kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵

انگلیس در آتش ناآرامی‌های خیابانی نخست‌وزیر، معترضان را «اوباش متحرک» خواند

 
 
سرویس خارجی-
رسانه‌ها گزارش دادند که در جریان ناآرامی‌های خیابانی انگلیس، معترضان سعی کردند ساختمان هتل دیگری را که گمان می‌رود محل اسکان مهاجران باشد، به آتش بکشند. در همین حال دولت انگلیس – در حالی که نخست‌وزیر معترضان را اوباش متحرک خوانده است – پس از بازداشت ۱۵۰ نفر در جریان خشونت‌های خیابانی در شهرهای مختلف، جلسه اضطراری برگزار می‌کند.
شاید در گزارش‌ها خوانده و شنیده‌اید که هفته گذشته یک پسر
۱۷ ساله به نام «اکسل روداکوبانا»، متولد کاردیف، پرجمعیت‌ترین شهر ولز، که والدینش روآندایی هستند، با چاقو به یک مدرسه تابستانی کودکان در شهر ساوت‌پورت انگلیس حمله کرد و در جریان این جنایت سه دختر خردسال جان باختند و چند کودک و ۲ بزرگسال نیز زخمی شدند. این حمله بهانه‌ای شد برای آغاز حمله به مهاجران در انگلیس و اعتراضات خشونت‌باری که همچنان ادامه دارد.
رسانه‌های انگلیسی از همان ابتدا از درگیری خشونت‌بار میان معترضان و پلیس انگلیس نوشتند و در عین حال به گسترش ناآرامی‌ها در سرتاسر این کشور و همچنین دستگیری افرادی در این اعتراضات پرداختند. تعداد بسیار زیادی تظاهرات در روزهای این هفته در سرتاسر انگلیس از جمله منچستر، لیورپول، ناتینگهام، لیدز، بلفاست، استوک-آن-ترنت، بلکپول و ‌هال برگزار شد و اعتراضات در ساوت‌پورت که به اوج خود رسیده است. گفته می‌شود بدترین ناآرامی طی 13 سال اخیر است.
چنان‌که در گزارش‌ها آمده است، «کر استارمر»، نخست‌وزیر جدید انگلیس از حزب کارگر، ضمن محکومیت محتواهای خشونت‌آمیز منتشر شده در فضای مجازی و آشوبگر خواندن این معترضانِ خشن، همچنین در واکنش به این ناآرامی‌ها گفته است: «این اراذل و اوباش متحرک هستند، آن‌ها از جامعه‌ای به جامعه دیگر می‌روند و ما هم باید در پاسخ، پلیسی داشته باشیم که بتواند همین کار را انجام دهد.» به گفته استارمر صحنه‌های آشوب و خشونت در پی وقوع این حوادث، نتیجه رفتار «یک اقلیت کوچک و بی‌مغز» است و هر گونه نفرت‌پراکنی از سوی راست‌گرایان افراطی باید فورا پایان یابد.
در این میان اظهارات «ایلان ماسک»، مقاطعه‌کار میلیاردر آمریکایی، توجه‌ها را به خود جلب کرد. او معتقد است که این تحولات در انگلیس ممکن است به «جنگ داخلی» منجر شود. او در شبکه اجتماعی ایکس که خود مالک آن است، با اشاره به ویدیوهای منتشر شده از شهرهای انگلیس نوشت: «جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است.»
گاردین گزارش داد که معترضان به ساختمان هتل «هالیدی این اکسپرس» در شهر روترام انگلیس، جایی که گمان می‌رود مهاجران در آن اسکان داده شده‌اند، حمله کردند. به گزارش دیلی میل، شورشیان در این هتل را آتش زدند، شیشه‌ها را شکستند و اشیائی را به سوی پلیس پرتاب کردند. به گفته این نشریه، صدها معترض در خارج از این مسافرخانه تجمع کردند و گروهی از معترضان یک شی در حال سوختن را به سمت ورودی هتل پرتاب کردند. به گفته این نشریه، در جریان این شورش یک افسر پلیس زخمی شده است.
آن‌طور که ایسنا به نقل از اسپوتنیک نوشته است، سازمان‌های مجری قانون انگلیس، «لیگ دفاع انگلیسی» (EDL) راست افراطی را به دامن زدن به اعتراضات متهم کردند، در حالی که برخی از رسانه‌های این کشور مدعی شدند روسیه در پشت این شورش‌ها بوده است. سفارت روسیه در لندن به شدت این ادعاها را رد کرد. در همین حال اعلام شد دولت انگلیس در واکنش به بازداشت ۱۵۰ نفر در جریان خشونت‌های خیابانی ضد مهاجران در شهرهای مختلف این کشور «جلسه اضطراری کبرا» یا (Cobra Emergency Meeting) برگزار می‌کند. برگزاری جلسه کبری توسط کابینه پس از آن تأیید شد که نخست‌وزیر ضمن محکوم کردن حمله به هتل محل اسکان پناهجویان در روترام گفت که با این ناآرامی‌ها «با حداکثر توان قانونی مقابله» خواهد کرد. نخست‌وزیر انگلیس این ناآرامی‌ها را کار «اوباش راست ‌افراطی» خواند و گفت «آن‌ها پشیمان خواهند شد». استارمر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هیچ توجیهی، مطلقاً هیچ توجیهی، برای این اقدامات وجود ندارد و همه افراد فهیم، عاقل و منصف باید چنین خشونت‌هایی را محکوم کنند.»
البته با توجه به بسیج هزاران نیروی پلیس برای مقابله با آشوب‌ها و خشونت‌های جاری و نیز در نظر گرفته شدن تدابیر امنیتی گسترده برای مهار این بحران، پلیس هشدار داده است که ممکن است امکانات لازم برای رسیدگی کامل‌ به سایر جرایم را در مقطع فعلی در اختیار نداشته باشد. گفتنی است، دعوت به اعتراضات عمدتا در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین چهره‌ها برای هماهنگی و سازمان‌دهی این خشونت‌ها فردی به نام «استیون یاکسلی-لنون» است که به اسم مستعار «تامی رابینسون» شهرت دارد. او هدایت یک تشکل اسلام‌هراس و راست افراطی موسوم به «لیگ دفاع انگلیس» را بر عهده‌ دارد که به گزارش پلیس، در برپایی اعتراض‌های خشونت‌آمیز در ساوت‌پورت یک روز پس از واقعه حمله با چاقو به کلاس آموزش رقص کودکان نقش داشته است.