kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

رد پای سیا در ناآرامی‌های ونزوئلا مسکو: آمریکا صد درصد در این ناآرامی دست دارد

 
 
سرویس خارجی-
گزارش رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که سازمان سیا در آشوب‌های پسا انتخاباتی ونزوئلا دست دارد؛ دولت روسیه اعلام کرده است آمریکا صددرصد در تامین مالی این اغتشاشات دست دارد.
همان‌طور که انتظار می‌رفت این بار نیز انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با عدم پذیرش شکست از سوی مخالفان غربگرا به آشوب کشیده شد. در انتخابات روز یکشنبه بنا به اعلام شورای ملی انتخابات این کشور، مردم به «نیکولاس مادورو» برای بار سوم به عنوان رئیس‌جمهور کشورشان اعتماد کردند و وی با کسب 51.2 درصد آرا دوباره برنده انتخابات شد.
«ادموندو گونزالس» رقیب غربگرای مادورو در این انتخابات 44 درصد آرا را از آن خود کرد. اما وی پیش از اعلام نتایج از پیروزی خود ابراز اطمینان کرده و گفته بود مردم با انتخاب وی به تغییر رای مثبت داده‌اند. اما بعد از اعلام نتایج و همان طور که انتظار می‌رفت تاریخ بار دیگر تکرار شد و غربگرا‌ها نتیجه انتخابات را دوباره نپذیرفتند. 
سال 2018 نیز «خوان گوایدو» مزدور سیا و رقیب انتخاباتی مادورو شکست خود را نپذیرفت و اعلام پیروزی کرد و به همین ترتیب کشور وارد دوره‌ای طولانی از 
هرج و مرج و بی‌ثباتی شد. 
روز دوشنبه نیز بعد از اعلام نتایج «ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا با عدم پذیرش شکست مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا «ادموندو گونزالس» رقیب اصلی «نیکولاس مادورو» پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور است. ««ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد: «من می‌خواهم به همه مردم ونزوئلا و جهان بگویم که ونزوئلا رئیس‌جمهور بعدی خود را دارد و آن ادموندو گونزالس است. همه دنیا این را می‌دانند. ما در تمام ایالت‌های کشور پیروز شدیم. ما تا زمانی که خواست مردم ونزوئلا محقق نشود آرام نخواهیم گرفت». 
اردوکشی خیابانی مخالفان
مخالفان غربگرای «نیکلاس مادورو» با ادعای کسب 73 درصد آرا، از مردم خواستند که در اعتراض به تقلب در انتخابات به خیابان‌ها بیایند. «ماریا کورینا ماچادو»، از رهبران مخالف دولت با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مردم را به تظاهرات فراخواند. وی در این باره گفت: «این پایان کار نیست، بلکه آغازی برای پایان کار است... ما بردیم،‌ ما مدارک آن را داریم و اکنون آن را به ثمر می‌رسانیم و جشن می‌گیریم.»
به دنبال این فراخوان رسانه‌ها از درگیری‌های گسترده در کاراکاس و برخی شهرهای دیگر خبر دادند. گزارش‌ها از درگیری معترضان با نیروهای نظامی و انتظامی حکایت دارد. برخی گزارش‌ها حاکی است برخی از سربازان و افسران ارتش نیز به آشوبگران ملحق شده‌اند. 
«پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه «ما از همه شهروندان و نیروهای سیاسی کشور می‌خواهیم که آرامش خود را حفظ کنند.» گفت که در درگیری بین آشوبگران 
«۲۳ سرباز زخمی شدند که برخی از آنها با شلیک گلوله زخمی شدند و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.». 
معترضان در چند شهر مختلف تجمع کردند و برخی از اعتراضات به خشونت کشیده شده است. مقامات محلی از راه‌اندازی 187 تظاهرات مختلف در 20 استان ونزوئلا خبر می‌دهند. 
حمله آشوبگران به مراکز رأی‌گیری و رفتار خشونت‌آمیز آنان موجب دستگیری 32 تن شد. خبرگزاری فرانسه از جان‌باختن دست‌کم یک نفر در این اعتراضات خبر داد. 
معترضان در دو شهر مختلف مجسمه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا را تخریب کردند. همچنین تعدادی از خیابان‌های پایتخت توسط آشوبگران بسته شده است. پلیس ونزوئلا در مقابل آشوبگرانی که خیابان‌های پایتخت را بستند از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد. احزاب حامی دولت نیز از طرفداران خود خواستند که سه‌شنبه در حمایت از دولت راهپیمایی کنند. 
وزیر دفاع ونزوئلا درباره خطر تکرار آشوب‌های سال 2014، 2017 و 2019 توسط معترضان ضد‌دولتی هشدار داد که در اثر تبدیل اعتراضات به آشوب‌های خیابانی صد‌ها نفر کشته شدند.
مادورو: با انقلاب رنگی مواجه هستیم
«نیکلاس مادورو»، اعتراضات فعلی در کشورش که در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده را با «انقلاب‌های رنگی» مقایسه کرده است. طبق گزارش ریانووستی، مادورو دیروز (سه‌شنبه) با اشاره به اقدام کشورهای غربی به خصوص آمریکا در تحریک مردم ونزوئلا به شورش علیه مادورو به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت «تصویری معمولی از انقلاب‌های رنگی در جهان که به تشویق‌گرینگوها (خارجی‌های اهل ایالات متحده آمریکا یا تا حد کمتری اروپا) پیش می‌رود».
