kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱

پدیدۀ شگفت‌انگیزی به نام مدافعان حرم

 
 
کامران پورعباس
عباراتِ «دفاع از حرم» و «مدافعان حرم»، دو عبارت عزت و اقتدارآفرین و سراسر عظمت و نور و تعالی هستند که ازاوایل دهه 90 پرتکرار شدند و سرنوشت منطقه و جهان را به نفع جناح اسلام و محور مقاومت تغییر دادند.
تعداد شهدا و جانبازان مدافع حرم در جمهوری اسلامی ایران بیش از هفت هزار نفر است.
علاوه‌بر ایران، کشورها و قومیت‌های مختلف نیز مدافع حرم دارند. عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و حتی فلسطین و جمهوری آذربایجان و از اهل سنت و مسیحیان مدافعان حرم داریم که قهرمانانه از حرم‌های مقدس دفاع و در پیروزیها و حماسه‌آفرینی‌های محور مقاومت نقش‌آفرینی کرده‌اند و هنوزم که هنوز است در معادلات منطقه و جهان تأثیرگذارند و در سنگرها و عرصه‌های جدیدی مشغول مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند.
ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی، ارتش سوریه و بسیج مردمی سوریه، نیروهای داوطلب ایرانی، لشکرهای نبویون، حیدریون، فاطمیون و زینبیون و تیپ‌های مالک اشتر و حسینیون و... حماسه‌آفرینی‌های پیروزمندانه‌ای در دهه 90 در سوریه و عراق انجام داده‌اند.
ارتش روسیه نیز پس از درخواست دمشق از مسکو، از مهرماه 1394 به بحران سوریه ورود کرد. در مجموع بیش از 68 هزار نظامی روس ازجمله 460 ژنرال در سوریه جنگیدند. به همراه پرسنل نظامی واحدهای مسلح روسیه همه فرماندهان حوزه‌های نظامی روسیه شرکت کردند. 
روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 18 مرداد سالروز شهادت شهید محسن حججی را به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری کرده است. 
شهید مدافع حرم محسن حججی در 21 تیر 1370 در خانواده‌ای متدین در نجف‌آباد اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت. مادر گرامی‌اش وی را به یاد فرزند شهید حضرت فاطمه زهرا(س)، «محسن» نام نهاد.
شهید حججی ارادت خاص و ویژه‌ای به خانم حضرت زهرا(س) داشت و عجیب حضرت زهرایی و عاشق ایشان بود.
آقا محسن شدیداً اهل‌بیتی، حضرت زهرایی، امام حسینی، کربلایی، عاشورایی، هیئتی، شهدایی، ولایی و معتقد به ولایت فقیه بود.
پاسدار شهید محسن حججی در سال ۱۳۹۲ وارد سپاه پاسداران شد و عضو لشکر زرهی 8 نجف اشرف بود. 
لشکر هشت نجف اشرف از نخستین لشکر‌های نیروی زمینی سپاه است که در ۲۲ عملیات مهم دفاع مقدس حضوری تعیین‌کننده داشته و بیش از ۹ هزار شهید از استانهای گوناگون کشور، از جمله دو هزار شهید از شهر نجف‌آباد را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. این لشکر هم اکنون در شهر نجف‌آباد اصفهان مستقر است. 
شهید حججی در سال 1394 مدافع حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) گردید و با وجود آنکه فرزندی در راه داشت، به خواست و اصرار خود چند روز پیش از محرم سال 1394 به سوریه رفت و سه ماه در مناطق حلب و لاذقیه با رشادت‌ها و دلاورمردی‌هایش از مردم این سرزمین در مقابل داعش دفاع کرد.
بار دوم با وجود آن که یک پسر دوساله داشت، با اصرار فراوان بالاخره در 27 تیر 1396 برای مبارزه با تکفیری‌های جلاد و خون‌آشام عازم سوریه شد.
در سحرگاه دوشنبه 16 مرداد 1396 در منطقه التنف سوریه با حمله سنگین و غافلگیرانه داعش رو‌به‌رو شدند که در یک درگیری چندساعته، محسن حججی در حالی که مجروح شده بود، به اسارت داعشی‌ها درآمد. 
وقتی اسیر شد، خیلی خونسرد بود و مدام لبخند می‌زد که عکس و کلیپ اسارتش بسیار پربازدید شد و چهره معصوم و پرابهتش در لحظات اسارت غوغایی بر پا کرد. 
جنایتکاران داعشی در 18 مرداد 1396، محسن حججی را به شهادت رساندند و سر و دستهایش را قطع کردند.
