kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

بزرگ‌ترین کابوس صهیونیست‌ها رهبر حماس شد

یحیی سنوار، مغز متفکر و یکی از طراحان اصلی عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» و کابوس بزرگ صهیونیست‌ها جانشین شهید «اسماعیل هنیه» شد. برخی در واکنش به این انتخاب هوشمندانه نوشته‌اند: «حماس با این انتخاب، از اسرائیل انتقام گرفت.»
 
 
 
سرویس خارجی-
 
در همان نخستین روزهای نخست ترور میهمان عزیز ایران یعنی «اسماعیل هنیه»، برخی کارشناسان باهوش گفتند، این ترور به نفع رژیم اسرائیل نخواهد بود چون، اولا هزینه سنگینی بر این رژیم در همه حوزه‌ها تحمیل می‌کند، ثانیا جبهه مقاومت، با انتخاب یک جانشین، آن خلاء را که صهیونیست‌ها با این ترور ایجاد کرده‌اند، پُر خواهد کرد. این تحلیل تقریبا درست از آب درآمد. صهیونیست‌ها بیش از یک هفته است که در انتظار پاسخ ایران و سایر محورهای مقاومت، زجر می‌کشند و این در حالی است که هنوز پاسخی به این ترور ناجوانمردانه داده نشده است و طبق گزارش‌های رسمی، این رژیم میلیاردها دلار برای مقابله با حملات ایران و حزب‌الله هزینه کرده است. انتخاب «یحیی سنوار» 62 ساله به عنوان جانشین «اسماعیل هنیه» اما نشان داد، تحلیل این کارشناسانِ باهوش، «تقریبا» درست از آب درآمده است چرا که انتخاب چنین فردی با ویژگی‌هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، «فقط آن خلاء» را پُر نمی‌کند! 
درباره یحیی سنوار
اعلام خبر این انتخاب کافی بود تا سیلی از تحلیل‌ها و خبرها و گزارش‌های قدیمی و جدید مرتبط با این فرمانده بزرگ مقاومت، به راه بیفتد. همه این خبرها و تحلیل‌ها و گزارش‌ها، در یک چیز-به شکل مستقیم یا غیرمستقیم-مشترک هستند: یحیی سنوار، کابوس بزرگ صهیونیست‌هاست. مثلا دیروز به نقل از وب سایت صهیونیستی «والا» نقل قول شد: «پس اعلام خبر انتصاب یحیی السنوار، آژیرهای خطر در عسقلان و سدیروت به صدا درآمد.» به احتمال زیاد، این جمله تعبیری است از وحشتی که با این انتخاب، به جان صهیونیست‌ها افتاده است. «نیویورک تایمز» نیز نوشت انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، اشاره به این دارد که رهبران حماس با گذشت 10 ماه از آغاز جنگ، همچنان حامی عملیات 7 اکتبر (طوفان‌الاقصی) هستند... و اصلا پشیمان نیست.
یا پیروز می‌شویم یا کربلایی دیگر رخ می‌دهد
در بخش دیگری از این اخبار و گزارش‌ها، به جمله معروف سنوار که می‌گوید «صلح و مذاکره‌ای درکار نیست. یا پیروز می‌شویم یا کربلایی دیگر رخ می‌دهد» اشاره شده است (وال‌استریت ژورنال) که ما فکر می‌کنیم دقیقا همین روحیه باعث تبدیل شدن این فرد به «بزرگ‌ترین کابوس رژیم صهیونیستی» شده است. بر اساس این گزارش، سنوار در یکی از گفت‌وگوهای خود به یک روزنامه‌نگار ایتالیایی نیز می‌گوید: «زندان انسان را می‌سازد و وقت کافی برای تفکر درخصوص اعتقاداتش به او می‌دهد.» بخش دیگری از رسانه‌ها به مرور زندگی او پرداخته و نوشتند: «سنوار در سال ۱۹۸۹(سال 1367) و هنگامی که تنها ۲۷ سال داشت، بازداشت شد. او بارها اقدام به فرار از زندان‌های رژیم صهیونیستی کرده و بارها با رهبران حماس در خارج از زندان ارتباط گرفت و نحوه وارد کردن تلفن همراه به داخل زندان را بلد بود. او می‌دانست چگونه از وکلا و ملاقات‌کنندگان برای انتقال پیام‌های خود به بیرون از زندان استفاده کند. بسیاری از این پیام‌ها درخصوص نحوه ربایش نظامیان صهیونیست برای مبادله آنها با زندانیان بود. او زبان عبری را به خوبی بلد بود و از طریق آموزش‌های اینترنتی تحصیلات خود را دنبال کرد. او همواره اخبار اسرائیل را دنبال می‌کرد تا به بهترین شکل از اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی مطلع شود.»
