kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
خرابکاری در خطوط راه‌آهن پاریس و لغو نشست خبری باخ

اعتراض بسیاری از کشورها به میزبانی ضعیف فرانسه رقابت نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک از امروز آغاز می‌شود

 
 
 
سرویس ورزشی-
رقابت نمایندگان ورزش ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در شرایطی از امروز شنبه آغاز می‌شود که گزارش رسانه‌های جهان از آشفتگی وضعیت دهکده ورزشکاران و برنامه‌ریزی ضعیف فرانسوی‌ها برای این دوره از بازی‌ها حکایت دارد.
بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به صورت رسمی از امروز شنبه پنجم مرداد آغاز می‌شود و نمایندگان ایران در پنج رشته ورزشی قایقرانی، شمشیربازی، تیراندازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به مصاف رقبای خود می‌روند. برنامه رقابت ورزشکاران کشورمان به شرح زیر است:
قایقرانی
مرحله گروهی رویینگ تک نفره زنان، فاطمه مجلل، در گروه اول، شروع از ساعت ۱۱ و ۴۲ دقیقه
شمشیربازی
*مرحله یک سی و دوم انفرادی سابر، محمد فتوحی با زیا از مکزیک، ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه
*یک شانزدهم نهائی انفرادی سابر، علی پاکدامن با یوشیدا از ژاپن، ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه
*یک شانزدهم نهائی انفرادی سابر، محمد رهبری با سپاستین پاتریک از فرانسه، ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه
قرعه‌کشی جدول انفرادی اسلحه سابر پنجشنبه ساعت ۱۴ به وقت محلی برگزار شد و نمایندگان ایران حریفان نخستین حریف خود را در المپیک پاریس شناختند. علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی ایران در مرحله یک سی و دوم نهائی استراحت دارد و در مرحله یک شانزدهم نهائی از ساعت ۱۴ و ۲۵ دقیقه به مصاف یوشیدا از ژاپن می‌رود. او در صورت پیروزی احتمالا با اوه سانگوک از کره‌جنوبی بازی می‌کند. 
محمد رهبری دیگر ملی‌پوش سابر ایران در مرحله یک سی و دوم نهائی استراحت دارد و در مرحله یک شانزدهم نهائی از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران با سپاستین پاتریک از فرانسه رقابت دارد. او در صورت پیروزی در دور بعد با برنده ژابو از آلمان و الشملانی از کویت رقابت کند. محمد فتوحی سومین شمشیرباز ایران نیز در مرحله یک سی و دوم نهائی با زیا از مکزیک مبارزه خواهد کرد. این رقابت ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه شنبه برگزار می‌شود. فتوحی در صورت پیروزی با بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان رقابت خواهد کرد.
ژیمناستیک
*دور مقدماتی، مهدی الفتی از ساعت ۱۷
تیراندازی
*مقدماتی تپانچه بادی ۱۰ متر،‌هانیه رستمیان، شروع از ساعت ۱۴
تنیس روی میز
*یک سی و دوم نهائی انفرادی، نوشاد عالمیان با اوموتایو از نیجریه، ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه
*یک سی و دوم جدول اصلی انفرادی، ندا شهسواری با پریتیکا پاواده از فرانسه، ساعت ۲۳
برگزاری مراسم افتتاحیه
مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره بازی‌های المپیک برای نخستین بار و تصمیم فرانسوی‌ها در محیطی خارج از ورزشگاه برگزار شد و رود «سن» میزبان این مراسم بود. البته تهدیدهایی که از مدت‌ها قبل برای برگزاری مراسم افتتاحیه صورت گرفته بود، فرانسوی‌ها را بر آن داشت تا از چند روز قبل تدابیر امنیتی شدیدی را برای برگزاری مراسم در نظر بگیرند. به همین خاطر از هفته گذشته ترددها در خیابان‌های منتهی به برج ایفل و رودخانه سن که قرار بود مراسم افتتاحیه در آن برگزار شود تحت کنترل و تدابیر شدید قرار گرفت. گشت‌های درون شهری توسط گروه‌های نظامی و امنیتی با موتور، خودرو و اسب در دستور کار قرار گرفت و تمام خیابان‌ها و حتی برخی کوچه‌های پر رفت و آمد 