داعشی‌ها از حمله و صحنه دستگیری و شکنجه و شهادت و سر بریدن و پیکر بی‌سرِ محسن کلیپ‌های مستند حرفه‌ای ساختند و خواستند با خیال خود سربازان جبهه حق را تحقیر و مردم و مسئولان ایران را دچار رعب، وحشت و اختلاف در مبارزه با شیاطین کنند. اما انتشار این تصاویر موجب عزت محسن حججی و وحدت و یکپارچگی بی‌سابقه بین همه اقشار و گروههای اجتماعی در مبارزه با کفار و منافقین شد. 
مدت کوتاهی پس از شهادت، پیکر مطهر شهید محسن حججی در یک مبادله از داعش بازپس گرفته شد در حالی‌که سر و دو دست نداشت.
شهادت محسن ایران و جهان را به لرزه درآورد و تصاویر و اخبار اسارت و شهادت و تشییع‌اش تیتر اول رسانه‌ها گردید و میلیونها نفر در فضای مجازی و رسانه‌ها به این شهید والامقام ابراز ارادت کردند. عباراتی همچون نماد جریانی که به رهبری حسین‌بن‌علی(ع) در دنیا پیش می‌رود، تداعی عاشورا و پیروزی خون بر شمشیر، روضه مجسم کربلا و تجلی عاشورا، حجت خدا برای امتداد جریان عاشورا، شهید کاملی از عاشورا، برافراشته شدنِ بیرق سرخ حسینی در جهان و... در متنهای منتشره، دیده می‌شد. 
تشییع و خاکسپاری شهید حججی در دهه اول محرم در اوج شور و شعور عاشورایی با حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف برگزار شد و حماسه‌هایی کم‌نظیر را رقم زد.
مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حججی در روز 4 مهر در مشهد و در روز 5 مهر با حضور رهبر انقلاب در کنار پیکر شهید در تهران و در روز 6 مهر 1396 مصادف با 7 محرم 1439 در اصفهان و نجف‌آباد برگزار و سپس پیکر مطهرِ این شهید والامقام و بلندمرتبه در گلزار شهدای نجف‌آباد آرمید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از شهید حججی با عنوان نماینده و سخنگوی شهدای مظلوم و بی‌سر و همچنین نماد شهادت مظلومانه و شجاعانه یاد کردند.
شهید حججی مانند امام حسین(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و شهدای کربلا بی‌سر و همچون حضرت عباس(ع) بی‌دست به خاک سپرده شد. خون شهدای کربلا بساط یزید و یزیدیان را برچید و خون شهید حججی بساط داعشی‌های شمرصفت و یزیدی را.
بعد از شهادت محسن حججی، سردار سلیمانی وعده نابودی سه ماهه داعش را اعلام کرد و به خواست و اراده حق تعالی زودتر از سه ماه این وعده محقق گردید. 
پیروان راستینِ معصومین(ع) و اهل‌بیت(ع) 
عشق و ارادت به معصومین(ع) و اهل‌بیت(ع) و ایثارگری و فداکاری تا آخرین قطره خون به پیروی از اهل‌بیت(ع) و در راه دفاع از مکتب و حرم‌های اهل‌بیت(ع) در میان شهید حججی و عموم مدافعان حرم فوق‌العاده عمیق و غنی بود و شهدای دارای نشانه‌های اهل‌بیتی هم در بین مدافعان حرم زیاد داشتیم و شهدای بی‌سر و بی‌دست و شرحه شرحه زیادی در دفاع از حرم‌های مقدس تقدیم شده است.
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی با بدن سوخته و پیکر شرحه شرحه(پیکر پنج تکه شده بود) همچون امام حسین(ع) و شهدای کربلا مستقیماً توسط شیطان بزرگ آمریکای جهانخوار به شهادت رسید. 
این شهیدان نیز از جمله شهدای مدافع حرم هستند که همچون اباعبدالله الحسین(ع) و اباالفضل العباس(ع) و شهدای کربلا بی‌سر به شهادت رسیدند تا سندی محکم و متقن و آشکار باشند بر شمرصفتیِ یزیدیان تکفیری زاییده سازمان‌های سیا و موساد:
شهیدان عبدالله اسکندری(داعشی‌ها سرش را بعد از بریدن بر نیزه کرده و تصویرش را منتشر کردند)، سیدمیلاد مصطفوی، رضا اسماعیلی(نخستین شهید بی‌سر فاطمیون)، سید احمد حسینی(شهید فاطمیون و نخستین شهید مدافع حرم بی‌سر شهر مقدس قم) و ذوالفقارحسن عزالدین(رزمنده 17 ساله حزب‌الله لبنان). 
