کد خبر: ۲۹۲۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱

جزئیات ساخت کارخانه آسفالت بازیافتی و دپوی تراشه‌ها در چند نقطه تهران

 
 
 
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران جزئیات ساخت کارخانه آسفالت بازیافتی در تهران را تشریح کرد و از دپوی تراشه‌ها در چند نقطه تهران خبر داد.
مهدی صداقتی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت ساخت کارخانه آسفالت با بیان اینکه شهرداری تهران سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن آسفالت در سطح شهر توزیع می‌کند، گفت: به عبارتی دیگر یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن تراشه از سطح معابر می‌تراشیم و جمع‌آوری می‌کنیم.
صداقتی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده مؤثر از این تراشه‌ها نمی‌شود، افزود: ما برای اصلاح این چرخه می‌خواهیم کارخانه آسفالت بازیافتی را فعال کنیم که مطالعات و ظرفیت‌سنجی لازم انجام شده و مشاور دستگاهی که بر اساس مشخصات فنی اعلام‌شده، مورد نیاز ما بوده را پیشنهاد کرده و در حال حاضر درحال آماده‌سازی اسناد مناقصه هستیم و به نظر می‌رسد تا پایان شهریورماه این موضوع تعیین تکلیف و پیمانکار مشخص شود.
وی اظهار داشت: همزمان با این اقدام با مجموعه‌ای که قبلاً تولید آسفالت بازیافتی را با ظرفیت محدود انجام می‌داد، وارد مذاکره شدیم تا از شهرداری تهران تراشه تحویل گیرد و آسفالت پخته‌شده تحویل دهد. از دو مسیر استفاده از تراشه را پیگیری می‌کنیم که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها با این روش به زودی آسفالت بازیافتی را وارد معابر می‌کنیم، ولی بهره‌برداری از کارخانه آسفالت بازیافتی شهرداری به انتهای سال ‌جاری یا اوایل سال آینده موکول می‌شود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در مورد استفاده از آسفالت بازیافتی در دنیا با تأکید بر اینکه این روش در دنیا بسیار مرسوم است، گفت: کیفیت آسفالت بازیافتی قطعا به مانند کیفیت آسفالت نو نیست و بر همین اساس پیشنهاد کارشناسان این است که این نوع آسفالت در معابر بزرگراهی استفاده نشود و به عنوان آسفالت معابر درجه دو و سه استفاده شود و کیفیت این نوع آسفالت پاسخگوی معابر درجه دو و سه است که در دنیا استفاده از آسفالت بازیافتی مرسوم است.
صداقتی با بیان اینکه تراشه آسفالت همان شن و ماسه و کمی قیر است، افزود: آسفالت بازیافتی به جهت منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست ضروری است؛ چرا که در تهران حجم زیادی از تراشه‌ها ایجاد می‌شود و رفتن به سمت آسفالت بازیافتی یک الزام است و رویکرد شهردار تهران نیز همین است و پیشنهاد مجموعه ما را پذیرفت تا این کارخانه آسفالت بازیافتی ساخته
شود.
وی در مورد تراشه‌های قبلی تهران هم گفت: حجم زیادی از تراشه‌ها در چند نقطه تهران دپو شده است؛ اما استفاده بهینه از این تراشه‌ها نمی‌شود و باید کارخانه آسفالت بازیافتی احداث شود.