kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
حاشیه‌هایی از مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور

پرتوهای آفتاب تابستان و تصویر داغ اقتدار و ثبات ایران

 
 
 
سرویس سیاسی - محمد‌حسین حمزه
آفتاب داغ تابستانی بر محوطه حسینیه امام خمینی(رحمه الله علیه) می‌تابد و در میان پرتوهای آن مدعوین در تب و تاب ورود به حسینیه هستند.
حریم حسینیه امام خمینی(ره) روز یکشنبه در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور فضای تاریخ‌ساز دیگری را به خود دید. به محض ورود به حسینیه، کتیبه بزرگ رو‌به‌رو توجه را به خود جلب می‌کند؛ روی کتیبه نشان جمهوری اسلامی ایران در فرمی نفیس است که قصیده‌ای بلند از مقاومت، پیشرفت و سرافرازی را تداعی می‌کند.
قاب تصویر شهید آیت‌الله رئیسی روی یک صندلی کنار صندلی مسئولان قوا قرار گرفته و خاطره خدمت و شهادتش را یادآوری می‌کند. قاب تصویر شهید امیرعبداللهیان، شهید حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم و شهید رحمتی از همراهان رئیس‌جمهور جهادی نیز در سوی دیگر حسینیه یاد شهدای پرواز اردیبهشت را زنده می‌کند. دور تا دور حسینیه هم کتیبه‌های محرم با نام‌های اصحاب حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) نصب شده و روایتگر مکتب عاشوراست. علاوه‌بر مقامات کشوری و لشکری، خانواده‌های معظم شهدا، نمایندگان اقشار و صنف‌ها و سفیران کشورهای خارجی نیز در مراسم حاضر هستند.
 انتظار قلب‌ها و چشم‌ها
بعضی لحظه‌ها ژرف‌اند و ماندگار می‌شوند. در حسینیه امام خمینی(رحمه الله علیه) قلب‌ها و چشم‌ها لمحه‌ای شکرین را انتظار می‌کشند. مسئولان قوا وارد حسینیه شده‌اند و تا حضور مقتدای انقلاب زمانی باقی نمانده است. ثانیه‌هایی می‌گذرد و رهبر حکیم انقلاب با وقار، متانت و آرامش همیشگی حضور پیدا می‌کنند. حاضران از جا برمی‌خیزند و صلوات در فضای حسینیه طنین انداز و جلوه‌هایی از عشق به ولایت پدیدار می‌شود.
 «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَات إِلَى أَهْلِهَا»
سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با اجرای گروهی از نوازندگان که در طبقه بالای حسینیه حضور دارند، همخوانی می‌‎شود. سپس آقای احمد ابوالقاسمی قاری ممتاز قرآن کریم شروع به تلاوت آیاتی از سوره نساء می‌کند؛ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا» «خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست.»
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.» تلاوت این آیات تمام می‌شود و در حالی‌که حاضران از لحن قاری، انتظار ادامه دارند، سوره کوثر هم قرائت می‌شود.
 آرامش سیاسی از آغاز تا پایان انتخابات
وزیر کشور نخستین سخنران مراسم است که متعاقب تلاوت قرآن، در جایگاهی که در فاصله‌ای نه چندان دور از محل حضور رهبر انقلاب مهیا شده است، قرار می‌گیرد. احمد وحیدی در سخنانی ضمن سپاس از پروردگار بلندمرتبه برای توفیق خدمت به ملت شریف ایران در نظام مردمسالاری دینی و تشکر از رهنمودها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، گزارشی از فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوی ارائه می‌کند. وزیر کشور در این راستا به مواردی همچون «آرامش سیاسی از آغاز تا پایان انتخابات همراه با سلامت کامل در عین رقابت فشرده میان نامزدها»، «تامین امنیت انتخابات با وجود برآورد تهدیدات خرابکارانه تروریستی و سایبری در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در ایران و ۹۸ کشور جهان»، «زمینه‌‎سازی و تسهیلگیری برای حضور همه سلایق سیاسی» و «افزایش ۲۵ درصدی رای دهندگان در مرحله دوم نسبت به مرحله اول» اشاره کرد.
 متانت فضای سیاسی کشور
سخنان وزیر کشور که تمام می‌شود، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در جایگاه حاضر می‌شود و متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری را قرائت
 می‌کند.
در این حکم، رهبر انقلاب چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ ناتمام مانده‌ رئیس‌جمهور فقید شهید را یکی از افتخارات ملت ایران، نشانه‌ استقرار نظام پایدار اسلامی و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ برجستگی ایران و ایرانی است.
رهبر انقلاب همچنین ابراز داشتند: اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. 
