kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
کیهان بررسی می‌کند

خطای محاسباتی کار دست اسرائیل داد شلیک به جولان اشغالی با ده‌ها کشته و زخمی

 

سرویس خارجی-
صهیونیست‌ها ناتوان از رهگیری پهپاد حزب‌الله، 12 سوری را در جولان اشغالی کُشتند و حالا برای نباختن قافیه انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله لبنان نشانه گرفته‌اند! در این «گاف نظامی» که زمین فوتبال را هدف قرار داده است، 40 نفر هم زخمی شده‌اند.
ماجرا از حمله به جمعیتی در جولان اشغالی سوریه آغاز شد که غالباً مسلمان و سوری هستند. عصر شنبه منطقه «مجدل الشمس» در جولان اشغالی هدف حمله موشکی قرار گرفت. شمار کشته‌های حمله به زمین فوتبال در منطقه مجدل شمس 12 نفر و مجروحین نیز «حدود 40 نفر» اعلام شده است. این منطقه تحت اشغال صهیونیست‌هاست از این رو سرویس آمبولانس رژیم اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که مجروحان ۱۰ تا ۲۰ ساله بودند. ارتش رژیم صهیونیستی همان ابتدا حزب‌الله را مسئول این حمله دانست، اما حزب‌الله قاطعانه تکذیب کرد و رژیم آپارتاید اسرائیل را مسئول این کشتار دانست. روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز اعلام کرده است که، اشتباه محاسباتی پدافند هوائی رژیم صهیونیستی باعث این «گاف نظامی کُشنده» شد.
باید توجه داشت که حزب‌الله اگر قصد این‌گونه کشتارها را داشت، در این چند ماه (و نیز در جنگ‌های پیشین خود با رژیم آپارتاید اسرائیل) هر روز فرصتش را داشت! ولی حزب‌الله هیچ‌گاه دست به این کشتارها نزده است. ولی رژیم صهیونیستی تا دلتان بخواهد کودک‌کشی کرده است. فقط چیزی نزدیک به 15 هزار کودک و نوزاد فلسطینی در همین جنگ غزه به شهادت رسیده است. این حمله از جهات دیگری نیز مشکوک است مثلاً، چرا صدای آژیرهای خطر در نیامده و...
 ابتدا برخی می‌گفتند که شاید رژیم آپارتاید با این کشتار یک عملیات «پرچم دروغین» ترتیب داده است تا فشارها را بر حزب‌الله افزایش دهد، اما به نظر روایت دیگر قوی‌تر است؛ مقامی آمریکایی به آکسیوس گفته است: «مقاماتی در حزب‌الله لبنان به سازمان ملل اعلام کرده‌اند که حادثه مجدل الشمس ناشی از یک موشک رهگیر اسرائیل بوده است.» در واقع و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک گاف واشتباه محاسباتی!
همچنین باید توجه داشت که مراسم خاکسپاری کودکان کشته شده در حمله موشکی عصر شنبه به مجدل الشمس در بلندی‌های اشغالی جولان با حضور هزاران نفر از مردم منطقه و خانواده‌های سوگوار مسلمان برگزار شد. در این مراسم تعدادی از وزرا و مقام‌های رژیم اسرائیل هم شرکت کردند که‌ با واکنش اعتراضی گروهی از عزاداران (مسلمان) رو‌به‌رو شدند. در این میان همه از جمله دولت «جو بایدن» در آمریکا به شدت نگران هستند که حمله مجدل الشمس به «جنگی همه‌جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله» منجر شود.
آمار صهیونیست‌های کشته ‌شده
از سوی دیگر و در این بحبوحه، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تلفات نیروهای این رژیم در حملات حزب‌الله به مناطق شمال فلسطین اشغالی را از بدو آغاز جنگ غزه منتشر کرد و با تقلیل این تلفات مدعی شد که از زمان آغاز حملات حزب‌الله تاکنون ۴۱ صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی کشته شده‌اند. طبق ادعای ارتش رژیم صهیونیستی، از این میان ۲۲ نفر شهرک‌نشین و ۱۹ نفر نظامی هستند. تحلیلگران معتقدند که در جریان نبرد کنونی در نوار غزه، صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای دستکاری در آمار تلفات خود کرده‌اند. به نظر می‌رسد انتشار چنین آماری در این شرایط گم کردن اصل مسئله حمله به جولان اشغالی باشد.
واکنش صهیونیست‌ها
