kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
رقابت 134 ورزشکار از 60 کشور 

نعمت‌زاده اولین نماینده تکواندو در المپیک تیم جوان ایران به دنبال افتخارآفرینی است

 
 
 
سرویس ورزشی-
رقابت‌های تکواندو در بازی‌های المپیک در حالی از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود که نخستین نماینده ایران باید به مصاف نماینده‌ای از لسوتو برود.
مسابقات تکواندو در سی سومین دوره بازی‌های المپیک از امروز چهارشنبه با برگزاری مسابقات ۴۹- کیلوگرم زنان و ۵۸- کیلوگرم مردان آغاز می‌شود. تیم ملی ایران تنها یک نماینده در وزن ۴۹- کیلوگرم دارد. مبینا نعمت‌زاده دور نخست باید با «تاو میشله» از لسوتو پیکار کند. «تاو میشله» ۲۷ ساله سال گذشته با کسب مدال نقره مسابقات انتخابی المپیک در قاره آفریقا جواز سفر به پاریس را دریافت کرد. وی از سال ۲۰۱۵ عضو تیم ملی لسوتو است و در طول ۹ سال گذشته ۱۵ مدال طلا، نقره و برنز در کارنامه خود ثبت کرده است که مهم‌ترین آن دو نقره و سه برنز قهرمانی آفریقا بوده است. سه دوره در مسابقات جهانی و سه دوره در رقابت‌های گرندپری شرکت و هیچ مدالی کسب نکرده است. در ۳۰ تورنمنت بین‌المللی حضور داشته که در مجموع ۴۵ مبارزه خود ۲۱ پیروزی و ۲۴ شکست ثبت کرده است.
نعمت‌زاده در صورت برتری باید با برنده مبارزه «سارا ماریا» از اروگوئه و «آدرینا ایگلسیز» از اسپانیا مبارزه کند که به احتمال زیاد تکواندوکار اسپانیایی خواهد بود. «آدرینا» ۲۱ ساله دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو و برنز جهان ۲۰۲۳ جهان است. وی از طریق سیستم رنکینگ سهمیه حضور در پاریس را کسب و در ۶۱ تورنمنتی که حاضر بوده ۴۲ مدال به نام خود ثبت کرده است. این اسپانیایی در ۱۵۵ مبارزه خود نیز ۱۳۱ پیروزی و ۲۴ شکست داشته است.
اولین نماینده تکواندو ایران در بخش بانوان نخستین مبارزه خود را ساعت ۱۱:۳۶ دقیقه به وقت پاریس (۱۳:۰۶ به وقت تهران) برابر حریف لسوتویی برگزار خواهد کرد. 
نعمت زاده در صورت کسب پیروزی در مبارزه اول و دوم راهی مرحله نیمه نهایی شده و برای صعود به دیدار نهایی یکی از تکواندوکاران ترکیه، چین، نماینده تیم پناهندگان یا ایتالیا را پیش رو خواهد داشت. رقابت‌های تکواندو در بازی‌های المپیک به مدت چهار روز و با حضور ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور در کاخ «گرندپله» شهر پاریس برگزار خواهد شد.
ترکیب جوان تیم ملی تکواندو
تیم ملی تکواندو ایران در حالی با چهار سهمیه در این دوره از بازی‌ها حضور دارد که به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی، یک سال بعد از سایر کشورها پروسه کسب سهمیه المپیک را آغاز کرد. در زمانی که تکواندو کشور در حال طی دوران گذر و پوست اندازی بود، به جوانانی میدان داده شد که در رقابت‌های پایه توانایی خود را به تصویر کشیده بودند و با اعتماد فدراسیون خیلی زود مسیرهای پیشرفت را طی کردند. البته که اگر طی دو سال متوالی انگلستان از صدور روادید برای تیم ملی ایران جهت حضور در مسابقات ۱۰۰ امتیاز مرحله نهایی گرندپری امتناع نمی‌کرد، اکنون تیم ایران حداقل ۵ سهمیه در این رویداد مهم داشت.
بر اساس اعلام خبرگزاری مهر این نخستین بار در هفت دوره گذشته است که تکواندو ایران با دو سهمیه در بخش زنان در المپیک حاضر می‌شود. ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم با کسب مدال طلای جهان و درخشش در رقابت‌های گرندپری موفق شد برای اولین بار در بخش بانوان از طریق سیستم رنکینگ سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. 
مهران برخورداری هم با کسب مدال طلای رقابت‌های گرنداسلم در چین، از این مسیر بلیت سفر به پاریس را برای خود رزرو کرد. آرین سلیمی در وزن ۸۰+ کیلوگرم و مبینا نعمت زاده  در وزن ۴۹- کیلوگرم با کسب مدال طلای مسابقات قاره‌ای به جمع مسافران المپیک اضافه شدند.
همان‌گونه که در بالا اشاره شد در این دوره از مسابقات همه مدعیان جهانی و قاره‌ای در همه اوزان حضور دارند و تقریباً هیچ تکواندوکار شاخصی غایب نیست. بدون شک علاقه‌مندان به تکواندو طی چهار روز آینده مبارزات سطح بالا و جذابی را به تماشا خواهند نشست. در عین حال همه این مدعیان برای کسب مدال کار سخت و بسیار دشواری پیش رو دارند و هیچ تکواندوکاری نمی‌تواند از اکنون خود را پیروز میدان بدانند. تیم ایران هم در همین راه گام برمی دارد، تیمی جوان و پر امید که با آمادگی خوبی در پاریس حضور دارد و برای کسب موفقیت در کنار آمادگی جسمانی می‌بایست به لحاظ روحی و روانی هم در بهترین شرایط خود باشند و بدون نگاه به نام و عنوان رقیب برای کسب پیروزی مبارزه خود را آغاز کنند.
بر اساس قرعه‌کشی که روز دوشنبه انجام شد مبینا نعمت زاده در وزن ۴۹- کیلوگرم دور نخست به مصاف «تاو میشله» از لسوتو می‌رود و در صورت برتری برنده مبارزه اسپانیا و اروگوئه را پیش رو دارد. ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم در مبارزه نخست خود به دیدار «کیمیا علیزاده» از بلغارستان خواهد رفت و با کسب پیروزی با برنده مبارزه آمریکا و تونس پیکار می‌کند. مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم ابتدا به مصاف «جسوربک جایسانوف» از ازبکستان می‌رود و در صورت برتری باید با یکی از تکواندوکاران قزاقستان، مالی یا ایتالیا مبارزه کند. آرین سلیمی هم در وزن ۸۰+ کیلوگرم کار خود را از پیکار با «نیکیتا رافائلوویچ» از ازبکستان آغاز می‌کند و در صورت پیروزی برنده مکزیک و تیمور شرقی را پیش رو دارد.