ایشان مانند رسم همیشه‌ در متن حکم تنفیذ، ابراز داشتند: یادآوری می‌کنم که رأی ملت و تنفیذ اینجانب تا هر زمان که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب برقرار باشد، ادامه خواهد داشت.
  نگاه‌ها روی جایگاه دقیق می‌شود
پس از قرائت حکم تنفیذ، نوبت اعطای حکم رسیده و نگاه‌ها با دقت بیشتری جایگاهی را که رهبر معظم انقلاب و مسئولان در آن حضور دارند، دنبال می‌کنند. دکتر مخبر در غیاب شهید رئیسی برمی‌خیزد. رهبر انقلاب نیز به دنبال آن برمی‌خیزند، دکتر پزشکیان نیز. برخی که پشت صندلی‌ها و ستون‌ها هستند و فضای دید ندارند، بلند می‌شوند. مخبر حکم تنفیذ را به دست آقا می‌دهد و پس از آن در حالی‌که روی چهره‌هایشان لبخند ملیحی نشسته است، رهبر انقلاب حکم تنفیذ ریاست جمهوری را به دست دکتر پزشکیان می‌دهند. رهبر معظم انقلاب بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به دکتر پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران منصوب کردند. بار دیگر تاریخ ورق می‌خورد و مقطع جدیدی آغاز می‌شود.
 رهبری که همواره ما را از ناامیدی دور می‌کنند
 و آینده روشن را نوید می‌دهند
با خود می‌اندیشم با ولایت و هدایت حضرت آقا چه گردنه‌های سختی را که با امنیت پشت سر گذاشته‌ایم و چگونه پس از شهادت رئیس‌جمهور مردمی در سانحه تلخ سقوط هلی‌کوپتر، دو مرحله انتخابات در کمتر از 50 روز با سلامت و امنیت و بدون اختلال در امور و در وضعیت ویژه منطقه‌ای و جهانی برگزار شد اینها همه حاصل حکمت، درایت و مدیریت رهبری است که همواره ما را از ناامیدی دور می‌کنند و آینده روشن را نوید می‌دهند.
نوبت سخنرانی رئیس‌جمهور است. دکتر پزشکیان نزدیک صندلی رهبر انقلاب می‌ایستد و سخنانش را آغاز می‌کند. او یاد معمار فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، شهیدان، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌دارد و از رهبر انقلاب برای زمینه‌سازی بستر مشارکت و رقابت تفکرهای مختلف در انتخابات قدردانی می‌کند.
رئیس‌جمهور خود را خاک پای ملت شریف ایران می‌خواند و می‌گوید: مسیر تحقق سند چشم‌انداز در داخل، منطقه و جهان، تنها با اجرای سیاست‌های کلی ابلاغ شده رهبری انقلاب و قانون برنامه توسعه طی خواهد شد و این مهم، رسالت دولت چهاردهم خواهد بود.
آقای پزشکیان علاوه‌بر اینها، بر اهمیت تعامل جامعه و حاکمیت در مسیر پیشرفت و توسعه کشور تأکید می‌کند و می‌افزاید: موفقیت بنده و دولت آینده در رسالت و مسئولیت‌مان برای رسیدن به این هدف، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم انقلاب و عمل به قانون برنامه توسعه کشور است. همان‌گونه که در مناظرات هم تاکید داشتم اگر ما سیاست‌های کلی رهبری را بپذیریم و برای عمل به آن هم قسم شویم، کشور به جایگاه برترین، بهترین و بالاترین خواهد رسید.
رئیس‌جمهور نگاهی کلان ارائه می‌کند و چشم به افق‌ها دارد. در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم و به افق تمدن اسلامی نزدیک می‌‌شویم. سعی و رشادت شهیدان، مجاهدت نیروهای انقلاب، ماندگاری انقلاب اسلامی با وجود توطئه‌ها و بدخواهی‌ها، پیشرفت‌ها در شرایط تحریم و بن‌بست‌شکنی‌ها و... حجت‌های الهی برای پیمودن راه انقلاب‌اند. مقتدای ما با تبیین گفتمان انقلاب و ایجاد حرکت عمومی ملت در حال ساخت آینده و زمینه‌سازی برای ظهور هستند و مردادماه 1402 فرمودند؛ «به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است.»