معجزات اهل‌بیت(ع) 
جهاد در سوریه و عراق اعتقادی بود. امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا و حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) همه را در سوریه و عراق جمع کرده بودند و همه به عشق اهل‌بیت(ع) در سوریه با هم متحد شدند و جنگیدند. عشق به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) همچون خورشیدی در عراق و سوریه تابید و مدافعان حرم را در سراسر جبهه مقاومت همچون معجزه‌ای جمع کرد. همین عشق بود که مدافعان حرم از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در محور مقاومت در کنار یکدیگر متصل، متحد و منسجم کرد. عشق به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در بین تمام قومیتها و ملیتها وجود داشت و همه عشق و احترام داشتند و الفت پیدا کردن آنها از معجزات اهل‌بیت(ع) است.
خاطرات متعددی از عشق و ارادت مدافعان حرم به معصومین(ع) و اهل‌بیت(ع) و اقتدا به این اخترهای تابناک از مدافعان حرم با فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف نقل شده است و حتی از ارتشیان روسیه نیز تصاویر و کلیپ‌هایی از حضور در حرم حضرت زینب کبری(س) و زیارت حرم منتشر شده و خاطرات عجیب و جالبی هم نقل شده، از جمله آن که یکی از مسئولان لشکر فاطمیون تعریف کرده است: همراه با نیروهای روسی که به عنوان ابرقدرت شرق شناخته می‌شود، در سوریه بودیم. نیروهای روسی از ما می‌پرسیدند شما وقتی حمله می‌کنید چه چیزی می‌گویید که دشمن فرار می‌کند؟ می‌گفتیم که ما «لبیک یا زینب(س)» می‌گوییم. نیروهای روسی گفتند که باید این جمله را به ما هم یاد بدهید، وقتی که «لبیک یا زینب(س)» را یاد گرفتند چون لهجه خودشان را داشتند خیلی با سختی این جمله را فریاد می‌زدند و حمله می‌کردند و واقعاً هم برای‌شان اثربخش بود.
مدافعان حرم از قومیتهای مختلف با رهبری و فرماندهی کلِ فرزند زهرا و پرچمدار عاشورا امام خامنه‌ای و با فرماندهی میدانیِ قهرمان قهرمانانِ مدافع حرم و پرچمدار و علمدار دفاع از حرمهای اهل‌بیت(ع) شهید حاج قاسم سلیمانی، به دفاع از حرمهای آل‌الله پرداختند و سرافرازانه به پیروزی رسیدند.
اهل‌بیتی بودن و به ویژه حضرت زهرایی بودنِ سردار دلها بسیار معروف بود و همین روحیه اعلای حاج قاسم یکی از دلایل تقویت روزافزون اقتدا به اهل‌بیت(ع) در میان مدافعان حرم و در عرصه جهاد با دشمنان اهل‌بیت(ع) بود. 
حاج قاسم سلیمانی اعتقاد و ارادت راسخ و راستین و مخصوصی به زهرای اطهر(س) داشت. مهم‌ترین توسلات حاج قاسم، توسل به حضرت فاطمه زهرا(س) بود.
گذشتن از دلبستگی های دنیوی در راه اهداف مقدس
یکی دیگر از جلوه‌های اهل‌بیتی و عاشورایی در میان مدافعان حرم، گذشتن از زن و فرزند و خانواده در راه دستیابی به اهداف متعالی است. اکثر مدافعان حرم، فرزند یا فرزندان خردسال داشتند و برخی نیز بعد از شهادت فرزندشان متولد شده است و این عشقی است که امام حسین(ع) در دل مدافعان حرم انداخته است تا در راه اهداف مقدس دست از عزیزترین عزیزان شسته و بالاترین درجه‌های ایثارگری را از خود به یادگار گذارند.
در خط مقدم بودنِ فرماندهان مدافع حرم 
و محور مقاومت
یکی دیگر از جلوه‌های اهل‌بیتی و عاشوراییِ مدافعان حرم که پس از نابودی داعش و تکفیری‌ها تاکنون نیز تداوم داشته است، مشارکت مستقیم در میدان نبرد و در خط مقدم بودن و جلوتر از همه بودنِ فرماندهان بزرگ و عالی‌رتبۀ مدافع حرم است. شهادت‌های مکرر بزرگ‌ترین فرماندهان مدافع حرم از ملیتهای مختلف، گواه محکمی بر این حقیقت است. 
برخی از این فرماندهان شهید را نام می‌بریم:
فرماندهان شهید ایرانی: شهیدان حاج قاسم سلیمانی، حسین همدانی، مرتضی حسین‌پور(حسین قمی)، عبدالله اسکندری، اصغر پاشاپور، محمد علی الله‌دادی، محمد جنتی، حسین پورجعفری(جعفری‌نیا)، سید رضی موسوی، محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی.
