kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲

پیغام سربسته؛ انتظار و ترس بخشی از مجازات صهیونیست‌هاست (خبر ویژه)

سخنان اخیر سیدحسن نصرالله درباره نحوه مجازات رژیم تروریست اسرائیل، بسیار مهم و راهبردی بود. شاید کسانی، این بیانات دقیق را عملیات روانی حساب کنند؛ اما پشت هر جمله سید مقاومت، ده‌ها و سند محکم خوابیده است.
 
 
 
دبیرکل حزب‌الله سه‌شنبه بعدازظهر گفت: «اسرائیل دیگر به قدرت قبلی خود باز نخواهد گشت. از دلایل این واقعیت، عملیات وعده صادق بود. می‌بینید که اسرائیل چگونه از پاسخ ایران و مقاومت ترسیده است، در حالی که خودش را قوی‌ترین ارتش منطقه می‌داند... اگرچه رادارهای اسرائیل و ماهواره‌های آمریکایی، از ترس واکنش در حالت آماده‌باش هستند، پهپادهای ما بدون مشکل وارد عکا شدند. حزب‌الله پاسخ می‌دهد، ایران پاسخ می‌دهد، یمن پاسخ می‌دهد و دشمن منتظر است و هر فریادی را پاسخ می‌داند؛ هیچ‌یک از عملیات‌های ما تاکنون، انتقام فواد شکر نبوده است. مهم‌ترین موضوع این است که عزم، تصمیم و توانایی وجود دارد... ما با ایرانی‌ها شوخی می‌کنیم که ایران با پنبه سر می‌برد، اما می‌گویم که همه ما در محور مقاومت، با پنبه سر خواهیم برید.
آینده سختی در انتظار دشمن است... دشمن در سراسر اراضی اشغالی، یک‌ لنگه پا ایستاده و منتظر پاسخ مقاومت است. آنها می‌گویند حمله کنید و ما را راحت کنید. خداوند ان‌شاءالله خلاص‌شان کند... پاسخ ایران و حزب‌الله قطعی است. پاسخ ما با تأنی و درنگ خواهد بود؛ یواش، یواش... این انتظار که روزها منتظر پاسخ هستند، بخشی از مجازات 
آنهاست».
بخشی از مستندات این روایت دقیق و عمیق و فنی را می‌توان در میان انبوهی از ارزیابی‌های محافل عبری و غربی و... طی چند روز گذشته مرور کرد؛ از جمله:
- رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل: ایران به احتمال زیاد در پاسخ به ترور هنیه، به تاسیسات حیاتی ما حمله خواهد کرد.
- تایمز اسرائیل: در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله، برق و آب و تلفن برخی شهر‌های اسرائیل قطع می‌شود. ۴۰درصد از نیروی کار قادر به کار نخواهند بود. اسرائیل با صد‌ها موشک با سر‌های جنگی از ۵۰ کیلو تا ۱۰ برابر آن هدف قرار می‌گیرد. حزب‌الله اهدافی تا جنوب حیفا، از جمله تل‌آویو را هدف قرار می‌دهد.
- مؤسسه واشنگتن: اکثر مقامات اسرائیلی متوجه شده‌اند که جنگ با حزب‌الله مانند هر جنگی که اسرائیل قبلاً انجام داده است، نخواهد بود.
- مورگان اورتَگِس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا: حزب‌الله، یک زرادخانه موشکی بالستیک بسیار پیشرفته دارد. می‌دانیم که ایران، جنگ‌افزار‌ها و پهپادها را به کیفیتی عالی رسانده‌ و به همراه حزب‌الله این توانایی را دارند که گنبدآهنین و ارتش اسرائیل را شکست دهند.
- آرون استاین، رئیس مؤسسه مطالعاتی تحقیقات سیاست خارجی آمریکا: موشک‌های بالستیک ایران می‌توانند اسرائیل را مورد هدف قرار دهند؛ نیروهای مقاومتِ بسیار زیادی که در منطقه هستند، همراه با موشک‌های بسیار زیادشان از نقاط قوت ایران به حساب می‌آیند.
