kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
وال‌استریت ژورنال: 

گنبد آهنین اسرائیل قادر به دفع حمله ایران نیست

رسانه آمریکایی با انتشار یادداشتی به بررسی مشکلات بزرگ فراروی سیستم رهگیری اسرائیل در صورت دریافت پاسخ از جبهه‌های مختلف مقاومت به ترور رهبران اسماعیل هنیه و فواد شکر پرداخت.
 
 
 
 
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار یادداشتی به بررسی توانمندی‌های جبهه‌های مقاومت که تهدیدی برای غلبه بر سیستم‌های رهگیری اسرائیل است، پرداخت.
این روزنامه نوشت که ایران مجهز به پهپادها و موشک‌های بالستیکی است که سامانه گنبد آهنین اسرائیل برای رهگیری آنها طراحی نشده، حزب‌الله نیز مجهز به زرادخانه‌ای است که شامل ده‌ها هزار گلوله خمپاره، راکت‌ها و موشک‌های متنوع از جمله موشک‌های نقطه‌زن است. 
وال استریت ژورنال در ادامه به سؤالی که به عنوان تیتر یادداشت گزارش خود انتخاب کرده، پاسخ داد: «چرا اسرائیل برای خنثی کردن هرگونه حمله ایران به چیزی بیش از گنبد آهنین نیاز دارد؟»
این در حالی است که «اسرائیل» برای «حمله هماهنگ شده از سوی ایران و متحدانش» آماده می‌شود و این بزرگ‌ترین آزمایش برای سامانه چندلایه پدافند هوائی آن است.
به نوشته این رسانه آمریکایی بر اساس این باور که «ایران و حزب‌الله موضوع متفاوتی هستند»، اسرائیل و ایالات متحده یک سیستم رهگیری هوائی بزرگ‌تر را تشکیل دادند که بر توانایی‌های نیروی هوائی اسرائیل، آمریکا و دیگر نیروهای هوائی و سامانه‌های کشورهای همسایه تکیه داشت و حتی برای سرنگونی موشک‌های بالستیک ایران به کشورهای عربی متکی بود. 
اما این‌بار مسئولان آمریکایی بسیار نگران هستند که پاسخ ایران ممکن است با حملات همزمان حزب‌الله در لبنان و سایر نقاط در یمن و عراق همراه شود تا سیستم‌های رهگیری اسرائیل را سردرگم کنند.
این روزنامه آمریکایی با توجه به سایر مشکلات مورد انتظار برای مقابله با رگبار گسترده موشک‌هایی که از چند جبهه شلیک خواهند شد، نوشت که سامانه‌های پدافند هوائی باید به سرعت چندین هدف مهاجم را با هدف ساقط کردن آنها طبقه‌بندی کنند و همه اینها باید در زمان کنونی اتفاق بیفتد.
بر اساس این یادداشت که ترجمه عربی آن در وبگاه شبکه المیادین بازنشر شد، نقطه ضعف اصلی سیستم رهگیری اسرائیل، توانایی پهپادها در فرار از سیستم‌های راداری به دلیل توانایی آنها در پرواز در ارتفاع پایین - به‌ویژه اگر به صورت چند اسکادران نفوذ کنند - است.
وال‌استریت اعتراف کرد که پهپادهایی که ژوئیه گذشته تل‌آویو را هدف قرار دادند، موفق به فرار از «پدافند اسرائیل» شدند. از سوی دیگر، حزب‌الله نیز نشان داده که می‌تواند از پهپادهای شناسایی که نقشه‌برداری از شمال فلسطین اشغالی، از جمله سایت‌های حساس نظامی اسرائیل را انجام داده‌اند، استفاده کند.
خبر دیگر اینکه، بیمارستان شهرک نهاریا در شمال فلسطین اشغالی دیروز اعلام کرد که در نتیجه حمله پهپادی حزب‌الله در الجلیل غربی، 19 نفر زخمی شدند که حال شماری از آنها بسیار وخیم است، این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی از کشته شدن یک صهیونیست در حمله پهپادی حزب‌الله خبر دادند.
 لاپید: آیا منطقی است که کل اسرائیل از یک هفته قبل در حالت آماده‌باش و تنش باقی بماند؟
از سوی دیگر «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با هجمه تند ضد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم و کابینه وی، به‌دلیل ادامه وضعیت متشنج اسرائیل در نتیجه وحشت و انتظار برای پاسخ ایران و حزب‌الله، اعلام کرد: آیا منطقی است که کل اسرائیل از یک هفته قبل در حالت آماده‌باش و تنش باقی بماند؟
این درحالی است که دو روز قبل یک رسانه عبری به سند ارتش اسرائیل درباره سناریوهای جنگ گسترده با حزب‌الله اشاره کرد که بیانگر نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها از وقوع چنین جنگی است.
