kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

المپیک فرانسه، افتضاح پشت افتضاح؛ از قطع سراسری برق در پاریس تا بی‌حجابی اجباری

 

المپیک این دوره با حضور خجالت آور همجنس‌بازها در مراسم افتتاحیه، اختلال در خطوط ریلی و قطع سراسری برق پاریس و... ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران مسلمان فرانسه به یک افتضاح کامل برای دولت ماکرون تبدیل شده است.
بازی‌های المپیک فرانسه به یک آبروریزی تمام عیار برای دولت امانوئل ماکرون تبدیل شده است. ناهماهنگی گسترده در مراسم برگزاری افتتاحیه، اختلال گسترده در حمل‌ونقل ریلی در روز افتتاحیه، نشستن میهمانان برای ساعت‌ها زیر باران سیل آسا، معرفی تیم کره جنوبی به عنوان کره شمالی و برافراشتن وارونه پرچم المپیک، استفاده از منحرفان جنسی در بخشی از مراسم افتتاحیه که منتقدان آن را «خودکشی فرهنگی و تاریخی برای فرانسه و اروپا» خواندند، حاشیه این بازی‌ها را به متن آورده است. بازی‌های امسال به‌دلیل جنگ بی‌وقفه‌ و کشتار و نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به‌راه انداخته است، هدف اعتراضات گسترده نیز قرار دارد. حمایت گسترده از ورزشکاران فلسطینی و هو کردن ورزشکاران رژیم صهیونیستی نیز به نمادی در المپیک امسال تبدیل شده است که فرانسوی‌ها قطعا آن را نمی‌خواهند. مقامات فرانسوی با اتخاذ استانداردی دوگانه و بی‌توجهی محض به درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر تحریم ورزشکاران صهیونیستی، برای آنها حفاظت ۲۴ ساعته نیز فراهم کرده‌اند و این در حالی است که روسیه را به خاطر جنگ اوکراین، تحریم صد در صدی کرده‌اند.
 همزمان و در حالی که تهدیدات تروریستی باعث شده دولت فرانسه اقدامات امنیتی شدیدی را اتخاذ کند، خبر رسید برق پاریس به شکل سراسری قطع و حرکت قطارها به دنبال یک خرابکاری حساب شده، متوقف شده است آن هم ساعاتی قبل از افتتاحیه بازی‌ها! 
ترس از بمب‌گذاری مرکز رسانه‌ای المپیک را تعطیل کرد
«پاریس در تاریکی فرو رفت» این گزارشی است که روزنامه «دیلی میل» و وبگاه «بریکینگ نیوز» مخابره کردند و از قطعی برق گسترده در پایتخت فرانسه خبر دادند. به گزارش فارس طبق گزارش دیلی میل، چندین نفر از کاربران شبکه‌های مجازی به ویژه ایکس (توئیتر سابق) با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از وضعیت پاریس، خبر دادند که برق میزبان المپیک قطع شده است. این رسانه انگلیسی البته نوشت که خبر قطعی برق در پاریس توسط مقامات تأیید نشده و «تردیدهایی درباره ویدئوهای منتشر شده از تاریکی پایتخت فرانسه وجود دارد.» وبگاه «بریکینگ نیوز» هم خبر داد که رسانه‌های محلی از قطعی برق بزرگ در چندین منطقه پاریس خبر داده‌اند اما دلیل این قطعی مشخص نشده است. در یک حادثه دیگر پلیس فرانسه در بحبوحه برگزاری مسابقات المپیک و در ادامه اختلالات و مشکلات امنیتی دو روز گذشته، به طور موقت مرکز رسانه‌ای المپیک را از بیم «خطر انفجار» تعطیل کرد. علی‌رغم این همه آبروریزی «امانوئل ماکرون» مدعی شده است که نمایش جسورانه افتتاحیه المپیک در رودخانه سن باعث افتخار فرانسه شده است!
اینجا بی‌حجابی اجباری است!