فرماندهان شهید حزب‌الله لبنان: شهیدان جهاد مغنیه، مصطفی بدرالدین، سمیر قنطار، علی فیاض، حسن حسین الحاج، حسن علی جفال، محمد ابوعیسی، برادران شهید فقیه به نامهای غسان فقیه و جمیل فقیه، علی احمد حسین(عباس جعفر)، طالب سامی عبدالله(حاج ابوطالب)، وسام حسن الطویل(حاج جواد)، محمد نعمه ناصر(ابونعمه) و فواد شُکر(حاج محسن).
فرماندهان شهید فاطمیون(افغانستان): شهیدان علیرضا توسلی(ابوحامد)، رضا بخشی(فاتح)، علیزاده حسینی، سید حسین حسینی، سید محمد حسن حسینی و سید علی حسینی عالمی.
فرماندهان شهید زینبیون(پاکستان): شهیدان عقید(با نام جهادی مالک)، امتیاز حسین، مطهر حسین، نوروزعلی درویش، زینت‌علی جعفری.
فرماندهان شهید حشدالشعبی(عراق): شهیدان ابومهدی المهندس، کریم صاحب السعیدی، حاتم اسود محمد(ابومنتظر المحمداوی) و حمزه عبدالله حسین العجیلی.
فرماندهان شهید ارتش سوریه: شهیدان عصام زهرالدین و احسان الزهوری. 
فرماندهان روسی: والری اساپوف، آلکسی بوچلنیکوف، جنرال آلکسی بوچلنیکوف، روسلان گالیتسكی و والری فدیانین.
مدافعان حرم در رهنمودهای امام خامنه‌ای
جامع‌ترین و کامل‌ترین توصیفات از عظمت جایگاه مدافعان حرم و خانواده‌های‌شان و دستاوردهای خون‌ها و مجاهدت‌های مدافعان حرم، در رهنمودهای امام خامنه‌ای تبیین و تشریح گردیده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های متعددشان در دیدار با خانواده‌های مدافع حرم و رهنمودهای‌شان در برخی موقعیتهای دیگر، مطالب و نکات مهم و راهبردی در مورد این قهرمانان و سرافرازانِ عرصه دفاع از حرمهای شریف فرموده‌اند که گزیده‌ها و سرفصل‌هایی از این رهنمودها را مرور و بررسی می‌کنیم.
چهار جنبۀ پدیده مدافعان حرم
جدیدترین دیدگاه‌های رهبر انقلاب در مورد حماسه مدافعان حرم و دستاوردهای آن در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم در 30 خرداد 1403 ثبت گردیده است. 
رهبر انقلاب در این دیدار، «پدیدۀ مدافعان حرم» را «یک پدیدۀ شگفت‌انگیز» و «یک پدیدۀ مهم» دانسته و چهار جنبه را برای آن نام برده و شرح دادند که عبارتند از: جنبۀ نمادین، جنبۀ جهان‌نگری انقلاب، جنبۀ دور کردنِ یک خطر بزرگ از سر منطقه و کشور ما و جنبۀ قدرت بازآفرینیِ انقلاب اسلامی ایران. 
رهبر انقلاب در توضیح جنبه نمادینِ مجاهدت‌های مدافعان حرم فرمودند:
«امّا آن معنای نمادین و معنای رمزی، این است که درست است که حرکت به سمت حرمهای اهل‌بیت و دفاع از حرمهای اهل‌بیت، در واقع دفاع از مزار و احترام به آن مزار است، لکن این در واقع احترام به محتوا و مکتب آن پیکر مطهری است که آنجا قرار گرفته. آن چیزی که مهم است این است؛ یعنی اگر چنانچه کسی برای آن فکر، برای آن آرمان، احترام قائل نباشد، هیچ دلیلی برایش وجود ندارد که برود از این مزار یا از این گنبد دفاع کند و حمایت کند. بعضی از این کسانی که رفتند در دفاع از حرم شرکت کردند، شیعه هم نبودند. ما می‌شناسیم افرادی را از کشور خودمان و جاهای دیگر که شیعه هم نبودند؛ یعنی ممکن است فقه اهل‌بیت را هم عمل نمی‌کردند، امّا آرمان اهل‌بیت را چرا؛ مهم این است.