از شما اسیر خواهم گرفت
یحیی السنوار وقتی در زندان‌های رژیم صهیونیستی حضور داشت به زندان‌بان‌های صهیونیست گفت «وقتی آزاد شدم یک روزی از شماها اسیر می‌گیرم تا همه اسرای فلسطینی را آزاد کنید! خبرنگار صهیونیست که در محل حضور داشت به این حرف خندید اما، سال‌ها بعد صهیونیست‌ها دیدند که او هر چه گفت به آن عمل کرد. رئیس سابق زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌و‌گو با شبکه ۱۲ این رژیم از دوران اسارت یحیی سنوار در زندان‌های رژیم صهیونیستی و ویژگی‌های شخصیتی او این طور گفت: «کاملا روشن بود که او از نوع رهبران آرام و دارای سخنان تعیین‌کننده است... در یکی از عملیات‌های بازرسی نگهبان نیز این کتاب نزد سنوار پیدا شد. او دو کتاب از رئیس پیشین شاباک(سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی) ترجمه کرده بود. صفحات آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ صفحه بود و [سنوار] می‌خواست برای اسیران امنیتی آن را ترجمه کند... او راهبردهای فرماندهان شاباک را می‌خواند. یک کتاب از یعقوب پری با عنوان «کسی که برای کشتن تو می‌آید» و کتاب «شاباک میان چنددستگی» از «کرمی گیلون» را ترجمه کرده است.»
صهیونیست‌ها از او می‌ترسند
«میخا کوبی»، افسر ارشد شاباک نیز این طور «سنوار» را توصیف کرد: «سنوار، فردی زیرک است که هر کاری برای آسیب رساندن به اسرائیل انجام می‌دهد» و «ژنرال بیتی لاها» رئیس سابق اطلاعات زندان‌های این رژیم نیز با این جمله سنوار را معرفی می‌کند: «سنوار ما را خوب می‌شناسد، نقاط ضعف ما را می‌شناسد و روانشناسی جامعه اسرائیل را مطالعه کرده‌ است...»
پیام تبریک حزب‌الله 
حزب‌الله لبنان نیز انتخاب سنوار به عنوان جانشین شهید هنیه را تبریک گفت: «حزب‌الله به برادر عزیز مجاهد، حاج یحیی السنوار و دیگر برادران در رهبری حرکت حماس و تمامی مجاهدان کتائب القسام به دلیل انتخاب او را به عنوان رئیس دفتر سیاسی حرکت حماس به جای شهید اسماعیل هنیه تبریک و تهنیت می‌گوید و از خداوند متعال خواستار است که به دست او و دیگر برادران مقاومش پیروزی و آزادی را مقدر کند... انتخاب برادر یحیی السنوار از قلب نوار غزه محاصره شده، که همراه با برادران مجاهدش در سنگرهای مقدم مقاومت و در میان مردمش زیر آوار و محاصره و قتل و گرسنگی است، تأکید می‌کند که خواسته های دشمن در کشتن رهبران و مسئولان به هدف خود نرسیده و پرچم از دستی به دست دیگر منتقل می‌شود، آغشته به خون شهدا. این پیامی قوی به دشمن صهیونیستی و پشت سر آن ایالات متحده و متحدانش است که حرکت حماس در تصمیم‌گیری‌هایش متحد، در اصولش مستحکم، در گزینه‌های بزرگش ثابت و مصمم است تا با همراهی دیگر جناح‌های فلسطینی راه مقاومت و جهاد را تا هر میزان از فداکاری‌ها ادامه دهد...محور مقاومت در جبهه‌های متعدد در نبردی قهرمانانه و تاریخی در زمانی حساس برای منطقه و در چارچوب حمایت و پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین درگیر است. انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی حرکت حماس در این زمان مهم و در قلب این نبرد، ایمان و اراده ملت‌ها و مردم منطقه ما را برای اتحاد تلاش‌ها و اصرار بر ادامه جهاد و مقاومت تا آزادی کامل افزایش می‌دهد.»