از سوی دیگر در حالی که همجنس‌بازها و منحرفین جنسی هم در افتتاحیه و هم در جریان بازی‌های المپیک در فرانسه جولان می‌دهند بحث‌ بر سر ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن مسلمان فرانسوی در المپیک بالا گرفته است. «دیوید لاپارتیان»، رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه، با دفاع از این تصمیم گفته است نمایندگان فرانسه در این نقش اجازه ندارند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند. «دیوید لاپارتیان»، رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه، در گفت وگو با شبکه فرانس‌اینفو از تصمیم ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانسوی دفاع کرد. او گفت: «نمایندگان فرانسه در این نقش اجازه ندارند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند.»
 به گزارش میزان با وجود آن‌ که منتقدان، این تصمیم را ناقض آزادی‌های فردی و نمونه‌ای از معیار دوگانه می‌دانند «لاپارتیان» با تاکید بر قوانین «لائیسیته» در این کشور گفت: «منشور المپیک به ورزشکاران اجازه می‌دهد که حجاب داشته باشند، اما در فرانسه ما قوانین لائیسیته داریم. هیئت نمایندگی فرانسه در این زمینه مشابه ماموران پلیس یا معلمان، یک وظیفه خدمات عمومی را بر عهده می‌گیرد و نیز به بیطرفی مذهبی متعهد است.»
پیش از این دولت فرانسه و مقام‌های المپیک اعلام کرده بودند که سعی می‌کنند راهی سازگار با قوانین لائیسیته این کشور پیدا کنند که «سونکامبا سیلا» دونده زن مسلمان فرانسوی بتواند در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک، حجاب خود را بر سر داشته باشد، و در عین حال به قوانین لائیسیته این کشور نیز پایبند مانده و تناقضی با آن نداشته باشد. با این حال، این تصمیم منتقدانی دارد که معتقدند چنین تصمیمی مبتنی بر «معیار دوگانه» است و برای نمونه در برخی موارد مانند خالکوبی آیه‌ای از انجیل بر روی بازوی «اولیویه ژیرو»، فوتبالیست این کشور در نظر گرفته نمی‌شود. از این رو منتقدان می‌گویند که این «یک تبعیض آشکار علیه زنان باحجابی است که در جامعه دیده شده‌‌اند و در ورزش حرفه‌ای نیز موفق به شمار می‌روند.»
اخراج به خاطر حجاب!
این موضوع در فرانسه تنها به بازی‌های المپیک محدود نمی‌شود و برخی از اتحادیه‌های ورزشی فرانسه به طور کلی حجاب را در مسابقات ممنوع کرده‌اند. بر اساس این تصمیم‌، بسیاری از ورزشکاران زن در صورت داشتن حجاب، از بازی‌های اتحادیه‌ها منع شده‌اند. به عنوان مثال، اتحادیه بسکتبال فرانسه از سال ۲۰۲۲ به طور رسمی داشتن حجاب‌ را در تمامی مسابقات ممنوع کرده است. ورزشکاران محجبه در فرانسه از انجام طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها از جمله فوتبال، بسکتبال، جودو، بوکس، والیبال و بدمینتون حتی در سطوح نوجوانان و آماتور هم منع شده و می‌شوند. سازمان عفو بین‌الملل فرانسه، اعلام کرده است این کشور با اتخاذ استاندارد‌های دوگانه تبعیض‌آمیز، فقط ورزشکاران مسلمان را هدف قرار می‌دهد. منتقدان و مخالفان اقدام فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان در المپیک ۲۰۲۴ با اشاره به کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، خواهان حق تضمین شده برای شرکت بلامانع همه زنان در بازی‌های المپیک هستند.
امید ماکرون به تنفس سیاسی
تارنمای پولیتیکو هم در گزارشی با اشاره به تلاش ماکرون برای استفاده از موقعیت المپیک برای ارتقای جایگاه سیاسی خود نوشته است: «در حالی که قرار بود المپیک ۲۰۲۴ در پاریس به اوج موفقیت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور تبدیل شود وی اکنون امیدوار است این بازی‌ها به مجالی برای رهایی موقت از مشکلات سیاسی‌اش در داخل منجر شود.»