- شارون ایدان، افسر بازنشسته و خبرنگار صهیونیست: بحران برای اسرائیل پیچیده‌تر می‌شود؛ دومینوی لغو پروازها به اسرائیل به دلیل حمله ایران در حال افزایش است و ده‌ها هزار اسرائیلی سرگردان هستند! اسرائیل یک آشفتگی بزرگ را تجربه می‌کند که در روزهای آینده بدتر هم می‌شود.
- بلومبرگ: بزرگ‌ترین کاهش در سهام اسرائیل از اکتبر، به دلیل ترس از حمله احتمالی ايران و شبه‌نظامیان منطقه رخ داده است.
- هندوستان‌تایمز: سقوط بازار سهام اسرائیل؛ مشکلات اقتصادی بدتر می‌شود ‌‌و پول اسرائیل ضعیف‌تر می‌شود.
روزنامه صهیونیستی گلوبز: هزینه اسرائیل پیش از حمله ایران، به میلیاردها دلار رسیده است.
- وال‌استریت ژورنال: این‌بار دشوار است که زمان حمله ایران را بدانیم، دفعه قبل ایران می‌خواست ما بدانیم، اما این‌بار متفاوت است. حمله ایران به اسرائیل این‌بار گسترده‌تر و پیچیده‌تر از حمله قبلی خواهد بود. ایران، پهپادها و موشک‌های بالستیکی دارد که سامانه گنبدآهنین، توان رهگیری آنها را ندارد و برای این کار برنامه‌ریزی نشده است.
- ‌لِری جانسون، تحلیلگر سابق سیا: همواره تلاش کردیم ایران را به دروغ، کشوری تروریست نشان دهیم، اما ایران همیشه از خود خویشتنداری نشان داده است. پیش‌بینی می‌کنم ایرانیان این‌بار به اسرائیل رحم نخواهند کرد.
- یدیعوت آحارونوت: این‌بار پاسخ ایران و حزب‌الله به ترورهای اسرائیل، بسیار شدیدتر و دقیق‌تر و ویرانگرتر از عملیات قبلی خواهد بود.
- یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در کنست اسرائیل: می‌خواهم از دولت بپرسم آیا آنچه در روزهای اخیر شاهد هستیم، استاندارد جدید است؟ آیا برای شما قابل قبول است که پنج روز تمام نشسته و منتظر هستیم که چه کسی ما را بمباران می‌کند؟ چون بازدارندگی و دولتی وجود ندارد. ساکنان شمال، هیچ پیامی دریافت نمی‌کنند که چه زمانی می‌توانند به خانه‌هایشان برگردند. خطوط هوائی خارجی نمی‌خواهند به این‌جا پرواز کنند.
- پولیتیکو: اسرائیل برای دفع یک حمله بزرگ احتمالی از سوی ایران و حزب‌الله، با کمبود مهمات ضروری مواجه است. مشخص نیست که کشورهای عربیِ همسایه اسرائیل، مانند ماه آوریل برای کمک به آن وارد عمل خواهند شد یا خیر. مقصرِ حمایت‌نکردن کشورهای عربی، نتانیاهو خواهد بود.
- مک گرگور، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا: ادعای رهگیری ۹۰درصدی موشک‌های ایرانی چرند محض بود. ایرانی‌ها می‌توانند خیلی سریع، موشک‌های پدافندی ما و اسرائیل را به ته برسانند.
- اسرائیل‌هیوم: ایران دارای موشک‌های بالستیک بسیار پیشرفته‌ از جمله «شهاب۳» و «خیبرشکن» است و احتمالاً با آنها به اسرائیل حمله می‌کند. برخی از این موشک‌های پیشرفته، به سختی قابل رصد و رهگیری هستند و می‌توانند از سامانه‎های پدافندی عبور کنند.
- اکونومیست: پاسخ ایران به ترور اسرائیل کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چگونه پاسخ خواهد داد. ایران قصد دارد اسرائیلی‌‌‌ها را مضطرب نگه دارد. آیا ایران مانند ماه آوریل تنها پایگاه‌های نظامی را هدف قرار خواهد داد؟ این چیزی است که تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیل آن را «ترکیبی» می‌نامند. آیا حمله صرفاً از سوی ایران خواهد بود، یا حزب‌الله و دیگر اعضای ائتلاف ایران؟ اسرائیل از ماه اکتبر، از همه جهت آتش گشوده، اما نیروهای نیابتی ایران، هنوز توان کامل خود را آزاد نکرده‌اند.