kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کیهان بررسی کرد 

مدعیان اصلاحات بر سر معاون اولی عارف به جان هم افتادند

انتصاب محمدرضا عارف به سمت معاون اولی رئیس‌جمهور از سوی مسعود پزشکیان، به سرعت درگیری جدیدی را در میان سهم خواهان مدعی اصلاحات برانگیخت.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اولین حکم خود پس از تنفیذ ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب و شروع رسمی دولت چهاردهم، محمدرضا عارف که پیش‌تر نیز در دولت هشتم سابقه معاونت اولی رئیس‌جمهور را در کارنامه خود داشت به عنوان معاون اول دولت چهاردهم منصوب شد.
این انتصاب به سرعت درگیری و دعوایی جدید را میان سهم‌خواهان مدعی اصلاحات برانگیخت و سیلی از حملات در درون طیف مدعی اصلاحات شروع شد.
در پشت صحنه این دعوا، بیشتر از اینکه دغدغه کارآمدی یا توانایی عارف در مقام معاون اولی دولت مورد سؤال و نگرانی آنان باشد، سهم خواهی‌های بی‌پایان نمود و جلوه دارد.
در این میان برخی همچون شکوری‌راد و زیدآبادی از انتصاب عارف استقبال کرده و برخی دیگر نیز لب به انتقاد گشودند.
در همین زمینه شکوری‌راد عنوان داشت: من فکر می‌کنم دکتر عارف می‌تواند کمکی که دکتر پزشکیان از طرف معاون اول برای اداره دولت نیاز دارد را برآورده کند و تجربیات ارزشمندش را در اختیار دولت او بگذارد. سن ایشان هم آن‌قدر زیاد نیست که مانع انجام وظایف معاون اولی باشد.
زیدآبادی نیز در همین راستا و با استقبال از انتصاب عارف در پیامی نوشت: بر خلاف تصور رایج در بین بسیاری از اصلاح‌طلبان، به نظر من آقای عارف از همۀ گزینه‌های ممکن برای تصدی معاون اولی، مناسب‌تر است!
وی افزود: واقعیت این است که آقای عارف، معمولاً در موضع‌گیری‌های کلامی آدمی محافظه‌کار و محتاط و دست به عصا بوده که دلایل مخصوص به خود را داشته است، اما به لحاظ کارنامۀ اجرائی چه در پست ریاست دانشگاه تهران، چه وزارت پست و تلگراف و تلفن و چه مقام معاون اولی دولت خاتمی، کارنامۀ خوبی از خود به جا گذاشته و چهره‌ای زحمتکش و علمی و کم سر و صدا و بدون حاشیه به شمار می‌رود. از این جهت، کاملاً گزینۀ مناسبی برای معاون اولی دولتی با ماهیت و رویکرد دولت پزشکیان است. در این میان، گاف فرزندش هم قابل گذشت است!
زیدآبادی همچنین عنوان داشت: لاریجانی در نقش معاون اولی با پزشکیان به اصطکاک می‌رسید، آذری جهرمی زیادی جوان است و ظریف هم زودرنج است، برای همین عارف گزینه‌ای مناسب‌تر است.
در مقابل مصطفی فقیهی صاحب امتیاز وبگاه انتخاب با انتقاد تند از طیب نیا و انتقاد ضمنی از انتصاب عارف عنوان داشت: طیب‌نیا از بن دندان تابع منفعت و مصلحت فردی است و منافع ملی ارزش چندانی نزد او ندارد که هم دولت دوم روحانی را به خاطر احتمال خروج ترامپ از برجام تنها گذاشت و حالا هم همان رویه را با پزشکیان تکرار کرد.
وی افزود: بدتر آن که او تا همین پریشب جای مدعی نخست «معاون اولی را اشغال کرده بود و و با عدم انصراف»، اجازه طرح گزینه‌ جدی دیگری را نمی‌داد. آخر کاری هم یک باره یاد بیماری قدیمی‌اش افتاد و جا خالی داد تا یک باره گزینه‌های دائمی و زاپاس معاون اولی به صدر بیایند.
صدرا محقق از فعالین طیف مدعی اصلاحات نیز با انتقاد از انتصاب عارف عنوان داشت: انتخاب عارف برای معاون اولی پزشکیان حقیقتاً مأیوس‌کننده بود. نماد عینی مسئولان همیشه بی‌دستاورد و بی‌مایه که حتی معلوم نیست به پشتوانه چه ویژگی‌ای چهره سیاسی شده جز دوست و همشهری بودن با خاتمی سابقه‌اش هم لبریز است از بی‌عملی و سکوت و شکست.
محمد طاهری سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا با انتقاد از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در توئیتی خطاب به عارف نوشت: بزرگ‌ترین خدمت به مردم بازنشستگی شماست.
یکی از فعالین رسانه‌ای طیف مدعی اصلاحات نیز با انتقاد از انتصاب عارف و سن بالای وی در پیامی نوشت: از نوگرایی می‌گفتید کو کجاست؟ نوگرایی در کابینه را کجا باید ببینیم؟ اسامی که همه تکراری‌اند بعضا خیلی تکراری و اکثرا با کارنامه‌هایی که نتیجه عملکردشان در وضعیت جامعه زندگی مردم و اوضاع توسعه کشور مشخص است. دوباره نقطه سرخط؛ سهراب درست می‌گفت در مورد سیاستمداران و درخت.
یکی دیگر از خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای این طیف در پیامی در فضای مجازی نوشت: پزشکیان با انتخاب عارف نشان داد نه تنها توجهی به منتقدان و معترضان ندارد بلکه حتی نظر آنهائی که به او رای دادند هم چندان مهم نیست. منفعل‌ترین چهره سیاسی این سال‌ها که در بحران‌ها و اتفاقات مهم کشور سکوت کرده بود، حالا معاون اول شد!
فرد دیگری در طیف مدعی اصلاحات نیز با انتقاد از عارف عنوان داشت: تنها نکته مثبتی که در عارف می‌بینم یزدی بودنش هست.