kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

درباره «حاج محسن»، عماد مغنیه دوم که در ضاحیه جنوبی به شهادت رسید

در پی حمله تروریستیِ عصر سه‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به یک منطقه مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت، حزب‌الله بیانیه‌ای را در این باره صادر و شهادت عماد مغنیه دوم، حاج محسن، را تأیید کرد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
«ترور» بنا به دلایل متعدد، مهم‌ترین ابزار رژیم صهیونیستی برای پیش بُرد اهدافش بوده است. این رژیم، تنها رژیمی است که هیچ ابایی از اعلام تروریست بودنش ندارد و به راحتی، هم ترور می‌کند و هم مسئولیت آن را، به شکل مستقیم یا غی مستقیم بر عهده می‌گیرد. این صفت کثیف، حتما به دلیل حمایت‌هایی است که غرب و برخی کشورهای مرتجع عربی به شکل علنی یا پنهانی از این رژیم می‌کنند. اما ما فکر می‌کنیم مهم‌ترین دلیل وجود چنین صفتی در این رژیم، وضعیتی است که در آن گرفتار است. این رژیم همیشه برای «بقا» جنگیده چون بقایش از همان بدو تاسیس در خطر بوده است. مثل جانوری که در تله گیر افتاده و برای نجات خود، دست به هر کاری می‌زند.
ترور فرمانده برجسته حزب‌الله
در ابتدا رویترز عصر سه‌شنبه به نقل از «منبع امنیتی» که نامش را فاش نکرد، خبر داد که یک فرمانده بزرگ حزب‌الله هدف حمله[تروریستیِ] رژیم اسرائیل قرار گرفته است و سرنوشتش مشخص نیست. کانال سیزدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت که یک فرمانده حزب‌الله در این حمله ترور شده است. دقایقی بعد ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک حمله هوائی هدفمند در بیروت علیه یک فرمانده حزب‌الله انجام شده است. ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که خود مسئول حادثه 
مجدل شمس است، مدعی شد شخصی که هدف قرار گرفته مسئول حمله در مجدل شمس بوده است! براساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» شخصاً در «اتاق عملیات» حضور یافته و هدایت عملیات ترور را بر عهده داشته است.
بیانیه حزب‌الله
ساعاتی بعد روابط عمومی جنبش محبوب و قدرتمند حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اولیه‌ درباره این حمله، صبح دیروز، اعلام کرد: «همان‌طور که مشخص شد، دشمن صهیونیستی روز سه‌شنبه به حومه جنوبی بیروت یک ساختمان مسکونی در یکی از محله‌های آن را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد؛ و تخریب عمده تعدادی از طبقات ساختمان.» به گزارش مرکز رسانه‌ای حزب‌الله، در این بیانیه همچنین آمده است: «در آن زمان رهبر بزرگ جهاد، برادر فؤاد شُکُر (حاج محسن) در این ساختمان حضور داشت.»‏
در میانه‌های روز گذشته برخی دیگر از منابع لبنانی اعلام کردند که پیکر «فواد شُکُر» فرمانده حزب‌الله پس از ساعت‌ها جست وجو از زیر آوار ساختمانی خارج شده است. روزنامه لبنانی النهار اعلام کرد که دو پیکر از زیر آوار ساختمان هدف قرار گرفته در «حاره حریک» پیدا شده که یکی مربوط به «فواد شکر» و دیگری شخصیت غیرلبنانی است. تا زمان تنظیم این گزارش بیانیه‌ای از سوی حزب‌الله لبنان در این باره منتشر نشده است.
فؤاد شکر معروف به حاج محسن
جزئیات و خبرهای بعدی می‌گفت، ارتش رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوائی لبنان به مجتمع سیده زینب در خیابان «سید عباس موسوی» در ضاحیه بیروت حمله کرد. برخی در توضیح جایگاه این فرمانده شهید نوشته‌اند، او «عماد مغنیه» دوم بود. گفته می‌شود «فؤاد شکر» 
فرمانده موشکی حزب‌الله و مشاور «سید حسن نصرالله» بود. پیش از این آمریکا فؤاد شکر ملقب به حاج محسن را به اتهام حمله به پایگاه تفنگداران نیروی دریایی در سال ۱۹۸۳ در «لیست سیاه» خود قرار داده و برای دستگیری وی جایزه ۵ میلیون دلاری قرار داده بود. در جریان این حمله تاریخی ۲۴۱ آمریکایی کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شدند. ذکر این نکته لازم است که حاج محسن نخستین فرمانده مقاومت است که نام وی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ظاهراً رژیم اسرائیل پیش از این سو قصد هدفمند در بیروت، به طرف آمریکایی اطلاع داده بود! فعالیت‌های جهادی حاج محسن در مبارزه با رژیم صهیونیستی به دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد. حاج فؤاد شکر مشاور ارشد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در امور نظامی است. حاج محسن در جنگ داخلی سوریه مسئولیت آموزش نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم سلفی- تکفیری را بر عهده داشت. وی از اعضای ارشد «شورای جهاد» بالاترین نهاد نظامی حزب‌الله است. او از دوستان نزدیک عماد مغنیه بود و جزء حلقه نزدیکان به سید مقاومت شناخته می‌شد.