آقای پزشکیان واقف است که باید کدام راه را برود. رهنمودهای آقا و سیاست‌‎های کلی نظام سر‌لوحه رئیس‌جمهور ما است و اتقان و کارآمدی آنها راز نیست و آشکار است. فکر می‌کنم، رئیس‌جمهور نیاز به همکارانی دارد که همین اعتقاد را در آنها دیده است و نمی‌بایست جاه‌طلبى برخی سیاست‌بازان را بپذیرد. طبعا از آقای پزشکیان که اکنون ارکان اجرائی کشور در اختیار اوست و عرصه موسعی برای خدمت دارد، انتظار می‌رود در لحظه لحظه مسئولیتش به عهد و پیمانش با مردم و رهبر انقلاب پایبند بماند و نعمت ولایت و مردمسالاری دینی را پاس بدارد. به سمت حل مشکلات و تحقق اهداف انقلاب گام بردارد و مردم طعم شیرین خدمت را همچون دوران شهید رئیسی که دستاوردهایش پابرجاست، بچشند. ملت ما با داشته‌ها و ذخایر معرفتی و هویتی خواب و خیال دشمن را باطل ساخته و با وفاداری به آرمان‌ها، در حرکت انقلاب نقش‌آفرین اصلی  و در جایی که من هستم بوده و هست. از همین رو، جلوه‌های نصرت خدا را حس کرده و دعاى حضرت بقیه‌الله(عجل الله فرجه) را با خود دارد.
 هنگامی که نگاه‌ها
 با شوقی برای شنیدن بیانات رهبر انقلاب توأم شده
به دنبال اتمام سخنان دکتر پزشکیان، نگاه‌ها با شوقی برای شنیدن بیانات رهبر انقلاب توأم گشته و به جایگاه دقیق شده است تا با سخنان ایشان انس گیرند.
رهبر حکیم انقلاب در آغاز سخن، ضمن سپاس به درگاه الهی، مراسم تنفیذ را در تشبیهی، آخرین برگ کتاب پرمضمونی خواندند که ملت ایران و دست‌اندرکاران انتخابات چهاردهم، در مجموعه افتخارات ملت،‌ ماندگار کردند.
ایشان به فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس‌جمهور شهید اشاره کردند و گفتند: با وجود این، انتخابات با آرامش، سلامت، رقابت و برخورد تحسین‌برانگیز نامزدها با رئیس‌جمهور منتخب انجام شد که از زحمات دو ماهه آقای مخبر سرپرست محترم ریاست جمهوری و هیئت دولت در این زمینه تشکر می‌کنیم.
«استفاده از ثروت‌ها و ظرفیت‌های پر شمار طبیعی و انسانی ایران بزرگ»، «کار جهادی»، «تعامل ارکان کشور»، «تحرک اقتصادیِ قوی، پیگیر و حساب‌شده»‌، «تکیه به توان داخلی»، «برخورد فعال و اثرگذار در مقابل امواج و حوادث جهانی و بخصوص منطقه‌ای و مسائل سیاسی» و «بی اعتنایی کردن به وسوسه‌های دوقطبی سازی» توصیه‌های راهبردی 7 گانه رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور، دولت و مسئولان بخش‌های مختلف بود.
حضرت آقا شرط اتکاء به مجموعه این فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور و انجام کارهای بزرگ را داشتن همت بلند، دنبال کردن جدی کارها و انتخاب همکاران خوب دانستند.
 توجّه به این نکات مهم است
محور دیگر این بود که ایشان در بخشی از سخنان‌شان درباره خصوصیات حکومت طاغوت، به اهمیت این مباحث اشاره کردند و فرمودند که توجه به این نکات مهم است؛ «محمّدرضا هم همان راه پدر را رفت؛ یعنی سخت‌گیری بر مردم، اختناق شدید داخلی، کمک به بیگانگان در تصرّف منابع ملّی ایران، عمدتاً نفت، و ذلّت در مقابل سیاست‌های بیگانه ـ این حرفها را یک وقتی ماها می‌گفتیم، بعدها که کتاب‌های خاطرات خود خانواده‌ پهلوی و کسانشان و نزدیکانشان منتشر شد، دیدیم همین حرفهایی که ما می‌دانستیم و می‌گفتیم، آنها خودشان به این حرفها اقرار می‌کنند ـ تعیین نخست‌وزیر با هدایت بیگانگان، با اراده‌ بیگانگان؛ تعیین نوع خرید تسلیحات، نوع فروش نفت، قیمت هر کدام و بقیّه‌ مسائل عمده‌ اداره‌ کشور به عهده و تابع اراده‌ بیگانگان، و فشار بی‌دریغ بر مردم؛ این وضعیّت سیاست اینها بود. اینها مهم است؛ توجّه به این نکات مهم است. کار به جایی رسید که محمّدرضای پهلوی برای سرنگون کردن یک دولت ملّی که استثنائاً با رأی مردم بر سر کار آمده بود، برای اینکه این دولت را سرنگون کند، متوسّل شد به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که کودتا کنند در ایران، و کودتا کردند و دولت را سرنگون کردند. یعنی دیگر خیانت بالاتر و آشکارتر از این تصوّر نمی‌شود!» 
