رئیس سازمان محیط زیست:
دریاچه ارومیه با وجود درجه حرارت بالاتر در تابستان وضعیت خوبی دارد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود اینکه در تابستان جاری، متوسط درجه حرارت بالاتر از تابستان گذشته است، اما دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به دنبال بارشهای نسبتاً خوب بهاری و اجرای پروژههای مرتبط با احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، تراز دریاچه نسبت به تابستان سال گذشته بهبود یافته و حجم آب دریاچه به 2.6 میلیارد مترمکعب رسیده است.
با این حال، چالشهای مربوط به احیا از جمله برداشتهای غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، عدم اصلاح الگوی کشت و آبیاری در منطقه همچنان وجود دارد و با توجه به گرمتر شدن هوا در مردادماه بیم آن میرود که دریاچه ارومیه در تابستان بار دیگر خشک
شود.
در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: همین الان که با شما صحبت میکنم، تالابهای اقماری دریاچه ارومیه در تراز استاندارد بوده و هم از نظر منابع آبی و هم از نظر پوشش حیات وحش اعم از پرندگان و... شرایط بسیار مطلوبی دارد. درحال حاضر تمام تالابهای اقماری دریاچه ارومیه آبگیری شدهاند.
علی سلاجقه ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که بنده روز سهشنبه از دریاچه ارومیه و از شهروندان گرفتم با اینکه در تابستان و در روزهای گرم سال هستیم شرایط دریاچه خوب است و قایقرانی در دریاچه انجام میشود. این درحالی است که تابستان امسال نسبت به سال گذشته بسیار گرمتر و درجه حرارت بالاتر است.
سلاجقه با بیان اینکه خوشبختانه دریاچه ارومیه اکنون زنده است، بیان کرد: امسال در سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تامین حقابه دریاچه از سدها و تصفیهخانهها به طور جدی پیگیر شدیم و توانستیم یک حقابه پایدار برای دریاچه ارومیه تامین کنیم.
وی ادامه داد: امیدوارم این ریلگذاری در دولتهای آینده نیز ادامه داشته باشد تا دیگر شاهد مطرح شدن کلیدواژههایی از جمله محو شدن دریاچه ارومیه نباشیم و چنین چیزی حتی به ذهن مردم ما خطور نکند.