حزب‌الله: بی‌پاسخ نمی‌ماند
از آنجایی که حزب‌الله لبنان هیچ گاه چنین حملات تروریستی را بی‌پاسخ نگذاشته است، همه حتی صهیونیست‌ها هم می‌دانند، این بار نیز این جنایت قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند. واکنش‌های گسترده‌ای که به این عملیات تروریستی شده است نیز، این واقعیت را تایید می‌کند. در همین رابطه «ولید جنبلاط»، رهبر دروزی‌های لبنان و رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه، تأکید کرد: «مسیر مقاومت در لبنان را نمی‌توان از غزه و کرانه باختری جدا کرد.» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان تاکید کرد که حزب‌الله آن طرفی است که تصمیم می‌گیرد چگونه به حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت پاسخ دهد.
همچنین «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، ضمن اینکه گفت: «ما به شدت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم می‌کنیم» افزود: «ما تجاوز اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت را نیز به شدت محکوم می‌کنیم و نسبت به بدتر شدن وضعیت هشدار می‌دهیم. بعد از این تجاوز وضعیت از حالت درگیری به خطر نامحدود منتقل شده است.»
«زیاد المکاری»، وزیر اطلاع‌رسانی دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان، در این باره اعلام کرد: «دولت درحال تلاش دیپلماتیک در جهت آرام کردن اوضاع است.» آن‌طور که ایسنا نوشته است، طبق گزارش سایت النشره، وی گفت: «لبنان خواهان جنگ نیست و تلاش‌های دولت بر پایه اصول دیپلماتیک است و با این وجود دولت در صورت شکل‌گیری موج کوچ بزرگ از لبنان آماده مواجه شدن با آن است.»
حمله به حشد‌الشعبی
کتائب حزب‌الله عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی از پایگاه «علی السالم» در کویت به عنوان نقطه پرتاب پهپاد‌های خود برای حمله هوائی به پایگاه حشد‌الشعبی در شمال استان بابل عراق که منجر به شهادت چهار تن از نیرو‌های حشد‌الشعبی شد، استفاده کردند. براساس گزارش شفق نیوز، کتائب در بیانیه‌ای اعلام کرد: دشمن آمریکایی با پهپاد‌های خود از پایگاه علی‌ السالم در کویت تهاجم خائنانه‌ای انجام داد و گروهی از کارشناسان پهپاد را هدف قرار داد که می‌خواستند آزمایش‌های فنی جدیدی را برای بالا بردن توان و کارایی سطح پهپاد‌های شناسایی برای حفاظت از زائران اربعین امام حسین‌(ع) انجام دهند. این بیانیه نیرو‌های آمریکایی را مسئول کامل این بمباران دانسته و به مقامات کویت هشدار داده است که خاک خود را به سکوی پرتابی برای رویکرد جنایتکارانه آمریکا در قبال عراق و یا کشتار مردمش تبدیل نکنند.
نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا با حمله به پایگاه‌های عراق مرتکب جنایتی شنیع و تعرضی آشکار شد. همچنین در پی حمله پهپادی آمریکا به نیروهای حشد‌الشعبی در استان بابل عراق، دبیرکل سازمان بدر و حزب‌الله عراق از دولت بغداد خواستند اقدامات لازم و سریعی را برای اخراج فوری نیروهای آمریکا از عراق اتخاذ کند. 
«هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق، گفت: ما به شدت تجاوز آمریکا به نیروهای حشد‌الشعبی در منطقه جرف النصر را محکوم می‌کنیم. همزمانی این تجاوز با حمله رژیم صهیونیستی به بیروت تأکیدی بر وحدت روش تجاوز و میزان هماهنگی گسترده بین طرف‌های آن و حقیقت نقش آمریکا است که به حمایت فراگیر از صهیونیست‌ها اکتفا نکرده بلکه به حد مشارکت عملی و مستقیم در جنگ غزه و جنوب لبنان و سایر جبهه‌ها رسیده است.