kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

واکنش‌های بین‌المللی به ترور شهید اسماعیل هنیه

ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش‌هایی را به همراه داشت. ترکیه، روسیه، لبنان، قطر، عمان، اردن و مصر این اقدام تروریستی را محکوم و ایران هم اعلام کرد خون پاک این مجاهد نستوه هرگز هدر نخواهد رفت.
 
 
 
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه دهم مردادماه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظانش که به منظور شرکت در مراسم تحلیف در تهران حضور داشتند خبر داد.
کاخ سفید در اولین واکنش خود به شهادت اسماعیل هنیه اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به ترور وی مطلع است.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هم بدون اشاره به این اقدام تروریستی اعلام کرد اگر رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا به دفاع از آن اقدام خواهد کرد. وی همچنین در اظهارات دیگری در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت، از ترور هنیه مطلع شده‌ام، اما اطلاعات بیشتری درباره آن ندارم.
جنبش انصارالله یمن هم با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.
المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن هم اعلام کرد کشورش در پی شهادت اسماعیل هنیه پرچم خود را نیمه‌افراشته و به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه بر همبستگی خود با جنبش حماس تأکید و اعلام کرد که این عملیات تروریستی مردم ما را از تداوم مقاومت منصرف نخواهد کرد. 
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ترور اسماعیل هنیه را اقدامی «بزدلانه» خواند.
موسی ابومرزوق، عضو بلندپایه دفتر سیاسی حماس ترور اسماعیل هنیه را «اقدامی بزدلانه‌» خواند و گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.
جنبش مجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: عملیات ترور تنها منجر به افزایش عزم و اراده ما برای تداوم راه مقاومت می‌شود.
حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنیه فرماندهی بزرگ، صادق و عزیز بود که مقابل پروژه سلطه‌جویی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد». وزارت امور خارجه قطر ترور اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم کرد.
انس حقانی از مقام‌های ارشد حکومت سرپرستی افغانستان در این باره اعلام کرد: شهادت رزمندگان بزرگی همچون وی خبر از آزادی می‌دهد. هنیه بدهی خود در برابر دین و آزادی را با زندان، تبعید، مبارزه سخت و شهادت بسیاری از اعضای خانواده ادا کرد.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم شهادت اسماعیل هنیه را «ضایعه بزرگ برای مسلمانان جهان» خواند و گفت که تداوم این «جنایات اسرائیل» کشورهای منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد.
کمیته‌های مقاومت در فلسطین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترور رهبر بزرگ و سمبل مردم فلسطین و مقاومت آنها، بازوی مقاومت را تضعیف نخواهد کرد. دشمن صهیونیستی از آنچه در جریان این رویارویی پیش آمد، درس نمی‌گیرد که سیاست ترور، قدرت و پایداری مقاومت را در تمامی میادین افزایش می‌دهد.
جمعیت علمای یمن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهادت هنیه، رهبر محور جهاد و مقاومت، باعث افزایش صلابت و پایداری محور مقاومت در راه قدس خواهد شد.
شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق هم شهادت اسماعیل را تسلیت گفت و افزود: با سربلندی و افتخار، درگذشت شهید و رهبر بزرگ اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گوییم.
شبکه آمریکایی سی.ان.ان به نقل از تحلیلگر رژیم صهیونیستی گزارش کرد که امروز با ترور اسماعیل هنیه، روز بدی برای خانواده‌های گروگان‌های اسرائیل خواهد بود.
کارل بیلدت، نخست‌وزیر سابق سوئد در توئیتی در شبکه ایکس نوشت: آتش‌بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در منطقه در راه است. وی تأکید کرد که کمربندهای خود را محکم ببندید و آماده ‌باشید.
عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی هم در این باره گفت که اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی سست‌تر و ضعیف‌تر از آن است که همبستگی ملت فلسطین را تحت تاثیر قرار دهد.
لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین هم گفت که این کشور به این حادثه توجه دارد و افزود: «شدیداً با این قتل مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم». «عمیقاً نگران هستیم که این حادثه منجر به بی‌ثباتی بیشتر وضعیت در منطقه شود».
وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را «نفرت‌انگیز» خواند و محکوم کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان هم ترور خائنانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم کرد و گفت که رژیم صهیونیستی با این وحشی‌گری‌ها، به اهداف خود نمی‌رسد.
نعمان کورتولموش رئیس ‌مجلس ترکیه هم در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت هنیه گفت که هنیه در حمله بزدلانه دشمن و عامل قتل عام بشریت، به شهادت رسیده است.
وزارت خارجه روسیه نیز ترور اسماعیل هنیه را یک «جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.
میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه، ترور رهبر ارشد حماس در تهران را اقدامی بسیار بد توصیف کرد که به تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه منجر خواهد شد.