اهل‌بیت آرمان‌های بلندی دارند که اینها هیچ وقت کهنه نخواهد شد و در صدر خواسته‌های همۀ وجدانهای پاک و انسانهای آزاده وجود دارد، مثل عدالت، مثل آزادی، مثل مبارزۀ با قدرت‌های ظالم و ستمگر، مثل وجوب ایثار در راه حق، فداکاری؛ اینها آن مفاهیم بلندی است که در زندگی ائمه وجود دارد. این حرکت، حرکت دفاع از این آرمانها و ارادت و علاقۀ به این آرمانها بود؛ این خیلی مهم است.»۱۴۰۳/۰۳/۳۰
رهبر انقلاب جهان‌نگری انقلاب را چنین تشریح کردند:
«نکتۀ دوم که گفتیم مسئلۀ «جهان‌نگری انقلاب». ... یکی از نیازهای حتمی هر نهضتی، هر حرکتی، حرکت اجتماعی‌ای، سیاسی‌ای وجود نگاه به محیط بین‌المللی، محیط منطقه‌ای، تعاملها، رابطه‌ها، نسبت‌ها و مانند اینها است.... از اوّل پیروزی انقلاب هم، نگاه امام به بیرون بود.... نگرش جهانی، نگرش منطقه‌ای، نگرش جامع، غفلت نکردن و مشغول نشدن و سرگرم نشدن فقط به مسائل داخل؛ این در انقلاب وجود داشت.
یکی از مظاهر عمده و مهمش همین مسئلۀ حضور رزمندگان ما است در کشورهایی که در آنجاها دشمن نقشه کشیده بود، طرّاحی کرده بود؛ طرّاحی بسیار مهمی هم انجام گرفته بود؛ در درجۀ اوّل در عراق، در سوریه و تا حدودی هم در لبنان؛ دشمن نقشه کشیده بود که نقشۀ مهمّی بود....
این نقشۀ خیلی خطرناکی بود. هدف این نقشه هم تصرف منطقه بود برای تصرف ایران.... حرکت مدافعان حرم این را خنثی کرد؛ یعنی یک گروه جوان و پیر، از کشورهای مختلف و با مرکزیت جمهوری اسلامی توانستند یک نقشۀ مهم پرخرجِ حساب‌شدۀ دستگاهِ استکبار و استعمار را به کلّی خنثی کنند؛ این جهان‌نگری انقلاب خیلی چیز مهمّی است.»۱۴۰۳/۰۳/۳۰
رهبر انقلاب در توضیح جنبۀ سوم فرمودند: 
«نکتۀ سوّم که گفتیم، چه بود؟ از جنبۀ خنثی‌سازی یک خطر بزرگ داخلی؛ ناامنی. داعش و بقیۀ گروه‌هایی که دنباله‌رو یا کنار یا رقیب آن در سوریه و عراق بودند، اگر با همان تشکیلات و همان سازمان‌دهی و مانند اینها [تا کنون] بودند، امنیّت را از کل منطقه ربوده بودند، از جمله از ایران و بدون تردید ما باید هر چند روز یک بار در کشورمان شاهد قضایایی مثل قضایای شاهچراغ شیراز و قضایای کرمان می‌بودیم؛ در عراق هم همین‌جور بود، در سوریه هم همین‌جور بود، تا وقتی که حاکمیّت دست خودشان بیفتد. این خطر را مجاهدین مبارز مدافع حرم از بین بردند.»۱۴۰۳/۰۳/۳۰
رهبر انقلاب مقولۀ راهبردیِ «قدرت بازآفرینیِ انقلاب اسلامی ایران» را چنین تبیین کردند:
«نکتۀ آخر آن چیزی است که گفتیم: حضور مدافعان حرم نشان داد که انقلاب اسلامی قدرت بازآفرینی و استمرار همان شور و حماسۀ اول انقلاب را دارد؛ یعنی این را ثابت کرد. معمولاً اوایل نهضت‌ها یک شور و انقلابی هست، بعد بر اثر عوامل گوناگون، آن حماسه، آن شور، آن انگیزه، اول ضعیف می‌شود، بعد به کلی از بین می‌رود و همین موجب می‌شود که به کّی بساط آن دستگاه نهضت برچیده بشود. این را ما در تاریخ نزدیک معاصر خودمان، مثل انقلاب فرانسه و انقلاب شوروی و امثال اینها مشاهده کرده‌ایم....
در جمهوری اسلامی هم بعضی انتظار داشتند این‌جوری بشود، [امّا] حضور مدافعان حرم نشان داد که بعد از چهار دهه هنوز آن انگیزه وجود دارد....
اینها نه امام را دیدند، نه دوران جنگ و دفاع مقدس را دیدند، اما انسان می‌بیند همان‌جور، با همان انگیزه، گاهی بهتر، گاهی روشن‌بینانه‌تر می‌روند این‌جور می‌جنگند، جان خودشان را کف دست می‌گیرند، بعضی شهید می‌شوند، بعضیها هم شهید نمی‌شوند. این نشان‌دهندۀ آن است که انقلاب این توان عجیب را دارد؛ این خیلی مهم است....
