kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳

اعلام وفاداری ارتش ونزوئلا به مادورو شورش‌های خیابانی ادامه دارد

 
 
همزمان با تداوم آشوب‌های خیابانی در ونزوئلا وزیر دفاع این کشور از وفاداری ارتش به نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور قانونی این کشور خبر داد و گفت غرب پشت کودتاچیان قرار دارد.
اغتشاشات غربگرایان در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه که نتایج انتخابات در این کشور اعلام شد غربگرایان پیروزی مادورو و شکست خود را قبول نکردند و از هواداران خود خواستند به خیابان‌ها بریزند. مخالفان غربگرای «نیکلاس مادورو» با ادعای کسب 73 درصد آرا، از مردم خواستند که در اعتراض به تقلب در انتخابات به خیابان‌ها بیایند. «ماریا کورینا ماچادو»، از رهبران مخالف دولت با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مردم را به تظاهرات فراخواند. وی در این باره گفت: «این پایان کار نیست، بلکه آغازی برای پایان کار است... ما بردیم،‌ ما مدارک آن را داریم و اکنون آن را به ثمر می‌رسانیم و جشن می‌گیریم.»
به دنبال این فراخوان رسانه‌ها از درگیری‌های گسترده در کاراکاس و برخی شهرهای دیگر خبر دادند. گزارش‌ها حاکی است ده‌ها سرباز در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. به گفته مقامات دولتی و گروه‌های حقوق بشر، تاکنون دست‌کم ۷ نفر، از جمله یک سرباز، در این اعتراضات کشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که دست کم ۷۵۰ نفر در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا تاکنون دستگیر شده‌اند. مخالفان روز سه‌شنبه تلاش کردند که کاخ ریاست جمهوری و کنگره ونزوئلا را نیز تصرف کنند. مادورو این اغتشاشات را انقلاب مخملی عنوان کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که سازمان سیا در این آشوب‌ها دست دارد.
غربگرایان در این آشوب‌ها امید زیادی به همراهی ارتش دارند اما روز سه‌شنبه «ولادیمیر پادرینو»، وزیر دفاع ونزوئلا آب پاکی را روی دست آشوبگران ریخت و اعلام کرد که «نیکولاس مادورو»، رئیس‌‎جمهور این کشور از «وفاداری مطلق و حمایت بی‌قید و شرط» نیروهای مسلح برخوردار است. به گزارش ایسنا، پادرینو در پیامی تلویزیونی گفت: مادورو فرمانده کل ما است که به طور قانونی مجدداً انتخاب شده است. او از وفاداری مطلق و حمایت بی‌قید و شرط ما برخوردار است.
وزیر دفاع ونزوئلا ضمن محکوم کردن شورش‌های گسترده در این کشور پس از پیروزی مجدد نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، اپوزیسیون این کشور که تحت حمایت غرب است را به تلاش برای کودتا متهم کرد. وی تاکید کرد: این نفرت‌پراکنی و منطق‌گریزی بخشی از طرح از پیش‌برنامه‌ریزی‌ شده گروه‌های سیاسی تحت حمایت آمریکا است. معترضان مخالف مادورو با حمایت امپریالیسم آمریکای شمالی و متحدان خارجی و داخلی‌اش، قصد کودتا دارند. به گزارش مهر وزیر دفاع ونزوئلا افزود: شاهد فاشیسمی هستیم که ساختاری بین‌المللی با سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری قصد بی‌اعتبارسازی تجلی فوق‌العاده مدنیت مردم ونزوئلا در روز انتخابات، دارد و این فاشیسم را در بالاترین سطح به نمایش می‌گذارد.