kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

آقای پزشکیان! با این انتصابات آبی برای اقتصاد گرم نخواهد شد

رئیس‌جمهور دغدغه حل مشکلات اقتصادی را دارد و بر مدیریت تورم تأکید کرده است. پزشکیان عزم خود را برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم، مورد تصریح قرار داده است. لازمه پیشرفت اقتصادی، فعال کردن ظرفیت‌های فراوان درونی کشور و جهش تولید است. کشور زمینه‌های متعدد برای شکوفایی اقتصادی دارد و از افرادی که درک درستی از این عرصه ندارند، آبی برای اقتصاد گرم نخواهد شد.
 
 
 
سرویس سیاسی -
 
شورای راهبری دولت چهاردهم به ریاست ظریف که برای بررسی و پیشنهاد اعضای کابینه به پزشکیان تشکیل شده بود، هفته گذشته به کار خود پایان داد و ظریف در حکمی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان «معاون راهبردی رئیس‌جمهور» منصوب شد. علاوه‌ بر این، پزشکیان محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان «معاون امور اجرائی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری» رئیس‌جمهور منصوب کرده است.
انتصاب ظریف به سمت یادشده در حالی است که وی بارها اعلام کرده بود در دولت حضور نخواهد داشت. وی علت گرفتن پست در دولت را «نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان» اعلام کرده است و باید پرسید اگر ظریف واقعا قصدی برای تصدی مقام دولتی نداشته و تصمیم بر حضور نداشتن در دولت گرفته، چطور با نگرانی و دلخوری از قصد خود برگشته و تصمیم خود را تغییر داده است؟ چرا برخی افراد مانند ظریف با طرح مطالب واهی و غیر قابل پذیرش افکار عمومی را آماج اهانت قرار می‌دهند؟ و به فرهنگ و شخصیت ملت حمله می‌کنند؟
ظریف چه درک درستی از مسائل راهبردی دارد؟
ظریف افزون بر این اعلام کرده که پیشنهاد معاونت سیاسی را به وی داده بودند اما به این دلیل که مسئولیتی اجرائی بوده، باعث تداخل در وظایف و بروز شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شده، از پذیرش آن خودداری کرده است. در همین شرایط وی در سمت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شده و سؤال اینجاست، فردی که از نمادهای اعتماد به آمریکاست، برجام را درست نخوانده، حتی از توان دفاعی ایران ضعیف‌نمایی کرده و گفته بود اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود، چه درک درستی از مسائل راهبردی دارد؟
متن برجام را در مجلس به این شخص نشان دادند و گفتند در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته ‌شده ‌است Suspend این کلمه به معنای تعلیق است نه لغو و او گفت: «ئه! ئه! من این را اصلا ندیده ‌بودم!»
ظریف در زمان مذاکرات در اظهارنظری ضد‌منافع ملی گفته بود؛ رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است!
وی علاوه‌ بر اینها، آذر 92 در اظهارنظری بر 
ضد ‌قدرت دفاعی ایران گفت: آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟
التماس ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا
ظریف التماس حزب و طیف سیاسی متبوع خود برای انتخابات مجلس دهم را نزد شورای روابط خارجی آمریکا برده بود! وی ادعا می‌کرد که سیاست خارجی حوزه درگیری منافع جناحی نیست اما چندین بار سیاست خارجی را به حوزه درگیری منافع جناحی بدل کرد. ظریف شهریور 93 در شورای روابط خارجی آمریکا و در پاسخ‌ هاله اسفندیاری، فعال براندازی نرم در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی (مجلس دهم) برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلاً در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد(!) حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به نظر من غرب در انتقال پیامی که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند.»
حمایت آمریکا از مدعیان اصلاحات در انتخابات
مرداد 94 حدود یک‌سال پس از این اظهارات سخیف، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «دوستان! اگر به توافق پشت کنیم، یک پیام بزرگ به افراطی‌ها در ایران می‌فرستیم. چه کسی می‌داند در این صورت انتخابات (مجلس) چه می‌شود اما روحانی و ظریف که خود را در مذاکره با غرب به خطر انداختند، به نظرم به دردسر جدی می‌افتند.»
مرداد 95 حدود دو سال پس از این پالس غلط نیز جان برنان، رئیس ‌پیشین سازمان سیا گفت: «توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور روحانی را که از دید ما بین عناصر فعال در ایران بسیار میانه‌روتر به شمار می‌آید، تقویت کرد. او باید دستاوردهای بیشتری داشته باشد تا حمایت بیشتری جلب کند، به این دلیل که در حکومت ایران بین تندروها و میانه‌روها رقابت وجود دارد... نگرانی من این است که خب بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند با آزاد شدن دارایی‌های این کشور، پول به زندگی آنها سرازیر شود.»
فروردین 96 سنای آمریکا، یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری بررسی تحریم‌های جدید را به تعویق انداخت. کورکر رئیس‌کمیته روابط خارجی گفت: «پیش‌نویس تحریم جدید، قبل از انتخابات ایران رسما وارد چرخه قانون‌گذاری نخواهد شد. علت، نگرانی اروپا از تأثیر تشدید تحریم‌ها بر سرنوشت میانه‌روها در انتخابات است». او نگفت طیف مذکور چنان محترم هستند که به خاطر آنها، مردم ایران را تحریم نمی‌کنیم. بلکه تصریح ‌کرد تحریم‌ها را به خاطر به خطر افتادن طیف مذکور، به بعد از انتخابات موکول می‌کنیم.