شکارچی جاسوس‌ها
خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به جاسوس‌های زیادی که سنوار شکار کرده است، او را «صیاد الجواسیس» خواند و نوشت: «یحیی السنوار ملقب به ابوابراهیم در اردوگاه خان‌یونس متولد شد و همانند دیگر کودکان فلسطینی کودکی سختی را پشت‌سر گذاشته بود. وی از زمان دانشجویی در دانشگاه علوم اسلامی غزه در رشته زبان عربی وارد تشکیلات اسلام‌گرایان شد و بعد از تأسیس حماس در 1987 به این جنبش سیاسی و عقیدتی پیوست. وی در عنفوان عضویت در حماس با راهنمایی شهید شیخ «احمد یاسین» و با همکاری همکلاسی‌هایش در دانشگاه گروهی با عنوان «مجد» را تشکیل داد که وظیفه‌اش مقابله با عناصر وابسته به رژیم بود، این گروه موفق شد تعدادی از جاسوس‌های رژیم صهیونیستی را که در ترور چهره‌های تأثیرگذار حماس نقش داشتند، شناسایی و آنها را حذف کند، همین اقدام باعث شد به السنوار لقب «صیاد الجواسیس» را بدهند. صهیونیست‌ها در چهارچوب اتخاذ سیاست مشت آهنین علیه اعضای حماس در سال‌های ابتدائی شکل‌گیری این جنبش، السنوار را دستگیر و با حکم 4 بار حبس ابد راهی زندان کردند؛ اما 23 سال بعد (در سال 2011) مجبور شدند او را آزاد کنند. میراث ماندگار و ابدی السنوار برای حماس سازمان مجد بود که وظیفه‌اش در ابتدا ضداطلاعاتی بود، ولی به‌مرور کل بخش امنیت داخلی حماس در غزه به این مجموعه واگذار شد و اکنون نیز این مجموعه در حماس وجود دارد.
اهمیت این مجموعه به‌حدی است که هنوز هم این سازمان مانع طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه برای مستقر کردن عناصر وابسته است و بسیاری از دشمنان حماس از ترس تشکیلات مجد، جرأت نزدیکی به آمریکا و رژیم را ندارند؛ چراکه مجدی‌ها در امور اطلاعاتی و امنیتی با احدی از افراد خائن، مزدور و جاسوس در نوار غزه تعارف ندارند.»
روی انتخاب سنوار، اجماع کامل بود
اسامه حمدان، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تاکید کرد که انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش با اجماع آرا بیانگر این است که حماس از ماهیت مرحله کنونی آگاه می‌باشد. ایرنا در این باره به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین نوشت: «اسامه حمدان گفت که مذاکرات توسط رهبری حماس مدیریت می‌شود و السنوار همیشه در این مذاکرات حضور داشته و از مذاکرات دور نبوده است... فعلا زود است در مورد اینکه مذاکرات به کجا خواهد کشید، صحبت کرد... پیام حماس این است که کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که بیش از ۳۰۰ روز است امانت‌دار جهاد و مبارزه در میدان نبرد در غزه است... تیمی که مذاکرات را در حضور شهید هنیه پیگیری می‌کرد، اکنون در حضور السنوار آن را پیگیری می‌کند... پس از انتخاب السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی، برخی اقدامات و تدابیر صورت خواهد گرفت....» 
گفتنی است سنوار را بنیانگذار «مجد» (شبکه ضد جاسوسی حماس) می‌دانند. او در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی دادگاهی در اسرائیل به چهار باره زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲۲ سال زندان در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان با اسرائیل آزاد شد.
قطعا اگر صهیونیست‌ها می‌دانستند سنوار همان کسی است که این رژیم را نابود خواهد کرد، هرگز او را آزاد نمی‌کردند!