kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
در میان هواداران

مادورو: بسیاری از بازداشت‌شدگان در تگزاس، پرو، کلمبیا و شیلی آموزش دیده‌اند

 
 
 
سرویس خارجی-
«نیکولاس مادورو» در اجتماع گسترده حامیان خود در کاراکاس
- پایتخت ونزوئلا- اعلام کرد که بسیاری از بازداشت‌شدگان آشوب‌های اخیر این کشور در تگزاس، پرو، کلمبیا و شیلی آموزش دیده بودند.
روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، شهرهای مختلف ونزوئلا شاهد آشوب‌های گسترده غربگرایان بود. انتخابات هفته گذشته ریاست‌جمهوری این کشور و شکست دوباره مخالفین از مادورو رئیس‌جمهور چپگرای این کشور برای سومین‌بار بهانه تازه‌ای به دست آمریکا داد تا بار دیگر این کشور را به آشوب بکشد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی تماسی با «‌ادموندو گونزالس» نامزد شکست‌خورده به وی عنوان پیروز انتخابات تبریک گفت و مدعی شد که وی 80 درصد آرای مردم ونزوئلا را در انتخابات اخیر از آن خود کرده است. اما روز شنبه نوبت هواداران مادورو بود که با حضور قدرتمند در خیابان‌ها از رئیس‌جمهور قانونی این کشور حمایت کنند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک هزاران تن از هواداران «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا در واکنش به آشوب‌های خیابانی روزهای اخیر جریان‌های غربگرا و تحت حمایت آمریکا به خیابان‌های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، آمدند و حمایت خود را از مادورو اعلام کردند.
هشدار به غربگرایان
مادورو در اجتماع حامیان خود با بیان اینکه ونزوئلا همواره در صلح و ثبات سپری کرده به مخالفان هشدار داد که هیچ فردی حق توانایی برانگیختن فضای خشونت‌آمیز و پیاده کردن کودتا ضد کشور را ندارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود فاش کرد در پی ناآرامی‌های انتخاباتی در کشور مجریان قانون بیش از ۱۲۰۰ نفر را بازداشت کردند. به گفته مادورو در تحقیقاتی انجام شد، مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد از آشوبگران بازداشت شده مدتی در تگزاس، کلمبیا، پرو، شیلی آموزش دیده‌اند. آنان آموزش دیده‌اند تا حمله کنند و بسوزانند و پروژه کودتای خود را عملی کنند.
 رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین شبکه‌های اجتماعی را به انتشار پیام‌های نفرت‌انگیز متهم کرد و گفت: «اگر ما را دوست ندارید، از ما متنفر نباشید. دچار خشونت نشوید، به قوانین بازی احترام بگذارید. اگر ما را دوست ندارید، خوب است، اما ونزوئلا، خانواده خود، جامعه خود را دوست داشته باشید. اجازه ندهید که توسط فاشیسم اسیر شوید.»
انتقاد از ایلان ماسک
دولت ونزوئلا آشوب‌های اخیر را انقلاب رنگی خوانده و بر نقش شبکه‌های اجتماعی در آن تاکید کرده است. طی روزهای گذشته ایلان ماسک بسیار در مورد مسائل ونزوئلا فعال بوده و از غربگرایان حمایت کرده است. وزیر امور خارجه ونزوئلا در همین رابطه داده‌ها و اطلاعات جعلی «ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی حامی اپوزیسیون دولت کاراکاس را از دلایل تحریک و بزرگنمایی راهپیمایی‌های اعتراضی مخالفان برخلاف واقعیت حاکم بر این کشور خواند. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک «ایوان خیل» با انتشار تصاویر هوائی از تجمع مخالفان در کاراکاس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اطلاعات جعلی ایلان ماسک در شبکه‌ها یک چیز است و واقعیت در خیابان‌های ونزوئلا چیزی دیگر است. در تصاویر ویدیویی هوائی که خیل به اشتراک گذاشته است، در تجمعی که توسط مخالفان به موجب پیروزی ادعایی آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر تدارک دیده شده است، شمار کمی از شهروندان مشاهده می‌شوند. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی اطمینان داد که کشورش با کودتای تحت رهبری آمریکا مواجه است که به گفته وی، از حمایت ماسک و خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین برخوردار است.