صفا و شجاعت و ایثار و اخلاص و اعتقاد عمیق به مبانی اسلامی و انقلابی در این جوانهائی که رفتند، واقعاً شگفت‌انگیز است، واقعاً یک پدیدۀ بی‌نظیری است؛ انسان تعجّب می‌کند. جز لطف خدا، جز هدایت الهی و سرانگشت هدایت ائمۀ معصومین(علیهم‌السلام)، چیز دیگری نمی‌تواند باشد.»۱۴۰۳/۰۳/۳۰
عظمت مقام و جایگاه شهدای مدافع حرم و خانواده‌های‌شان
در ادامه سایر رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد مدافعان حرم که غالباً در دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم گفته شده‌اند، را بررسی و مرور می‌کنیم.
گزیده‌ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد عظمت مقام و جایگاه شهدای مدافع حرم و خانواده‌های‌شان چنین است:
«واقعاً یکی از معجزات انقلاب اسلامی همین شتافتن جوانهای ما در این دوره برای مقابله و مواجهۀ با دشمنان عنود و خبیث در خارج کشور بود.»
***
«اولاً ما به همۀ شهدا افتخار می‌کنیم. ثانیاً به خانواده‌های همۀ شهدا افتخار می‌کنیم. علت هم این است که شهدا و خانواده‌های آنها هرکدام به نحوی در حفظ نظام اسلامی و برافراشتن این پرچم پرافتخار سهم‌های زیادی داشتند؛ شهدا یک جور، خانواده‌ها یک جور. ثالثاً به شهدای حرم- شهدای دفاع از حریم اهل‌بیت(علیهم‌السلام)- به‌طور ویژه افتخار می‌کنیم. علت هم این است که در زمان دفاع مقدس، امام(رضوان‌الله‌علیه) و همۀ ماها دائماً جوانها را تشویق می‌کردیم که برای دفاع مقدس بروند.... امروز آن کسانی که برای دفاع از حریم [اهل‌بیت] می‌روند، به ما التماس می‌کنند. ما می‌گوییم نروید، ما اجازه نمی‌دهیم اما آنها التماس می‌کنند.... این واقعاً حادثۀ عجیب و بی‌نظیری است.»
***
«جوان‌های شما که برای انجام وظیفه، برای دفاع از حرم اهل‌بیت، جان خودشان را کف دست گرفتند و آمادۀ فداکاری شدند و به شهادت رسیدند، نه‌فقط افتخار خانواده‌‌های خودشان بلکه افتخار دنیای اسلام و دنیای تشیعند.»
***
«این را بدانید که هرکدام از جوانهای شما در هر جای سوریه و در هر جای عراق که به شهادت رسیدند، در مقام دفاع از حرم اهل‌بیت به شهادت رسیدند.... هر جا بچه‌های شما شهید شدند، کأنّه پای ضریح امام حسین یا پای ضریح امیرالمؤمنین یا پای ضریح حضرت زینب شهید شدند. فرق نمی‌کند که در بیابانهای فلان استان سوریه یا فلان استان عراق باشد یا هر جای دیگر باشد، تفاوتی نمی‌کند. مثل اینکه دم در حرم امام حسین در مقام دفاع شهید شده باشند.»
***
«افتخارات شهدای شما زیاد است.... اما اینکه در راه دفاع از حریم اهل‌بیت و در دفاع از حریم زینب کبری به شهادت رسیدند، از همۀ اینها بالاتر است.»
***
«شهید با دلهای آشنا و مستعد همراه است، کمک می‌کند، هدایت می‌کند، تسلّا می‌دهد؛ این از جنبۀ معنوی و خدایی و اخروی. از جنبۀ دنیوی هم شهدای مدافع حرم، فضای کشور را تغییر دادند؛ در این چند سال مفاهیم انقلاب را زنده کردند....
خدای متعال به این فداکاری بچه‌های شما برکت داد و موجب شد که در کشور بتوانند فضای جدیدی را به وجود بیاورند. درحالی‌که کشور ما هشتاد میلیون جمعیت دارد و تعداد شهدای حرم، زیاد هم نیست امّا همین تعداد کم توانستند بر فضای عمومی این کشور هشتاد و چند میلیونی تأثیر بگذارند.»
***
«مدافعان حرم و خانواده‌های‌شان مایۀ افتخار و سرافرازی ایران اسلامی‌اند؛ مایۀ نجات و کامیابی انقلاب اسلامی هستند و جمهوری اسلامی قطعاً رهین منت این عزیزان، این شهیدان و این خانواده‌ها و این مدافعان است.»
***
 دستاوردهای درخشان و بی‌نظیر و حیرت‌انگیز
خونها و مجاهدت‌های مدافعان حرم از کشورها و قومیتهای مختلف، دستاوردهای فوق‌العاده عظیم و درخشان و بی‌نظیر و حیرت‌انگیزی داشته است که جهان و جهانیان مکرراً به آنها اذعان داشته‌اند و حتی دشمنان قسم خورده اسلام و محور مقاومت نیز بارها و بارها به این دستاوردها اعتراف کرده‌اند.
