kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

انگلیس رسماً اعلام ورشکستگی کرد!

 

دولت جدید انگلیس در آستانه انتشار ارزیابی از هزینه‌های عمومی اعلام کرد که این کشور «در هم شکسته و ورشکسته» است.
حزب کارگر انگلیس در انتخابات پارلمانی چهارم ژوئیه (۱۴ تیرماه) با یک پیروزی خیره‌کننده هدایت ششمین اقتصاد بزرگ دنیا را در دست گرفت، اما در سه هفته نخستِ رهبری خود به مردم اعلام کرد که اوضاع وخیم‌تر از چیزی است که اطلاع‌رسانی شده است.
دفتر «کِر استارمر»، نخست‌وزیر انگلیس، در بیانیه‌ای گفت: «این ارزیابی نشان خواهد داد که بریتانیا در هم شکسته و ورشکسته است و هرج و مرج ناشی از سیاست‌های پوپولیستی در مورد اقتصاد و خدمات عمومی را آشکار خواهد کرد.» این بیانیه افزود: «این ارزیابی همچنین نشان خواهد داد که دولت قبلی تعهدات مالی زیادی برای سال مالی جاری داده است، بدون آنکه بداند پول این تعهدات از کجا می‌آید.»
آن‌طور که ایرنا نوشته است، «راشل ریوز»، وزیر خزانه‌داری انگلیس، قرار است دوشنبه گزارشی از وضعیت مالی کشور به پارلمان ارائه دهد. وی در این گزارش قرار است حزب محافظه‌کار را که ۱۴ سال متوالی در رأس قدرت بود، به خرج‌های بدون برنامه برای جلب آرای مردمی متهم کند. محافظه‌کاران اظهارات مقام‌های دولتی را رد کرده و گفته‌اند که این اظهارات بهانه‌ای ساختگی برای افزایش مالیات‌هاست.
هنوز مشخص نیست که دولت کارگری انگلیس برای رفع کمبود بودجه چه اقداماتی انجام خواهد داد. همچنین ریوز مجبور است که به وعده‌های انتخاباتی حزب کارگر مبنی بر خودداری از افزایش مالیات بر درآمد عمل کند. با این حال، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است که ریوز قصد دارد با ارائه ارزیابی خود، مسیر را برای اعمال مالیات در حوزه‌های دیگر هموار کند.
در پایان گفتنی است که برگزاری همه‌پُرسی برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) در انگلیس در تاریخ 23 ژوئن 2016 (۳۱ خرداد ۱۳۹۵) و طولانی شدن فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا و مصائب پس از خروج و از طرف دیگر فراگیر شدن بیماری کووید 19 در انگلیس از ماه مارس سال 2020 (اسفند ماه 1398) و در پی آن آغاز جنگ اوکراین (در اواخر سال 1400) و تبعات منفی اقتصادی آن برای اروپا، تاکنون آثار منفی گسترده‌ای برای این کشور دربرداشته، به گونه‌ای که ششمین اقتصاد بزرگ جهان را با چالش‌های کمابیش بی‌سابقه‌ای مواجه نموده است. جالب است که اخیراً با ورود انصارالله یمن به عملیات علیه رژیم آپارتاید اسرائیل و کشتی‌های کشورهای حامی رژیم آپارتاید در دریای سرخ و... هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه برای انتقال کالا به انگلیس بسیار افزایش پیدا کرده است و مصیبت دیگری برای این کشور رقم زده است.