kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
مشاور سابق پنتاگون خبر داد

هلاکت 70 کماندوی آمریکایی و اسرائیلی در کمین انصارالله یمن

 
 
 
سرویس خارجی-
مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در جریان مصاحبه‌ای اعلام کرد که اخیراً 70 کماندو و نیروی ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن در کمین مبارزان یمنی گرفتار و کشته شده‌اند. 
اغراق نخواهد بود اگر بگوییم، یمن در جنگِ اجاریِ مقاومت علیه رژیم آپارتاید اسرائیل نقشی استثنایی ایفا کرده است. گوشه‌ای از نتیجه مقاومت یمنی‌ها این بوده است که ناوگان آمریکا را فرسوده کرده است. 
نیروهای آمریکایی از آغاز حملات چند ماهه خود به یمنی‌ها تقریباً ۸۰۰ موشک را شلیک و 7 دور حمله هوائی علیه نیروهای مقاومت انصارالله یمن اجرا کرده‌اند، اما در برابر آن هیچ دستاوردی را رقم نزده‌اند و پایانی برای مأموریت‌های استقرار آن‌ها نمی‌توان متصور شد. همچنین ارتش یمن عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را در چارچوب حمایت از مردم غزه به انجام رسانده و آسیب‌های اقتصادی فراوان و قابل توجهی را به بندرهای جنوبی اراضی اشغالی وارد آورده است.
سرهنگ «داگلاس مک‌ گرگور»، مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که اخیراً ۷۰ نیروی ویژه آمریکایی و اسرائیلی برای انجام عملیات علیه یمنی‌ها وارد خاک این کشور شدند، اما در همان دقایق اولیه در کمین مبارزان یمنی و یگان‌های مردمی انصارالله یمن گرفتار شدند و همه کشته شدند. به گفته مگ‌گرگور بیشتر افرادی که به هلاکت رسیدند، اسرائیلی بودند؛ وی به تاریخ دقیق این عملیات موفق یمنی‌ها اشاره‌ای نکرد. 
آن‌طور که خبرگزاری مهر نوشته است، این فرمانده نظامی و کهنه‌ سرباز آمریکایی در ادامه حتی گفته است که «این نیروهای ویژه آمریکا و اسرائیل با ماهواره‌های جاسوسی روسی ردیابی شدند و مسکو اطلاعات آن‌ها را در اختیار ایران قرار داد و ایران نیز به نیروهای یمنی اطلاع داده است.» البته اظهارات او، تاکنون توسط مقام‌های رسمی هیچ‌کدام از طرف‌های این نبرد تأیید یا رد نشده است.
خودی‌های ترسو!
از سوی دیگر، حمایت برخی کشورهای مرتجع عربی -که نام «اسلامی» را هم با خود یدک می‌کشند- از رژیم صهیونیستی باعث خشم یمنی‌ها شده است. ایسنا در این باره نوشته است «جلال الرویشان»، معاون نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن در امور دفاعی و امنیتی، با حضور در مراسم آغاز سال آموزشی ۱۴۴۶ هجری قمری ضمن محکوم کردن سکوت جامعه جهانی و حاکمیت‌های عربی و ترس و بزدلی آن‌ها حتی از محکوم کردن جنایاتی که دشمن صهیونیستی در حق ملت فلسطین مرتکب می‌شود، گفت: «ترور رهبران مقاومت شهید اسماعیل هنیه و شهید فؤاد شکر و جنایاتی که دشمن صهیونیستی با مشارکت آمریکا و غرب مرتکب می‌شود، عملیات‌هایی مذبوحانه و بیهوده در تلاش برای در هم شکستن پایداری مقاومت است اما هرگز آن را متوقف و یا تضعیف نخواهد کرد.»
آتش سنگین حزب‌الله لبنان ادامه دارد
خبر دیگر آنکه مقاومت لبنان روز شنبه اعلام کرد پایگاه‌های صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی را در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین و مقاومت جسور آن، ظهر دیروز [جمعه] پایگاه المالکیه را با توپخانه هدف قرار دادیم. طبق گزارش الجزیره، مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد در راستای حمایت از مردم و مقاومت غزه تجهیزات جاسوسی در پایگاه رامیا را هم با پهپاد هدف قرار داد که منجر به انهدام این تجهیزات شد.
تلفاتمان سنگین است 
همچنین روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارشی از «تعداد بالای کشته‌ها و مجروحان ارتش» اشغالگر در جبهه جنوبی (نوار غزه) و جبهه شمالی (لبنان) منتشر کرده است. «حن آرتسی سرور»، خبرنگار و تحلیلگر امور اجتماعی این روزنامه نوشته، کشته‌ها و مجروحین در هفته‌های اخیر، در هر دو جبهه بسیار زیادند: «این هفته نیز مانند همه هفته‌ها، مجروحان جنگی بیشتری به لیست بی‌پایان قربانیان اضافه شده‌اند و باید در جامعه‌ای که آمادگی پذیرش هزاران معلول جسمی و روانی را ندارد و در سایه بی‌توجهی آشکار دولت با زندگی جدید خود دست و پنجه نرم کنند. در این هفته ۶ نفر به شدت مجروح شدند... در ارتش اسرائیل هم اکنون ۹۸۶۰ مجروح شامل ۵۰۵۳ جوان (۱۸ تا ۳۰ ساله) وجود دارد. بیش از ۲۶۰۰ نفر دچار اختلالات روانی شده‌اند، ۱۹۷ نفر دچار آسیب‌هایی از ناحیه سر، ۶۹۰ نفر در ناحیه ستون فقرات و بیش از ۶۰ نفر نیز قطع عضو شده‌اند.»