روزنامه تایمز اسرائیل در این زمینه گزارش داد: یک سند توسط ارتش اسرائیل میان سران مقامات محلی در مناطق شمالی توزیع شده است که در آن سناریوهایی برای گسترش جنگ با حزب‌الله نشان داده می‌شود. سند مذکور شامل سناریوهای ترسناکی همچون قطعی برق به‌مدت 3 روز در اغلب شهرها، قطعی آب که ممکن است تا چند روز طول بکشد، قطعی خطوط تلفن ثابت تا 8 ساعت، قطعی ارتباطات تلفن همراه تا 24 ساعت و قطعی رادیو و اینترنت است.
به گزارش تسنیم، رسانه مذکور عبری تصریح کرد: نهاد امنیتی اسرائیل ارزیابی می‌کند که ممکن است با یک حمله بی‌سابقه توسط صدها موشک حامل کلاهک‌هایی که 50 کیلوگرم یا 10 برابر این مقدار مواد منفجره حمل می‌کنند، باشیم. انتظار می‌رود حزب‌الله اهدافی را در جنوب حیفا و همچنین در تل‌آویو هدف قرار دهد که ممکن است تعداد زیادی از شهرک‌نشینان را مجبور به فرار به‌ سمت قدس و مناطق جنوبی کند.
  کاخ سفید: پاسخ ایران و حزب‌الله به اسرائیل 
هنوز آغاز نشده است
در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید در پی حملات اسرائیل به بیروت و تهران و ترور فرمانده حزب‌الله و رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس اعلام کرد که به اعتقاد واشنگتن پاسخ تلافی‌جویانی ایران و حزب‌الله علیه تل‌آویو هنوز آغاز نشده و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بر تنش‌زدایی در منطقه متمرکز است.
«کارین ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید عصر سه‌شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم اشاره کنم در حالی که معتقد نیستیم، هنوز پاسخ آغاز شده است، اما همچنان نگران افزایش خشونت‌ها، از جمله شلیک پهپادهای حزب‌الله به سمت اسرائیل هستیم.»
سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که آمریکا به گفت‌وگوها برای تلاش برای کاهش تنش در منطقه ادامه می‌دهد.
به گزارش ایرنا، کارین ژان پی یر گفت که جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بر تنش‌زدایی در خاورمیانه متمرکز بوده و اعلام کرده است که ما به تلاش برای کاهش تنش‌ها ادامه خواهیم بوده‌ایم و در این خصوص کاملاً صریح بوده است.
سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: تمرکز ما در حال حاضر ادامه تلاش برای کاهش تنش است و این همان کاری است که رئیس‌جمهور انجام داده است.
ژان پی یر گفت: «بایدن بسیار روی کاهش تنش متمرکز شده است و با شرکای آمریکا صحبت می‌کند تا مطمئن شود که این کار انجام شود.»
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پی افزایش تنش‌ها به دلیل حملات اسرائیل به بیروت و لبنان و ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله و نیز اسماعیل هنیه رئیس جنبش سیاسی حماس علاوه‌بر گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، تاکنون با پادشاه اردن، امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را برعهده‌ دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.
پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد و شامگاه سه‌شنبه سی‌ام جولای ۲۰۲۴ به ضاحیه بیروت حمله کرد و یک ساختمان مسکونی را در یکی از محله‌های آن هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از شهروندان به شهادت رسیده و برخی دیگر زخمی شدند. بر اثر این حمله، ویرانی زیادی در برخی طبقه‌های ساختمان به بار آمد و فواد شکر(حاج محسن) از فرماندهان ارشد مقاومت که در آن زمان در این ساختمان حضور داشت، به شهادت رسید.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی درخواست ایران که مورد حمایت چین، الجزایر و روسیه به‌ عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) برای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران تشکیل جلسه داد.