حضرت آقا در ادامه سخن‌شان خاطرنشان کردند: «این مردم‌سالاری که شما امروز در ایران مشاهده می‌ کنید، برآمده از قیام ملّت ایران در مقابل یک چنان وضعی است. ملّت ایران هرگز دخالت در امور اداره‌ کشور را تجربه نکرده بود، آزمایش نکرده بود؛ انقلاب اسلامی این را هدیه کرد به ملّت ایران به دست امام بزرگوار و برجسته‌ بی‌نظیر ما. قدر این را باید دانست: این مردم‌سالاری، این حضور مردمی.»
اشاره رهبر انقلاب به شهید رئیسی و اینکه آن شهید سرافراز اهل کار جهادی بودند نیز محور دیگر سخنان ایشان بود. آقا در همین راستا فرمودند: او واقعاً برای کار و تلاش شب و روز نمی‌شناخت و برای انبوه کارهای خود، دنبال احسنت و آفرین دیگران هم نبود.
رهبر انقلاب علاوه‌بر این، یاد شهید امیرعبداللهیان را که در کسوتِ یک دیپلمات و مذاکره‌کننده خوب، تحرک و فعالیت و تلاش مفیدی داشت، گرامی داشتند و گفتند: این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند.
نکته دیگر این‌جا بود که حضرت آقا با استناد به اقدامات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی، آن را یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست خواندند و افزودند: این رژیم یک دولت نیست بلکه زشت‌ترین چهره یک باند جنایتکار را به جهانیان نشان داده و نصاب جدیدی در تاریخ جنایت‌های بشری به وجود آورده است. در چنین شرایطی بود که رهبر انقلاب اقدام کنگره آمریکا را در نشستن پای صحبت‌های یک جنایتکار صهیونیست، لکه ننگی بزرگ خواندند و تأکید کردند: دنیا باید درباره حادثه غزه تصمیم جدی بگیرد و دولت‌ها، ملت‌ها و شخصیت‌های سیاسی و فکری، در عرصه‌های مختلف کاری انجام دهند.
چند گفتار حکیمانه دیگر آقا از این قرار بود؛
- «کار جهادی یعنی «خستگی‌ناپذیر و بی‌مزد و منت کار کردن و با هدف انجام وظیفه انسانی و خدایی، پیش رفتن».
ـ «اینکه مدیری بخواهد از راه دور کارها را کنترل کند، ممکن نیست و باید به دل کارها برود.»
ـ «هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف و آویزان یک موضوع خارجی کرد.»
ـ «هر کار خوب و شرافتمندانه‌ای که در سطح دنیا می‌توانید، انجام دهید اما از توان قدرت و ابتکارات داخلی غافل نشوید.» ـ «جلسات رؤسای قوا و تبادل نظر در مسائل گوناگون، فرصت بسیار خوبی است که باید جدی گرفته شود.»
ـ «چند کشور هستند که ما اذیت‌های آنها و رفتار عنادآمیزشان را فراموش نمی‌کنیم.»
رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان‌شان بار دیگر از خداوند متعال مسئلت کردند به رئیس‌جمهور عزیزمان و دولت جدید توفیق دهد تا بتوانند با انجام دادن کارهای بزرگ، ملت و ایران عزیز را سرافراز کنند.
روح بلند، طمأنینه کامل، نگاه عمیق و بیانات حکیمانه رهبر انقلاب مانند همیشه ظرف دل‌ها را پر از حس قوت و آرامش می‌کند. در ذهن تداعی می‌شود که با وجود مبارک ایشان ایران اسلامی سر به آسمان پیشرفت و اقتدار می‌ساید.
 چهره‌های سیاسی - فرهنگی - هنری در صف کفشداری 
در پایان مراسم، دیدارها و گفت‌وگوها میان حاضران در دسته‌های دو و چند نفره شکل می‌گیرد و دیگر حاضران آرام آرام به سمت در حرکت می‌کنند. صف کفشداری شلوغ است و حضور چهره‌های سیاسی ـ فرهنگی ـ هنری مانند آقایان غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، حسین شریعتمداری، دریادار حبیب الله سیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی نماینده 
ولی‌فقیه در همدان، باقری لنکرانی، جهانگیر الماسی، محمدرضا شریفی نیا و... همراه دیگر اقشار مختلف مردم در این صف تماشایی است.
برخی روزها و لحظه‌ها در خاطرها حک می‌شوند. امروز تصویر داغ اقتدار و ثبات ایران به جهانیان ارائه شد، آفتاب هم تابستانی‌تر می‌تابد.