kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
دوازدهمین روز بازیهای المپیک 2024 پاریس

میرزا زاده اولین مدال کاروان ایران را کسب کرد مهمدی و اسماعیلی هم در کشتی فرنگی فینالیست شدند

مهمدی و اسماعیلی نمایندگان شایسته کشتی فرنگی کشورمان به فینال بازیهای المپیک 2024 پاریس راه پیدا کردند.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
دوازدهمین روز بازیهای المپیک 2024 پاریس دیروز چهارشنبه 17 مرداد با رقابت‌های نمایندگان ورزش کشورمان در کشتی فرنگی پیگیری شد. در رقابت های ۲ وزن پایانی کشتی فرنگی و در وزن 67 کیلوگرم، سعید اسماعیلی نماینده کشورمان و دارنده یک طلای بزرگسالان آسیا و ۲ مدال طلای جوانان جهان، در دور نخست به مصاف اسحاق قایو از الجزایر رفت و در پایان با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. اسماعیلی در دومین‌ مبارزه و یک فینال زودرس برابر اورتا سانچز دارنده مدال های طلای جهان و المپیک از کوبا به روی تشک رفت و در پایان با امتیاز عالی ۹ بر صفر به برتری رسید.
حریف کوبایی ۲ ماه پیش در تورنمنت مجارستان در حالیکه از اسماعیلی شکست خورده بود در ثانیه‌های پایانی در شرایطی که اسماعیلی به تصور پایان مبارزه دست از مبارزه کشیده بود از پشت به او حمله کرد و با زدن فن موفق به کسب پیروزی شد اما این بار اسماعیلی انتقام سختی از او گرفت. اسماعیلی در دیدار نیمه نهایی وزن ۶۷ کیلوگرم مقابل اسلاویک گالستیان دارنده مدال برنز جهان از ارمنستان در حالیکه از حریف برتر بود و با نتیجه ۵ بر صفر پیش بود قصد اجرای بارانداز را داشت که بر اثر غفلت ناباورانه ضربه فنی شد اما با اعتراض  مربیان ایران و بررسی فیلم، رای داور به دلیل گرفتن پا از سوی کشتی‌گیر ارمنستانی، باطل شد و ۲ امتیاز دیگر نیز به اسماعیلی داده شد تا ۷ بر صفر پیش بیفتد. در ادامه اسماعیلی بار دیگر اسیر فن کمر ۴ امتیازی حریف شد و تا آستانه ضربه شدن پیش رفت اما از مهلکه گریخت تا تایم نخست ۹ بر ۴ به سود اسماعیلی به پایان برسد. در تایم دوم نیز اسماعیلی با مدیریت کشتی و دفاع منطقی یک امتیاز دیگر گرفت و در نهایت با نتیجه ۱۰ بر ۴ به پیروزی رسید و به فینال المپیک رسید. اسماعیلی امشب پنج‌شنبه برای کسب مدال طلا به مصاف پرویز نصیب اف اوکراینی می رود.
مهمدی سومین فینالیست کشتی فرنگی
علیرضا مهمدی دارنده مدال نقره جهان و نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران در دور نخست برابر کارلوس مونوز از کلمبیا در مدت زمان ۲ دقیقه با امتیاز عالی ۹ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. فن دیدنی 5 امتیازی مهمدی سالن مسابقات را به وجد آورد. مهمدی در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کولینیچ دارنده مدال برنز جهان از لهستان رفت و در پایان با اقتدار و با نتیجه ۱۰ بر یک به برتری رسید و راهی مرحله 
نیمه نهایی شد. 
