمین ردیف اول و دوم درخصوص سایر تخلفات آنها در شرکت امیرکبیر با شرکت‌های طرف معامله درخصوص سایر اتهامات و جرم کلاهبرداری مفتوح است.