kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

آغاز شمارش آراء انتخابات حساس ریاست جمهوری ونزوئلا

 

مردم ونزوئلا دیروز برای انتخاب ریاست جمهوری از بین نیکلاس مادورو و «ادموندو گونزالس» دو کاندیدای ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند نتایج انتخابات حساس ونزوئلا امروز اعلام می‌شود.
به گزارش شبکه‌ تلویزیونی«‌ای‌پی‌تی‌ان»، مادوروی ۶۱ ساله در حالی برای پیروزی در سومین دوره شش ساله به میدان آمده است که او و حزب حاکمش با دشوارترین چالش انتخاباتی در چند دهه گذشته رو‌به‌رو هستند. 
گروه‌های مخالف دولت ونزوئلا پس از سال‌ها تحریم انتخابات و اختلاف‌های داخلی، این بار دست به دست هم داده و از یک نامزد واحد پشتیبانی کرده‌اند؛ «اِدموندو گونزالس اوروشیا» ۷۴ ساله دیپلمات پیشین ونزوئلایی به نمایندگی از ائتلاف گروه‌های مخالف با رئیس‌جمهور مادورو رقابت می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران مادورو قول داده است انتخابات در فضائی عادلانه و آزاد برگزار خواهد شد و مخالفان هم که نامزدشان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است می‌خواهند شاهد انتقال قدرت از دولت سوسیالیستی باشند که هوگو چاوز دست کم ۲۵ سال پیش بنیانگذاری کرد.
در همین حال، رئیس‌جمهور ونزوئلا از نپذیرفتن ورود رؤسای جمهور پیشین آمریکای لاتین که به درخواست مخالفان قصد نظارت بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری یکشنبه را داشتند، عذرخواهی کرد. او در نشستی با ناظران بین‌المللی دعوت‌شده به شورای ملی انتخابات گفت: من عذرخواهی می‌کنم، چون اسپانیا، مکزیک و پاناما از ونزوئلا عصبانی بودند، زیرا ما این افراد را بازگرداندیم. من از بازگرداندن وینسنت فاکس به مکزیک، میرایا موسکوسو به پاناما، عذرخواهی می‌کنم. روز قبل، مقامات ونزوئلایی ورود چندین رئیس‌جمهور پیشین، نمایندگان کنونی و نمایندگان سابق که قصد نظارت بر روند انتخابات را داشتند، ممنوع کردند.
بر اساس این گزارش دخالت‌های همیشگی آمریکا در امور داخلی ونزوئلا این بار نیز به شکل دیگری خود را نشان داده است. در حالی که هنوز شمارش آرا ادامه دارد و نتایج انتخابات ونزوئلا مشخص نشده است مقامات آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور کشیدن خط و نشان را آغاز کرده‌اند. دقیقا رویه‌ای که در سال ۲۰۱۸ اجرائی شد. 
پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ «خوان گوایدو»، رقیب اصلی نیکلاس مادورو پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام پیروزی کرد و شائبه تقلب گسترده در انتخابات این کشور را مطرح کرد. ادعائی که در داخل ونزوئلا حمایتی را در بر نداشت، اما در خارج از خاک این کشور دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی از آن حمایت کردند. 
گوایدو در سال ۲۰۱۹ خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد و دولت آمریکا سفارت این کشور در واشنگتن را در اختیار او و طرفدارانش قرار داد، اما پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دولت خودخوانده وی منحل و سفارت ونزوئلا از دسترس حامیان او خارج شد. بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بسته به انتخاب رئیس‌جمهور مورد نظر خود تحریم‌ها علیه کاراکاس را تعدیل می‌کند. این در حالی است که واشنگتن در ماه‌های اخیر پس از اینکه مادورو به توافق انتخاباتی که به ظن آمریکا‌، «تضمین‌کننده رای دموکراتیک فراگیر بود، پایبند نبوده» تحریم‌ها را بر صنعت نفت حیاتی ونزوئلا بازگردانده است.