ترور عضو ارشد حماس 
از طرف دیگر، شبکه الجزیره با انتشار تصاویری اعلام کرد که یک پهپاد متجاوز صهیونیستی، یک دستگاه خودرو را در نزدیکی شهر صیدا در جنوب لبنان هدف قرار داد. یک منبع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از شهادت یک شهروند لبنانی و زخمی شدن یک نفر دیگر در حمله پهپادی خبر داد. همزمان خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد که فرد به شهادت رسیده، «سامر الحاج»، از اعضای ارشد جنبش حماس در اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین الحلوه در شهر صیدا، است. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان نیز اعلام کرد توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی شهرک «عیترون» در جنوب لبنان را هدف قرار داد. همچنین یک حمله به شهرک «طیرحرفا» در شهرستان صور در جنوب لبنان انجام شد.
شمال را به تدریج از دست می‌دهیم!
یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با اشاره به اینکه عملیات‌های حزب‌الله در شمال رو به افزایش بوده و مرگبارتر و شدیدتر شده‌اند، اذعان کرد که این رژیم در حال از دست دادن تدریجی شمال فلسطین اشغالی است. به گزارش ایسنا، «گیورا زلاتز»، رئیس شورای الجلیل اعلا در رژیم صهیونیستی، روز شنبه، در گفت‌وگویی با شبکه عبری کان تصریح کرد: «عملیات‌های حزب‌الله در شمال رو به افزایش است و با گذشت روزها این عملیات‌ها مرگبارتر و شدیدتر می‌شوند و در نتیجه سطح امنیت در مناطق شمالی (در مرزها با لبنان) کاهش یافته است.»
زلاتز در این گفت‌وگو با تمسخر برخورد کابینه رژیم صهیونیستی با شرایط موجود در شمال فلسطین اشغالی گفت: کابینه نتانیاهو در چند هفته اخیر متوجه شده که دشمنی در مرزهای شمالی به نام حزب‌الله دارد که منتظر پاسخ آن به ترور فؤاد شکر در ضاحیه جنوبی بیروت است. این مسئول صهیونیست در ادامه نیز گفت: «شرایط در شمال در حال تغییر از بد به بدتر است، هر روز آژیرهای هشدار در پی پرواز پهپادها و شلیک موشک‌های حزب‌الله به صدا در می‌آیند، همچنین ده‌ها خانه‌ ویران شده وجود دارد و هزاران دونم از اراضی دچار حریق شده‌اند و تعداد زیادی از سربازها و شهرک‌نشین‌ها کشته و زخمی شدند و علاوه‌بر این حدود ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین از این مناطق تخلیه شدند و ما اکنون بدون هیچ‌گونه خدمات حیاتی همانند بهداشت، بانک‌ها و نهادهای آموزشی و غیره هستیم.» او با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی «از بسیاری جهات در حال از دست دادن بخش‌هایی از شمال همانند شهرک‌ها، اقتصاد تعطیل شده و آموزش تعطیل شده است»، تغییر اصول و کار روی استراتژی روشنی برای بازگرداندن شهرک‌نشین‌های صهیونیست به الجلیل را خواستار شد. 
موقعیت خطرناک بندر اشغالی حیفا
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، پایگاه رسانه‌ای المانیتور گزارش داد که بندر حیفا واقع در اراضی اشغالی خود را برای حملات و بمباران آماده می‌کند. در این گزارش آمده است، بندر حیفا دربرگیرنده بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت و انبارهای سوخت در اراضی اشغالی و دارای موقعیت خطرناکی است. پیش از این شبکه کان تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که پس از ارزیابی اوضاع، به ساکنان مناطق درگیری در جبهه شمال توصیه شده است تا اطلاع ثانوی در کنار پناهگاه‌ها و مراکز حفاظت شده باقی بمانند.
حمله به پایگاه آمریکایی در سوریه
منابع محلی سوریه نیز بامداد روز شنبه از شنیده شدن صدای چندین انفجار در پایگاه هوائی «خراب الجیر» متعلق به اشغالگران آمریکایی در شمال استان الحسکه واقع در شمال شرق سوریه خبر دادند. به گفته این منابع، این پایگاه هدف حمله پهپادی قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده است. 
به گفته منابع محلی، حمله پهپادی زمانی رخ داد که یک هواپیمای باری حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی، مهمات و تعدادی نیروی نظامی، از مبدأ عراق وارد این پایگاه شده بود. جنگنده‌ها و بالگرد‌های ارتش آمریکا پس از این حمله اقدام به پرواز در خط مرزی سوریه و عراق کردند. این حمله همچنین در شرایطی انجام می‌گیرد که ارتش آمریکا طی هفته‌های اخیر تجهیزات نظامی وسیعی را وارد پایگاه هوائی خراب الجیر کرده است. همچنین مقاومت اسلامی عراق از رصد ورود حدود ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه به منظور آمادگی برای مقابله با حملات مقاومت پرده برداشت.