سفارت روسیه در تهران، هم در بیانیه‌ای به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش نشان داد و با بیان اینکه عمیقا از ترور بی‌شرمانه هنیه شوکه شده‌ایم، اعلام کرد: این اتفاق یک «جنایت سیاسی» کاملا غیرقابل قبول است.
وزارت امور خارجه عمان، در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اسماعیل هنیه را در تهران، پایتخت ایران که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است، محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم اقدامی برای توقف تجاوزات اسرائیل انجام دهد.
وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای «سیاست خطرناک تشدید تنش اسرائیل در دو روز گذشته» را محکوم کرد و درباره تشدید تنش خطرناک و احتمال شعله‌ور شدن درگیری در منطقه و پیامدهای امنیتی ناگوار آن هشدار داد. 
وزارت خارجه مصر از شورای امنیت سازمان ملل و قدرت‌های بین‌المللی با نفوذ خواست تا مسئولیت توقف این تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه و جلوگیری از خارج شدن اوضاع امنیتی از کنترل را برعهده گیرند.
اردن هم نسبت به این ترور واکنش نشان داد و این کشور ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد. اردن این ترور را نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دانست که به تشدید تنش و هرج و مرج بیشتر در منطقه منجر خواهد شد. 
وزیر امور خارجه اردن ایمن الصفدی هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما به شدت اقدام اسرائیل در ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه رحمه‌الله را محکوم می‌کنیم و آن را جنایتی شنیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی می‌دانیم».
کتائب شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ترور جنایتکارانه فرمانده هنیه در قلب پایتخت ایران اتفاقی مهم و خطرناکی است که نبرد را به ابعاد جدیدی می‌کشاند. ترور فرمانده هنیه پیامدهای بزرگی برای کل منطقه خواهد داشت. دشمن با ترور فرماندهان مقاومت در میادین مختلف و نقش حاکمیت کشورهای منطقه، در حال ارتکاب اشتباه محاسباتی است».
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت: «ترورهای سیاسی و هدف قرار دادن مداوم غیرنظامیان در غزه در حالی که مذاکرات ادامه دارد، این پرسش را مطرح می‌کند که زمانی که یک طرف، مذاکره‌کننده طرف دیگر را ترور می‌کند، چطور میانجیگری موفق می‌شود؟ برای صلح به طرف‌های جدی نیاز است».
وزارت خارجه مالزی هم در بیانیه‌ای، ترور اسماعیل هنیه را به‌‌شدت محکوم کرد و اعلام کرد «عاملان این ترور باید به دست عدالت سپرده شوند».
در این بیانیه آمده است: «مالزی صریحاً همه اعمال خشونت‌آمیز از جمله ترور هدفمند را محکوم می‌کند و از کشورهای صلح‌طلب می‌خواهد که به محکوم‌ کردن چنین اعمالی بپردازند».
دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله عراق سید‌هاشم الحیدری هم اعلام کرد رژیم صهیونیستی با ترور اسماعیل هنیه در تهران، از همه خطوط قرمز عبور کرد و به نابودی خود سرعت بخشید.
وزارت امور خارجه پاکستان با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «با نگرانی عمیق،‌ ماجراجویی‌های اسرائیل در منطقه را دنبال می‌کنیم».
سخنگوی کاخ کرملین دیمیتری پسکوف هم ترور هنیه را به شدت محکوم و اعلام کرد که حمله منجر به ترور هنیه در مغایرت با تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه است و ممکن است اوضاع را بی‌ثبات کند.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم امروز در اظهارات کوتاهی درباره ترور هنیه گفت: «ما گزارش‌های مربوط به ترور هنیه را دیده‌ایم. اکنون اولویت رسیدن به آتش‌بس در غزه است که به نفع گروگان‌ها است. هیچ چیزی نباید مانع از آتش‌بس در غزه شود».
 بلینکن همچنین در اظهاراتی بیان کرد: دولت بایدن در مورد حمله به هنیه هشدار قبلی دریافت نکرد و نقشی در آن نداشت.
مصطفی برغوثی، دبیرکل ابتکار ملی فلسطین، در واکنش به ترور شهید هنیه، دولت نتانیاهو را «دولت فاشیستی» خواند و آمریکا را عامل اصلی این جنایت‌ها معرفی کرد. وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ترور هنیه در تهران را به‌شدت محکوم کرد و این جنایت را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه خواند. این وزارتخانه ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین و رهبری آن در این «لحظات سخت» از جامعه بین‌المللی خواست که اقدامات لازم را برای توقف نقض‌های مکرر حاکمیت کشورها و چنین حملاتی اتخاذ کند.
به گزارش فارس، وزارت خارجه آلمان در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه، خواستار حفظ خونسردی طرف‌های درگیر شد.
 تظاهرات در رام‌الله فلسطین، یمن و لبنان
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المیادین، مردم فلسطین چهارشنبه در محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه، در رام‌الله تظاهرات کردند.
تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهایی در محکومیت ترور هنیه، خواستار پاسخ گروه‌های مقاومت به این جنایت شدند. همچنین تظاهرات‌هایی در چندین شهر کرانه باختری برگزار شد. در اردوگاه 
«برج الشمالی» واقع در جنوب لبنان نیز تظاهرات مردمی گسترده در محکومیت ترور شهید هنیه برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان شعارهایی در محکومیت این جنایت سر دادند. در یمن نیز جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعا در محکومیت ترور هنیه و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و عراق، تظاهرات کردند.