گفتنی است، برخی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم شامل پادوهای آمریکا، انگلیس و اسرائیل در فتنه 88، حامیان تحریم انتخابات، مسببان و عاملان ناراضی‌تراشی و ناکارآمدی عمدی در دولت اشرافی روحانی، متهمان فساد اقتصادی، متهم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان، شریک نزدیک شهرام جزایری (مفسد اقتصادی دوره موسوم به اصلاحات)، متهمان پرونده فساد کرسنت و متهمان اجرای سند ضد‌فرهنگی و ضد اسلامی 2030 و... می‌شدند و در میان پیشنهادات این افراد فاقد صلاحیت برای تشکیل کابینه، برخی اشخاص بی‌لیاقت معرفی شده‌اند.
نکته دیگر این است که امروز اولویت اول در مسائل کشور، اقتصاد است و اقتصاد عرصه کارزار دشمن است. در چنین شرایطی لازم است افرادی که به عنوان معاون اجرائی و معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند نیز آگاهی و اشراف لازم را بر عرصه اقتصاد و مسائل و مشکلات آن و نیز راه‌حل‌ها داشته باشند. افراد منصوب شده اخیر چه توانایی و احاطه‌ای در این عرصه دارند؟ این در حالی است که رئیس‌جمهور دغدغه حل مشکلات اقتصادی را دارد و بر مدیریت تورم تأکید کرده است. پزشکیان عزم خود را برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشت مردم، مورد تصریح قرار داده است. لازمه پیشرفت اقتصادی، فعال کردن ظرفیت‌های فراوان درونی کشور و جهش تولید است. کشور زمینه‌های متعدد برای شکوفایی اقتصادی دارد و از افرادی که درک درستی از این عرصه ندارند، آبی برای اقتصاد گرم نخواهد شد.
لازم به یادآوری است که اقدامات اساسی گسترده‌ای در دولت شهید رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی انجام شده که باید ادامه پیدا کند.
امروز از لحاظ زمانی، اولویّت با مسائل اقتصادی است
علاوه‌بر این، پزشکیان بر اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه تأکید دارد که هدف کلی آن شکوفایی اقتصاد همراه با عدالت است؛ تحقق اهدافی مانند تک‌رقمی کردن تورم، اصلاح ساختار بودجه، تحول در نظام مالیاتی و... متکی به افراد توانمند و آگاه است.
رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور فرمودند: «امروز از لحاظ زمانی، اولویّت با مسائل اقتصادی است. یک تحرّک اقتصادی حساب‌شده‌ قوی پیگیر مورد نیاز است. البتّه کارهایی در دولت قبل انجام گرفته که کارهای باارزشی است و باید ادامه پیدا کند، کارهای دیگری هم باید اضافه بشود. در مسائل اقتصادی، هم از زاویه‌ دید مسائل کلان بایستی به مسئله‌ اقتصادی پرداخت - مسئله‌ ارزش پول ملّی، مسئله‌ تولید، مسئله‌ سرمایه‌گذاری، مسئله‌ بهبود فضای کسب‌وکار؛ مسائل اساسی و کلّی- 
هم از نظر بهبود وضع معیشت مردم که یک کار فوری و کوتاه‌مدّت است، کارهایی را می‌شود انجام داد و ان‌شاءالله انجام بگیرد. البتّه در هر دو زمینه کارهایی شده و خوب است که ادامه پیدا کند.»
معیارهای تعیین کابینه از دیدگاه رهبر انقلاب
رهبر حکیم انقلاب، 31 تیرماه در دیدار با نمایندگان مجلس درباره ملاک‌های تعیین کابینه فرمودند: «آن کسی را باید میداندار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهائی که افق به نظرشان تاریک است، [می‌گویند] کاری نمی‌‌شود کرد، نمی‌شود به اینها مسئولیت‌‌های اساسی و کلیدی داد. متشرّع بودن یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت، یک معیار است... نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند... این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند.»
پزشکیان بعد از این دیدار در پیامی نوشت: «‏از لطف حضرت آقا صمیمانه سپاسگزارم. اکنون اعتماد مردم و حمایت شما از ‎دولت، بزرگ‌ترین سرمایه همه ما برای رسیدن به موفقیت‌های پیش روست و از دل و جان برای موفقیت ایران تلاش خواهیم کرد.»
رهبر انقلاب همچنین پنجم تیرماه مصادف با عید غدیر نیز خطاب به نامزدهای انتخابات فرمودند: «من به نامزدهای محترم انتخابات عرض می‌کنم با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید:
۱- کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
۲- آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.
۳- آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد او با شما همکار خوبی نخواهد بود. 
کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد. اگر شما نامزدهای محترم یک چنین عهدی با خدای خودتان ببندید بدانید که کارهایی که برای انتخابات می‌کنید همه‌اش حسنه خواهد بود.»
با عنایت به تأکید رئیس‌جمهور بر اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، انتظار است ایشان در انتصاب وزرا، معاونان و مشاوران ملاک‌هایی را که رهبر انقلاب مطرح کردند، مبنا قرار دهد و مراقب افراد «زاویه‌دار با انقلاب اسلامی» و «محکومان امنیتی» باشد. از افراد صالح، آگاه، توانمند و معتقد به مبانی انقلاب استفاده کند و سهم‌خواهی و امتیازطلبی افراطیون مدعی اصلاحات ـ اعتدال را نپذیرد. رئیس‌جمهور شایسته است به چنین افرادی که در پی انداختن دولت در چاه اعتماد به دشمن، تعطیل کردن توانمندی‌ها، بر باد دادن فرصت‌های کشور پای وعده‌های دروغ آمریکا، شرطی کردن اقتصاد و عقبگرد اقتصادی کشور هستند، اعتماد نکند.