kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
وزیر اقتصاد:

خزانه کشور با موجودی 18/5 هزار میلیارد تومانی به دولت چهاردهم تحویل می‌شود

 

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حالی که خزانه کشور در ابتدای دولت سیزدهم در مرداد سال 1400 با موجودی صفر تحویل شد، خزانه با مثبت 18 هزار و 500 میلیارد تومان تحویل دولت چهاردهم می‌شود.
«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی روز شنبه ششم مردادماه 1403 در نامه‌ای به مخبر سرپرست سابق ریاست جمهوری نوشت: «همزمان با نهائی شدن حساب‌های چهار ماهه خزانه در پایان تیرماه 1403به اطلاع می‌رساند،‌ وفق اطلاعات خزانه‌داری کل کشور پس از پرداخت 671 هزار میلیارد تومان مصارف بودجه عمومی دولت طی چهار ماه، بدهی خزانه بابت تنخواه بانک مرکزی صفر و خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است.
اکنون خزانه با لحاظ موجودی نقدی 10 هزار و 500 میلیارد تومانی، مجموعا نزدیک 18 هزار و 500 میلیارد تومان مثبت خواهد بود. در حالی که در مرداد ماه 1400 (زمان شروع دولت شهید رئیسی) 53 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بابت تنخواه «بدهکار» بوده است.
در موضوع سهم استقراض و اوراق دولت از منابع بودجه عمومی هم از 35 درصد در آخرین سال دولت قبل، به 16 درصد در آخرین سال دولت شهید رئیسی کاهش یافت و طبق قانون بودجه در سال 1403 به 10 درصد خواهد رسید.
در موضوع انتشار آنی اوراق دولت نیز وفق اطلاعات خزانه‌داری کل کشور، از حدود 250 همت ظرفیت اوراق سال جاری، حدود 70 درصد آن برای دولت چهاردهم باقی مانده است. در حالی که در سال 1400 حدود 57 درصد از اوراق مصوب در قانون بودجه 1400 برای دولت شهید رئیسی باقی مانده بود.»
گفتنی است داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم پیش از این اعلام کرده بود خزانه با موجودی 30 هزار میلیارد تومانی و در وضعیت قابل اطمینان به دولت بعدی تحویل داده خواهد شد.
وی گفته بود: بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان موجودی خزانه است که بعد از پرداخت‌های مربوط به تیر ماه، در حساب‌های خزانه‌ داریم، خزانه را به‌طور قابل اطمینان به دولت جدید تحویل می‌دهیم.
شایان ذکر است که دولت سیزدهم در حالی اقتصاد را در وضعیت باثبات به دست مدیران دولت بعد از خود می‌دهد که خزانه را به وضعیت ناگواری تحویل گرفته بود که در مکاتبات بین مدیران دولت روحانی ثبت شده است. بر اساس سندی که ماه‌ها بعد از روی کار آمدن دولت شهید رئیسی منتشر شد، نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم، در نامه‌ای به واعظی سرپرست وقت نهاد ریاست جمهوری نوشته است: همه موجودی خزانه بر اساس درخواست‌های جنابعالی تخلیه شده و موجودی وجود ندارد.