kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱

تحلیل رسانه عرب‌زبان از اهداف سفر ناگهانی وزیر خارجه اردن به تهران

روزنامه «رای‌الیوم» در گزارشی تحلیلی به بررسی علل سفر ناگهانی «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن به تهران و موضعگیری امان در قبال تحولات و اوضاع سخت و پیچیده منطقه پرداخت.
 
 
 
روزنامه رای‌الیوم در گزارش تحلیل خود آورده است که ایمن الصفدی روز یکشنبه ناگهان امان را به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کرد و این سفر، بسیار مهم و استثنایی بود و در پی تاکید ایران بر پاسخ انتقام‌جویانه خود به اسرائیل به علت ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس صورت گرفت. اردن تاکنون بارها درباره اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی و گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه هشدار 
داده است.
روزنامه رای‌الیوم افزود: منافع حاکمیتی، سیاسی و امنیتی اردن اساس این سفر الصفدی بود که در شرایط بغرنج منطقه به تهران انجام شد. این سفر اولین نشانه از اوضاع سخت و پیچیده‌ای است که کشورهای منطقه در انتظار آن هستند. محتوای پیام پادشاه اردن فاش نشده اما ناظران ارزیابی کردند که سفر 
وزیر خارجه اردن به ایران به منظور اعلام بیطرفی در نبرد کنونی بین ایران و اسرائیل است.
به گزارش ایرنا، این روزنامه در ادامه تحلیل خود از موضع سیاسی اردن درقبال شرایط جاری در منطقه نوشت: اردن تمام تلاش خود را به کار بسته که خود را از درگیری احتمالی دور نگاه دارد؛ هرچند که هنوز راهبرد دولت اردن مشخص نیست.
 به طور حتم، محور رایزنی اردن در سفر به ایران در چارچوب تمایل امان برای حمایت از امنیت و حاکمیت خود در صورت بروز جنگ میان ایران و اسرائیل بوده و این را از تماس تلفنی میان الصفدی و همتای ایرانی او می‌توان دریافت؛ اما به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی اردن احساس کرده که به چیزی فراتر از رایزنی تلفنی نیاز دارد و به همین منظور، الصفدی حامل پیام پادشاه کشورش به تهران سفر کرد که این سفر، نشان از تمایل اردن برای در امان ماندن جغرافیای این کشور از درگیری دارد و اینکه تفاهمات سیاسی و حاکمیتی بین امان و تهران برقرار شود.
به نوشته رای‌الیوم، بر اساس همین نیاز حاکمیتی باید الصفدی با ایرانی‌ها به طور مستقیم رایزنی می‌کرد و این بار این رایزنی از طریق نامه پادشاهی در بالاترین سطح انجام شد.