تحت کنترل شدید قرار گرفتند.
بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ دقیقاً ۱۰۰ سال بعد از میزبانی پاریس در المپیک سال ۱۹۲۴ برگزار می‌شوند. پاریس به عنوان تنها شهری که سه بار میزبان المپیک شده به لندن خواهد پیوست. پاریس در سال‌های ۱۹۰۰، ۱۹۲۴ و اکنون در سال ۲۰۲۴ میزبان المپیک بوده، در حالی که لندن در سال‌های ۱۹۰۸، ۱۹۴۸ و ۲۰۱۲ میزبان بازی‌ها بود.
نشست خبری باخ لغو شد
دیروز قرار بود نشست خبری کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2024 با حضور توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برگزار شود که دقایقی قبل از برگزاری مراسم به طور ناگهانی لغو شد. این نشست خبری با وجود حضور گسترده نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان 20 دقیقه قبل از شروع لغو شد.
به نظر می‌رسد این موضوع بی‌ارتباط با خرابکاری در خطوط راه آهن پاریس نباشد. صبح دیروز مقام‌های فرانسوی اعلام کردند شبکه راه‌آهن سریع‌السیر این کشور هدف اقدامات خرابکارانه مجرمانه از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در سطحی گسترده ساعاتی قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس قرار گرفته و فلج شده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقام‌های فرانسه حملات مذکور را «اقدامات مجرمانه» خوانده و از تحقیقات درباره اینکه آیا دسیسه‌ای برای اجرای آنها در نزدیکی افتتاح بازی‌های المپیک وجود داشته، خبر دادند. آنها همچنین هشدار دادند که این خرابکاری‌ باعث اختلال در سفر دست کم ۲۵۰۰۰۰ نفر تنها در روز جمعه شد و اختلالات ناشی از این رخداد تا روزهای آینده ادامه خواهد داشت. 
میزبانی بد فرانسه
اما در چند روز گذشته موارد و مشکلاتی در تمرینات، سیستم حمل‌ونقل و حتی تغذیه ورزشکاران وجود داشته که در ادوار پیشین کمتر دیده شده است. یکی از این مشکلات پرتکرار و پرانتقاد مربوط به سامانه‌های حمل‌ونقل است که گفته می‌شود فاقد سیستم سرمایشی هستند و مشکل دیگر مربوط به سالن‌های تیراندازی است که با وجود فاصله بسیار طولانی تا پاریس، از امکانات رفاهی و حتی غذای حلال برای ورزشکاران مسلمان خالی است!
هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران نیز در حاشیه مسابقات تیروکمان بازی‌های المپیک به این واقعیت اذعان کرد و گفت که «بسیاری از کشورها به شرایط و میزبانی فرانسه انتقاد دارند.»
البته این مشکل تنها برای ایران نیست و کشورهای دیگر نیز گلایه‌های زیادی از شرایط دارند. براساس گزارش‌های ارسالی از پاریس، کاروان ورزشکاران انگلیسی و مسئولان این کاروان به شدت از شرایط دهکده ناراضی و حتی برخی از آنان به دنبال راهکاری هستند تا قهرمانان این کشور از غذاهای دهکده استفاده نکنند زیرا باور دارند که چنین تغذیه‌ای مشکلات زیادی را در روند عملکرد ورزشکاران ایجاد خواهد کرد. هرچند که برخی باور دارند که در آغاز المپیک ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و در ادامه برطرف می‌شود اما برای فرانسه که تجربه چند دوره میزبانی این بازی‌ها را دارد، ابتدائی‌ترین معضلات رفاهی نمی‌تواند قابل قبول باشد. فرانسه در زمینه برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی کم‌تجربه نیست و در چند دهه گذشته افزون بر المپیک، جام جهانی فوتبال، یورو و چندین رویداد معتبر جهانی را میزبانی کرده و آشفتگی آنان در برنامه‌ریزی این رقابت‌ها، غیر طبیعی می‌نماید!