کشتی‌گیر ایذه‌ای که شاگرد ملک‌محمد بویری است، در وقت اول و در خاک 3 بر صفر از حریف باتجربه‌اش عقب افتاد. او که در مسابقات گزینشی بیشکک موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود، درحالیکه چند ماهی بیشتر نیست که به وزن بالاتر آمده،‌ در وقت دوم در خاک با اجرای بارانداز، نتیجه را 3-3 به سود خود کرد.مُهمدی توانست نتیجه را تا پایان کشتی حفظ کرده و فینالیست شود. او بعد از هادی ساروی و سعید اسماعیلی سومین فینالیست تیم حسن رنگرز در بازی‌های المپیک پاریس است 
سنگین وزن کشتی فرنگی، اولین مدال را کسب کرد
اما سه‌شنبه شب و در یازدهمین روز بازیهای المپیک، امین میرزازاده نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم ایران و دارنده مدال طلای جهان در دیدار رده‌بندی مقابل صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی آذربایجان و دارنده مدال برنز المپیک به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۴ بر صفر  به برتری رسید و صاحب مدال برنز المپیک شد تا اولین مدال‌آور کاروان ورزش ایران در المپیک‌ پاریس باشد.
میرزازاده پیش از این در مبارزه نخست مقابل آدام کون از آمریکا ۳ بر یک به برتری رسید اما در دومین مبارزه برابر میخاین لوپز، دارنده ۴ مدال طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. میرزازاده در گروه بازنده ها مقابل لی از کره جنوبی با نتیجه ۹ بر صفر به برتری رسید و راهی دیدار رده‌بندی شد. پیش از این مهدی محسن نژاد دیگر نماینده ایران در ۲ وزن نخست کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴، با شکست ۳ بر یک مقابل شارشنبکوف از قرقیزستان از رسیدن به مدال برنز بازماند و به عنوان پنجمی المپیک بسنده کرد.
میرزازاده: برای طلا به المپیک آمده بودم
میرزازاده پس از کسب مدال ارزشمند برنز به خبرنگاران گفت: خوشحالم که توانستم اولین مدال را برای کاروان ورزشی کشورمان کسب و اولین چراغ را روشن کنم و امیدوارم شروعی برای طلاهای متعدد برای کاروان ورزشی ایران به خصوص کشتی‌گیران باشد.تمام تلاش من برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال بود و جا دارد از فدراسیون محترم کشتی، علیرضا دبیر و همکاران محترم خانه کشتی و کمپ تشکر کنم. همچنین باید از کادرفنی تیم ملی از حسن‌ رنگرز تا طالب نعمت‌پور، سایر مربیان و کادر پزشکی به خاطر تمامی زحمات در سالیان گذشته تشکر ویژه‌ای داشته باشم و امیدوارم این مدال برای لحظه‌ای دل مردم کشورمان را شاد کرده باشد.
وی در خصوص برتری مقتدرانه مقابل تمامی رقبا و شکست مقابل لوپز اسطوره کشتی فرنگی دنیا گفت: برای کسب مدال طلا به پاریس آمده بودم، اما اتفاقاتی دست به دست هم داد تا نتوانم لوپز کوبایی را شکست بدهم، اما خدا را شکر می‌کنم که دست خالی از المپیک به کشور باز نمی‌گردم و توانستم صاحب مدال شوم.
دارنده نشان برنز المپیک پاریس در خصوص برنامه‌های خود برای کسب نشان طلای المپیک ۲۰۲۸ گفت: تمام تلاشم این است که روز به روز پیشرفت کنم. المپیک توکیو پنجم شدم و در پاریس به مدال برنز رسیدم و امیدوارم به کمک خدا و همه عزیزان از جمله مربیان سازنده‌ام سینا طالب و یوسف محمدی و مربیان تیم ملی بتوانم روز به روز پیشرفت و در لس‌آنجلس به مدال طلا برسم.
محسن نژاد: شرمنده مادرم شدم
اما در وزن 60 کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد نماینده وزن ۶۰ کیلوگرم ایران مقابل ژولامان شارشنبکوف دارنده ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره جهان از قرقیزستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز المپیک بازماند. او پس از ناکامی در کسب مدال برنز المپیک گفت: شرمنده مجید رمضانی مربی خودم شدم که هرچه دارم از او هست. شرمنده اشک‌های مادرم هستم. ای کاش می‌توانستم مدال بگیرم و زحمات همه را جبران کنم.
ملی پوش کشتی فرنگی ایران گفت: المپیک میدان بزرگی هست و همه رقبا در این میدان از بهترین های جهان هستند. همه تلاشم را کردم اما از اینکه به مدال نرسیدم بی اندازه ناراحت هستم.