مهم‌ترین این دستاوردها که در رهنمودهای مقام معظم رهبری بر آنها تصریح شده، عبارتند از: 
- مدافعان حرم اثبات کردند که مکتب‌شان یعنی اسلام و تشیع، یک مکتب انسان‌ساز و باعظمت و موفق است و پیش خواهد رفت.
- درس و روحیه و انگیزه گرفتنِ همه از شهدا
- به عزت رساندنِ جمهوری اسلامی در دنیا
- امن کردنِ مرزها و شهرهای کشور 
- دور نگه داشتنِ دشمن از حریم کشور
- از بین بردنِ نقشه‌های آمریکا برای کل منطقه
- زنده کردنِ مفاهیم انقلاب اسلامی
- اگر دفاع از این حرمها نبود، این دشمنان عنود و خبیث، به حرمهای اهل‌بیت اهانت می‌کردند و خسارت می‌زدند.
- ریشه‌کنیِ شجرۀ خبیثه‌ای که به دست طواغیت جهان غرس شده بود، در کشورهای سوریه و عراق 
- ضربه زدن به دولت‌های قبلی و کنونی آمریکا و رژیمهای وابسته به آن در این منطقه که گروه داعش را به وجود آوردند و همه‌گونه پشتیبانی کردند تا سلطه نحس خود را در منطقه غرب آسیا بگسترانند و رژیم غاصب صهیونیست را بر آن مسلط سازند. 
- افتخار جمهوری اسلامی امروز این است که به برکت مدافعان حرم، ما در مجاورت مرزهای رژیم صهیونیستی نیرو داریم. 
- مدافعان حرم با متلاشی ساختن تودۀ سرطانی و مهلک داعش، نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام، بلکه به همۀ ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردند.
مدافعان حرم، زمینه‌ساز آزادی قدس
مدافعان حرم زمینه‌ساز آزادی قدس شریف گردیده‌اند.
به برکت مجاهدت‌ها و خون‌های مدافعان حرم، نقشه‌های مستکبران جهان به سرکردگی آمریکا و اسرائیل در منطقه به شکست انجامید و محور مقاومت به عزت و اقتدار و انسجامی بی‌سابقه دست یافت و اکنون محور مقاومت در اوج توانمندی و پیروزمندی، بر پشتیبانی از مبارزات ملت فلسطین متمرکز گردیده و رژیم اشغالگر قدس را در سراشیبی افول و نابودی قرار داده است. 
با شروع طوفان الاقصی از جانب مقاومت فلسطین و تحمیل شکست ترمیم‌ناپذیر به رژیم کودک‌کش و تروریست صهیونیستی، مسئلۀ فلسطین به مسئلۀ اول دنیا و به یک مسئلۀ عمومی جهانی تبدیل گردید و در سرتاسر جهان حتی در خیابانهای لندن و میدانهای پاریس و دانشگاه‌های آمریکا به نفع مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند و موضوع فلسطین در داخل کنگره آمریکا تا سازمان ملل تا المپیک پاریس تا همه‌جای دیگر انتشار و گسترش دارد و آمریکا هم به عنوان بزرگ‌ترین حامی صهیونیستها در مقابل اجماع جهانی ملت‌های دنیا دچار انفعال شده است.
رژیم صهیونیستی زشت‌ترین چهرۀ یک باند جنایتکار و قاتل و تروریست را دارد از خود نشان می‌دهد و در ترور و قساوت و جنایتهای عجیب و غریب، نصاب جدیدی را در تاریخ جنایتکاری بشر در دنیا به وجود آورده است. جهانیان حتی در آمریکا و اروپا دیگر به کودک‌کش بودن و تروریست بودنِ صهیونیستها و ضرورت دفاع از فلسطین اجماع و اتفاق‌نظر دارند.
فلسطینی‌ها در ماجرای طوفان‌الاقصی وارد میدان شدند، عمل کردند، اقدام کردند و دشمن را در کنج میدانی قرار دادند که هیچ راه فراری و وسیله نجاتی برایش وجود ندارد و البته تاکنون حدود چهل هزار شهید از ملت فلسطین که اغلب آنها نیز زنان و کودکان هستند، تقدیم شده است که این خونها سند مظلومیت و اقتدار و حقانیت مبارزات ملت فلسطین و پشتوانه نابودی رژیم جعلی و نامشروع و غده سرطانی اسرائیل هستند. 
