kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰

ساعات پُرکار مقاومت در زمین و دریا و آسمان پایگاه‌ها، کشتی‌ها و پهپادهای دشمن هدف قرار گرفتند

 
 
سرویس خارجی-
طی 24 ساعت گذشته مقاومت لبنان و یمن عملیات خود را علیه رژیم اشغالگر قدس ادامه دادند و اهداف دشمن را در هوا، دریا و خشکی زیر آتش سنگین خود بُردند. یکی از این اهداف، پهپاد مدرن و گرانقیمت آمریکا بود که دیروز در یمن سرنگون شد.
حملات مقاومت در ساعاتی که گذشت پررنگ‌تر از چند روز اخیر شده است. اما به نظر، این‌ها پاسخ اصلی نیست و ادامه حملات قبلی است. در حالی که به‌اذعان رسانه‌های عبری، صهیونیست‌ها از زمان ارتکاب جنایات تروریستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، و «فؤاد شکر»، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله، در وضعیت انتظار و وحشت قرار دارند و منتظر پاسخ ایران و حزب‌الله به این جنایت‌ها هستند، ارتش رژیم اشغالگر با پیش‌بینی پاسخ مورد انتظار ایران و مقاومت لبنان، در صفوف خود وضعیت آماده‌باش حداکثری اعلام کرده است. حزب‌الله لبنان اعلام کرد برای اولین‌بار شهرک صهیونیست‌نشین «بیت هلل» را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار داد. مقاومت اسلامی لبنان- حزب‌الله بامداد روز یکشنبه اعلام کرد که یک شهرک جدید اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی را وارد دایره عملیات مستمر خود برای حدود ۱۰ ماه در جبهه حمایت از غزه در جریان نبرد طوفان الاقصی کرده است. مقاومت لبنان در بیانیه‌ای توضیح داد که «شهرک جدید بیت هلل را به دستور کار هدف‌گیری و شلیک خود وارد کرده است.»
رسانه‌های نظامی حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کردند که در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین و در حمایت از مقاومت شرافتمندانه و دلیرانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به روستاها و خانه‌های امن جنوب، به‌ویژه حملاتی که روستاهای «کفرکلا» و «دیر سریان» را هدف قرار داد و مجروح شدن غیرنظامیان را در‍ پی داشت، مقاومت اسلامی شهرک جدید بیت هلل را بمباران کرد. طبق این بیانیه، این شهرک صهیونیست‌نشین برای اولین‌بار با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت.
شبکه ۱۴ عبری نیز گزارش داد: حدود ۵۰ موشک از جنوب لبنان به سمت الجلیل علیا پرتاب شد. شورای عالی الجلیل خسارت وارده به یک منطقه کشاورزی بین مناطق مناره و یفتاح را در نتیجه شلیک موشک از جنوب لبنان تایید کرد. بر اساس آنچه که کانال خبری قاهره در خبر فوری گزارش داد جبهه داخلی ارتش اشغالگر از ساکنان شهرهای مرزی خواست در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند.
همچنین مقاومت لبنان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که مبارزان مقاومت در راستای حمایت از مردم و مقاومت در غزه، صبح دیروز (یکشنبه؛ 14 مرداد) تجهیزات جاسوسی در پایگاه رامیا را با سلاح مناسب هدف قرار دادند که منجر به انهدام این تجهیزات شد. این بیانیه افزود: «هدف مورد نظر به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شد.»
اما این پایان ماجرا نبود و ساعاتی بعد رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از اصابت موشک‌های حزب‌الله لبنان به منطقه صنعتی در شهرک «کریات شمونه» خبر داد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که موشک پرتاب شده توسط حزب‌الله به یک کارخانه در منطقه صنعتی کریات شمونه اصابت کرده است. طبق اذعان رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، این موشک درحالی به منطقه صنعتی مذکور اصابت کرده است که آژیرهای خطر به صدا درنیامده‌اند. همزمان حزب‌الله لبنان اعلام کرد که پایگاه المناره را به صورت مستقیم هدف حمله موشکی قرار داده است. منابع خبری نیز از پرتاب چند موشک از خاک لبنان به سمت پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا خبر دادند. مقاومت لبنان اعلام کرد در راستای حمایت از مردم و مقاومت در غزه پایگاه المناره را با موشک و پایگاه برکه ریشا را با توپخانه هدف قرار داد.
از طرف دیگر، در حمله شامگاه شنبه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان ۲ تن شهید شدند. منابع لبنانی اعلام کردند یک پهپاد رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه حمله‌ای را به شهرک «دیرسریان» در جنوب لبنان انجام داد که منجر به شهادت ۲ تن و زخمی شدن پنج تن دیگر شد. مرزهای لبنان و اراضی اشغالی از زمان جنگ غزه در هفت اکتبر شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، رسانه‌ها از حمله هوائی رژیم صهیونیستی به شهر طیبه لبنان خبر دادند. برخی منابع خبر داده‌اند که نیروگاه برق طیبه در این حمله هدف قرار گرفته است. گفتنی است، این زد و خوردها در حالی در جریان است که کشورهای مختلف از اتباع خود در لبنان و فلسطین اشغالی خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر خاک لبنان و اراضی اشغالی را ترک کنند و از سفر به این مناطق پرهیز کنند.
یمن و اهداف دشمن در آب‌ و آسمان
خبر دیگر آنکه شرکت امنیت تجارت دریایی انگلیس «امبری» شنبه شب از وقوع یک حادثه امنیتی در فاصله ۱۷۰ مایلی جنوب غربی عدن در یمن خبر داد. شرکت امنیت دریایی «امبری» انگلیس شامگاه شنبه اعلام کرد گزارشی را مبنی بر وقوع یک حادثه امنیتی در حدود ۱۷۰ مایل دریایی جنوب غربی خلیج عدن واقع در اقیانوس هند دریافت کرده است.
ساعاتی پس از آن بی‌بی‌سی نوشت که سازمان تجارت دریایی بریتانیا تأیید کرده است که یک کشتی تجاری در خلیج عدن هدف اصابت قرار گرفته «اما آتش‌سوزی، رسوخ آب یا نشت نفت در آن گزارش نشده است.» براساس این گزارش کشتی بعد از آنکه در فاصله ۱۲۵ میل دریایی در شرق بندر عدن هدف قرار گرفت به راه خود ادامه داده است. سازمان تجارت دریایی بریتانیا «یوکی‌ام‌تی‌او» و همچنین شرکت امنیتی امبری گزارش دادند که همه خدمه کشتی سالم هستند. «یوکی‌ام‌تی‌او» این کشتی را «گروتون» معرفی کرد که با پرچم لیبریا تردد می‌کند.
همچنین منابع رسانه‌ای روز یکشنبه از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط نیروهای مسلح یمن در استان صعده خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین گزارش داد که سامانه‌های پدافند هوائی ارتش یمن یک پهپاد آمریکایی از نوع MQ-9 را در استان صعده سرنگون کرد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز گفت: «پدافند یمن موفق به سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از نوع ‌ام کیو ۹ هنگام اقدام تجاوزکارانه بر فراز استان صعده شد. این پهپاد هفتمین پهپاد از این نوع است که در جریان نبرد فتح موعود و جهاد مقدس در یاری غزه سرنگون می‌شود.» گفتنی است، ارتش یمن پیش از این نیز چند پهپاد آمریکایی به خصوص از این نوع پیشرفته و گرانقیمت را در مناطق مختلف این کشور رهگیری و منهدم کرده است.