kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

شیعه‌کُشی در پاراچنار پاکستان تکفیری‌ها حمام خون به راه انداختند

 
 
گروه‌های سلفی تکفیری در سکوت خبری بار دیگر در منطقه پاراچنار پاکستان با سلاخی شیعیان مظلوم این منطقه حمام خون به راه انداختند.
شیعه بودن و شیعه ماندن در پاکستان جایی که این کشور بهشت گروه‌های سلفی -تکفیری محسوب می‌شود بسیار کار سختی است. بر اساس اطلاعاتی که سازمان سیا در‌باره کشورها منتشر کرده جمعیت پاکستان نزدیک به 202 میلیون نفر است. که بین 10 تا 15 درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. شیعه اولین اقلیت مذهبی بزرگ پاکستان را تشکیل می‌دهد. در پاکستان و در درون اقلیت شیعه مظلوم و بی‌پناه گروهی از شیعیان نیز قرار دارند که می‌توان آنها را شیعیان فراموش شده نامید که نام منطقه آنها را هر چند وقت یک بار تنها با کشتاری که در این منطقه صورت می‌گیرد در رسانه‌ها به صورت محدود اعلام می‌شود. و آن منطقه پاراچنار است. در جدیدترین دور از کشتارهای شیعیان این منطقه گروه‌های سلفی تکفیری بار دیگر حمام خون به راه انداختند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی و منطقه‌ای طی پنج روز درگیری مسلحانه در منطقه پاراچنار در شمال غربی پاکستان 40 نفر شهید و بیش از ۱۶۰ مجروح برجا گذاشت.برخی ویدئوهای منتشر شده از بریدن سر شیعیان مظلوم این منطقه توسط نیروهای سپاه صحابه حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها تروریست‌ها حتی به زنان و کودکان نیز رحم نکردند.گروه‌های شیعه پاکستانی می‌گویند عناصر تکفیری با همدستی تروریست‌ها به بهانه منازعات بر سر زمین و مزارع ساکنان شیعه این منطقه را هدف قرار می‌دهند. این درگیری‌ها در شهر پاراچنار مرکز منطقه «کرم» در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان رخ داد. این منطقه از گذشته شاهد درگیری‌های خونین میان قبایل و گروه‌های مذهبی و همچنین درگیری‌های فرقه‌ای و حملات شبه نظامیان علیه شیعیان بوده است. بر اساس این گزارش هرچند مقامات و سیاستمداران محلی اعلام کرده‌اند که درگیری‌های اخیر در این منطقه بر سر مالکیت بین دو خانواده رخ داده است اما از سال ۲۰۰۵ شیعیان این منطقه همواره مورد حملات تکفیری‌ها قرار داشته‌اند. یک مقام پلیس محلی مدعی شد که مقامات پاکستان با کمک سران قبایل دیروز آتش‌بس میان دو قبیله درگیر را برقرار کردند. پلیس در حال حاضر مشغول تخلیه محل درگیری‌ها و تحت کنترل گرفتن آنها است.
هشدار شیعیان به دولت پاکستان 
  1. پایگاه اطلاع‌رسانی حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز از تشدید حملات خمپاره‌ای و شلیک راکت به مناطق مسکونی شیعیان و مزارع آنان در بخش‌های مختلف شهر پاراچنار و حومه آن خبر داده و اعلام کرد نیروهای تکفیری با همدستی تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان بار دیگر شیعیان را هدف گرفته‌اند. در همین حال علامه‌ «ناصر عباس جعفری» نماینده مجلس سنای پاکستان و رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین نیز با ابراز نگرانی از تشدید اوضاع امنیتی در پاراچنار خواستار برخورد جدی ارتش و نهادهای انتظامی دولت با مخلان امنیت، عناصر تکفیری و همدستان آنان شد. وی هشدار داد دشمنان و حامیان تروریست آنان تحت یک توطئه از قبل برنامه‌ریزی شده درپی تخریب وضعیت پاراچنار و گسترش آن به سایر مناطق پاکستان هستند. جعفری افزود اگر دولت و ارتش اقدامات بموقع برای مجازات تروریست‌ها را انجام‌ ندهند مردم از تمام نقاط پاکستان برای دفاع از مظلومین پاراچنار به سمت این منطقه راهپیمایی خواهند کرد. منابع محلی در پاکستان گزارش دادند که مسئولان امنیتی در پاراچنار از بیم تشدید وضعیت فعلی تصمیم به قطع سرویس تلفن همراه و اینترنت در این منطقه را گرفتند. شهر پاراچنار مرکز منطقه قبیله کُرم که جمعیت عمده آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، در شمال غرب پاکستان قرار دارد و سال 1398‌ همراه با سایر بخش‌های مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختونخوا الحاق شد. رخدادهای تروریستی توسط عناصر تکفیری و فرقه‌گرا که در سال‌های اخیر غیرنظامیان بی‌دفاع در این منطقه را قربانی کرد، باعث شده است تا محدودیت‌های سختی در پاراچنار اعمال شود.