فرماندهان فلسطینی نیز بیشتر از همه فرماندهان در محور مقاومت در خط مقدم نبرد هستند و عده‌ای ‌از آنان مستقیماً به شهادت رسیده‌اند. برخی فرماندهان فلسطینی، تعدادی از اعضای خانواده و خاندان‌شان را نیز صهیونیستها به شهادت رسانده‌اند تا شاید بتوانند خللی در عزم و اراده این فرماندهان به وجود بیاورند که نه تنها کوچک‌ترین خللی ایجاد نشده، بلکه مصمم‌تر به ادامه مبارزات ضدصهیونیستی گردیده‌اند.  
رژیم صهیونیستی در دهه هشتاد بیش از 2700 عملیات ترور در داخل و خارج فلسطین انجام داد. از سال 2000 تا 2020 میلادی قریب به 430 چهره سرشناس فلسطینی توسط این رژیم مورد هدف قرار گرفته شدند.
بعد از آغاز طوفان الاقصی نیز فرماندهان فلسطینی بیش از پیش جلودار بوده و در خطوط مقدم مبارزات میدانی با صهیونیستها قرار داشته‌اند و شهدایی را هم تقدیم راه آزادی قدس کرده‌اند.
اسامی برخی رهبران و فرماندهان فلسطینی که اخیراً و بعد از آغاز طوفان الاقصی به شهادت رسیده‌اند، چنین است:
شهیدان صالح العاروری، سمیر فندی(ابوعامر)، عزام الاقرع، جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البحتینی، طارق محمد عزالدین، طارق ابراهیم عزالدین(ابومحمد)، ایمن نوفل، جهاد محیسن، محمد مامون حواشین، خالد منصور(ابو راغب)، شرحبیل السید(ابوعمرو)، ایاد الحسنی، علی حسن غالی، کیهم نافع، ابوعبدو، محمد بدیع، سعید الجابر، فائق المبحوح و احمد بحر.
شهادت اخیرِ اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و رهبر شجاع و مجاهد برجستۀ فلسطینی نیز ان شاء الله راه را برای محو رژیم سفاک و ددمنش صهیونیستی و آزادی قدس را هموارتر خواهد کرد.
شهید هنیه از بزرگ‌ترین قهرمانان و رهبران ملت فلسطین سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ای شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده شهادت بود و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. بیش از شصت نفر از اعضای خانواده هنیه که همگی غیرنظامی بودند، به شهادت رسیده‌اند.
محور مقاومت که به برکت مدافعان حرم در اوج اقتدار قرار دارد، اکنون از حالت تدافعی خارج شده و از موضع شدیداً تهاجمی و به صورت همه‌جانبه و متحد و منسجم و یکپارچه از ملت فلسطین دفاع می‌کند و حزب‌الله لبنان با رهبر فرزانه و مقتدر و محبوبش سید حسن نصرالله و انصارالله یمن با رهبر عزیز و مقتدرش عبدالملک بدرالدین الحوثی و مقاومت عراق و سوریه، مکرر در مکرر حمله مستقیم و ویرانگر نظامی با موشک و پهپاد به اسرائیل انجام داده‌اند و انصارالله یمن با محاصره دریایی صهیونیستها در مسیر قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل گام برداشته است و جمهوری اسلامی ایران هم که با پرچمداری فرزند زهرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر و فرمانده کل محور مقاومت همواره در خط مقدم دفاع از فلسطین قرار دارد و با عملیات بی‌نظیر وعده صادق‌اش و با روش‌های ناشناخته مختلف، صهیونیستها را زیر ضربه قرار داده است و برآیند اقدامات محور مقاومت در فلسطین و لبنان و ایران و یمن و سوریه و عراق، ذلت و افول و در سراشیبی اضمحلال قرار گرفتنِ رژیم صهیونیستی را شتابان‌تر از همیشه کرده است و ان شاء الله و به یاری خداوند متعال پیروزی نهائی و آزادی بیت المقدس و مسجدالاقصی نزدیک است.
رژیم صهیونیستی دارد به تدریج 
ذوب و تمام می‌شود
رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً وعده قطعی بودن و نزدیک بودنِ پیروزی نهائی ملت فلسطین و نابودی اسرائیل و آزادی قدس شریف را داده‌اند که به عنوان حُسن ختام این گزارش، یکی از جدیدترین بشارت‌های رهبری را ذکر می‌کنیم:
«عملیات طوفان‌الاقصی یک ضربۀ تعیین‌کننده به رژیم صهیونیستی بود، یک ضربه‌ای بود که قابل جبران نیست و رژیم صهیونیستی را در یک مسیری قرار داده است که انتهای آن مسیر جز اضمحلال و نابودی چیز دیگری نیست....
امروز رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا دارد به تدریج ذوب می‌شود، دارد تمام می‌شود؛ این را مردم دنیا دارند می‌بینند.»14/03/1403