روشن است که صهیونیست‌ها و حامی اصلی آن‌ها به افتضاح به بار آمده اعتراف نمی‌کنند و حزب‌الله را متهم می‌کنند. «بنیامین نتانیاهو» که در واشنگتن به سر می‌بُرد -و دیروز به تل‌آویو برگشت- با متهم کردن حزب‌الله مدعی شد از این حادثه شوکه شده است و تهدید کرد که حزب‌الله تاوان سنگینی بابت این حمله خواهد داد. وی گفت مذاکرات امنیتی را به محض وقوع حادثه انجام داده و از این حادثه چشم‌پوشی نخواهد کرد. او همچنین ادعا کرد حزب‌الله بهائی را خواهد پرداخت که پیش از این پرداخت نکرده است. با وجود تکذیبیه حزب‌الله، «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی، «سید حسن نصرالله» را مسئول حمله مجدل الشمس دانست و گفت: «زمان آن رسیده است تا حزب‌الله بهای سنگینی بپردازد.» رادیو سراسری «اسرائیل» نیز از قول «بنی گانتز» گزارش داد: «امر مطلوب در چنین شرایطی، پاسخ بزرگ به حزب‌الله و لبنان است.» از سوی دیگر «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز حزب‌الله لبنان را تهدید کرد و در واکنش به سقوط موشک در مجدل الشمس گفت: «حزب‌الله مسئول این حادثه است و تاوان خواهد داد.» همچنین رئیس ستاد ارتش رژیم اسرائیل در سخنانی بار دیگر حزب‌الله لبنان را مسئول اصابت موشک در مجدل الشمس دانست. «بتسئلیل اسموتریچ»، وزیر به شدت تندروی رژیم صهیونیستی، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان باید بهای این حمله را پرداخت کند. کل لبنان باید تاوان این حمله را پرداخت کند.» البته باید توجه داشت که همه این تهدیدات در حالی مطرح می‌شوند که صهیونیست‌ها بهتر از هرکس دیگری می‌‎دانند که جنگ راه انداختن علیه حزب‌الله و عملی کردن این سروصداها یعنی با سر شیرجه زدن در مصیبتی که معلوم نیست انتهایش کجاست!
واکنش لبنانی‌ها
در این میان حزب‌الله، لبنانی‌ها و حامیان حزب‌الله همچون ایران تذکر داده‌اند که متوجه باشید که با یک رژیم کذاب طرف هستید. «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، شنبه شب در تماس تلفنی با هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در لبنان، گفت: لبنان و مقاومت به قوانین جنگ و درگیری پایبند هستند و غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهند. رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد، حزب‌الله در حمله به مجدل‌الشمس دست نداشته و مسئولیت اتفاقی که افتاده را رد می‌کند. «عبدالله بو حبیب»، وزیر خارجه لبنان، روز یکشنبه گفت ما از واشنگتن خواسته‌ایم که با توجه به تنش‌های اخیر اسرائیل را به خویشتنداری ترغیب کند. بوحبیب همچنین اظهار داشت، هرگونه حمله گسترده از سوی رژیم صهیونیستی به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد. «محمد رعد»، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت لبنان، در این مورد گفت پایان رژیم صهیونیستی در حرکت آن به سمت گزینه جنگ گسترده علیه لبنان خواهد بود. «ولید جنبلاط» رئیس سابق حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان به حادثه «مجدل‌الشمس» واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما در گذشته پروژه اسرائیل را نابود کردیم و اگر دوباره از سر بگیرد، در کنار مقاومت و اهالی مقاومت می‌ایستیم. وی افزود: ما صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به خانواده شهدای جان‌باخته و به همه مردم جولان اشغالی سوریه ابراز می‌کنیم.
حملات واکنشی
رژیم آپارتاید اسرائیل مدعی شد که وعده تلافی حمله [خیالیِ حزب‌الله!] در روز شنبه به جولان را عملی کرد و هواپیماهای ارتش این کشور در شامگاه شنبه ۲۷ ژوئیه 
(۶ مرداد) تا یکشنبه ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) اهداف حزب‌الله لبنان را بمباران کردند. حزب‌الله نیز در واکنش به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، هدف قرار دادن ۴ پایگاه نظامی در شمال اسرائیل را اعلام کرده بود.
سومین حمله به پایگاه آمریکا در سوریه
خبر دیگر آنکه پایگاه غیر قانونی آمریکا در نزدیکی میدان گازی «کونیکو» واقع در شرق سوریه، شنبه شب برای سومین بار ظرف ۲۴ ساعت هدف حمله راکتی قرار گرفت. یک منبع میدانی اظهار داشت، در نتیجه هدف قرار گرفتن پایگاه 
غیر قانونی آمریکا در منطقه دیرالزور واقع در شرق سوریه، صدای انفجارهایی در اطراف میدان گازی کونیکو شنیده شد و تعداد حملات راکتی علیه این پایگاه طی ۲۴ ساعت به سه حمله رسید. شبکه خبری المیادین نوشت، بعد از این حمله موشکی، جنگنده‌های آمریکایی بر فراز حومه شرقی دیرالزور و همچنین شمال دیرالزور، منطقه‌ای که این پایگاه در آن واقع شده است، به پرواز درآمدند. این پایگاه طی ساعات اولیه بامداد شنبه، دو مرتبه هدف حملات موشکی قرار گرفت.