مادورو با نشان‌دان تصاویری از تخریب ساختمان‌ها دولتی و مراکز انتظامی توسط آشوبگران و معترضان اعلام کرد که «آنها به اماکن نظامی و دولتی و دفاتر مقامات حمله می‌کنند، تایر آتش می‌زنند؛ این شیوه تخریب، الگوبرداری از آن چیزی است که به آن انقلاب رنگی می‌گویند. 
به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور ونزوئلا در حالی‌که تصاویر و فیلم‌هایی از ناآرامی‌ها را نشان می‌داد، گفت: «آیا این‌ها افرادی هستند که می‌خواستند بر کشور حکمرانی کنند؟ آن‌ها می‌خواستند روی کار بیایند و قدرت را به دست بگیرند؟ برای آنکه کشور را به ورطه یک جنگ داخلی بکشانند؟ ۹۰ درصد از کسانی که دست به اقدام‌های خشونت‌آمیز در کشور می‌زنند، مواد مخدر مصرف کردند و در ازای دریافت پول، سلاح با خود حمل می‌کنند.» او گفت: آنها در تلاش هستند تا بار دیگر «کودتای فاشیستی و ضدانقلابی» را بر ونزوئلا تحمیل کنند. به گفته مادورو «عاملان و مسئولان حملات و اقدام‌های خشونت بار، تروریستی و جنایتکارانه روز دوشنبه شناسایی و بازداشت شدند و معلوم شد که ۸۰ درصد آنان دارای پیشینه جنائی هستند.»
رد پای سیا در انقلاب رنگی ونزوئلا
رد پای سازمان جاسوسی سیا کاملاً در آشوب‌های 2 روز اخیر ونزوئلا معلوم است. به گزارش مهر به نقل از «نیوزکلیک»، پس از اینکه شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که مردم این کشور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور کنونی این کشور را برای بار سوم و یک دوره ۶ ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا انتخاب کردند، جریان‌های غربگرا و شکست‌خورده در صندوق رأی با استناد به یک نظرسنجی مدعی تقلب در انتخابات شدند و دستور آشوب‌های خیابانی را صادر کردند و هواداران آنها به اماکن و نهادهای دولتی حمله کردند. 
اکنون پایگاه خبری «ژئوپلیتیکال اکونومی» در گزارشی فاش کرده است که «نظرسنجی بعد از انتخابات که ادعای پیروزی جریان‌های مخالف را دارد، از طرف مؤسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت آمریکا و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.» 
بنابر این گزارش، این مؤسسه که تحت عنون «ادیسون ریسرچ» فعالیت می‌کند پیش از این نیز در ناآرامی‌های اوکراین، گرجستان و عراق نیز فعالیت داشته است. 
این مؤسسه که مقر آن در نیوجرسی آمریکاست همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز یکشنبه مدعی شد که یک نظرسنجی انجام داده که نشان می‌دهد «ادموندو گونزالس» نامزد احزاب راست‌گرا و تحت حمایت آمریکا و کشورهای غربی ۶۲ آراء را کسب کرده و نیکلاس مادورو، نامزد احزاب چپ‌گرا ۳۱ درصد آراء را کسب کرده است.
گزارش‌ها درباره دست داشتن سیا در آشوب‌های ونزوئلا در حالی است که روسیه نیز اعلام کرد اعتراضات کاراکاس قطعا توسط آمریکا که منافعی در این کشور آمریکای لاتین دارد و حامی اپوزیسیون است، تامین مالی می‌شود. 
به گزارش ایسنا، «الکسی ولوتسکوف» یکی از اعضای هیئت ناظران روسی همچنین گفت: «این اعتراضات قطعا از خارج تامین مالی می‌شود. امروز از پنجره‌های هتلمان دیدیم که چگونه معترضان با یک پلیس موتورسیکلت سوار برخورد کردند، او را به زمین زدند، موتورسیکلت را گرفتند و سوار آن شدند. همین ثابت می‌کند که در این‌جا یک مؤلفه ملکی و اقتصادی هم وجود دارد، یعنی مردم در این آشوب‌ها سعی می‌کنند نوعی استفاده اقتصادی برای خود پیدا کنند. دزدی و راهزنی که با حمایت، شعارها و تامین مالی آمریکا که در این‌جا منافع خاص خود را دارد، صورت می‌گیرد. مخالفان و اپوزیسیون هم از سوی واشنگتن تامین مالی می‌شوند.» ولوتسکوف افزود: «تظاهرات افراط‌گرایی در ونزوئلا پس از انتخابات یک اقدام صحنه‌سازی شده است و نمی‌تواند بر روند انتخابات تاثیر بگذارد.»
فراخوان دیپلمات‌های ونزوئلا از 7 کشور
 از سوی دیگر در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین ونزوئلا اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشورها خارج می‌کند. 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزات خارجه ونزوئلا بامداد سه‌شنبه گفت که «اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه» دولت‌های آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اوروگونه درباره انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را رد می‌کند. 
خبرگزاری تاس نیز گزارش داد، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه خود گفت که «دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به دلیل این رویه شنیع که حمله به حاکمیت ماست، همه اعضای دفاتر دیپلماتیک خود از این کشورها فرابخواند.» 
این وزارتخانه افزود که از همه دولت‌های این کشورها می‌خواهد که دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا فرابخوانند.این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه با تقلید از آمریکا در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.