افزایش مرگهای ناشی از گرما در دنیا
وزارت بهداشت نسبت به تبعات موج گرما هشدار داد
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نسبت به افزایش تصاعدی مرگهای ناشی از گرما در دنیا هشدار داد و بر لزوم اجتناب از حضور در فضای باز در ساعات اوج گرما تأکید کرد.
عباس شاهسونی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آسیبپذیری در برابر گرما تحت تاثیر عوامل متعددی است، اظهار داشت: فاکتورهایی مانند سن، وضعیت سلامت، شغل، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی میتواند بر آسیبپذیری افراد از گرما اثرگذار باشد. همچنین افراد و کارگرانی که در فضای باز و دمای بسیار زیاد فعالیت میکنند، افرادی که از منظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند، ورزشکاران، حضور در تجمعات فضای باز سبب میشود که افراد در معرض گرمازدگی قرار گیرند. به طور کلی میتوان گفت، افزایش دما یک خطر محیطی است و میتواند برای شاغلان نیز خطرناک باشد. زنان باردار، نوزدان، کودکان و افرادی که از داروهای خاص استفاده میکنند نسبت به گرما بسیار حساس هستند. شاهسونی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح جهان افزود: تغیرات آبوهوایی در تمام دنیا اتفاق افتاده و روند این موضوع ادامه دارد. بررسیها بیانگر این است تعداد افرادی که در معرض گرمای شدید قرار میگیرند به صورت تصاعدی در حال افزایش است.
افزایش مرگ و میر ناشی از گرما در دنیا
وی با بیان اینکه گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و گاهی سبب مرگ افراد میشود، اظهار داشت: نتایج مطالعاتی که طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ انجام شده بیانگر این است ۴۸۹ هزار نفر در دنیا به دلیل گرما در هر سال جان خود را از دست میدهند که ۴۵ درصد این موارد در کشورهای آسیایی و ۳۶ درصد در کشورهای اروپایی اتفاق میافتد. همچنین بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر افراد بالای ۶۰ سال به دلیل افزایش دما، طی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازه زمانی چهار ساله یعنی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ حدود ۸۵ درصد افزایش یافته است.
گرمازدگی؛ فوریتی پزشکی
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش دما یک خطر محیطی محسوب میشود، ادامه داد: استرس گرمایی میتواند سبب تشدید بیماریهای زمینهای، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، مشکلات سلامت روان، تشدید آسم و در برخی موارد نیز منجر به انتقال بیماریهای عفونی شود. گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و میتواند سبب افزایش مرگ شود.
توصیههای وزارت بهداشت
شاهسونی با اشاره به افزایش دمای هوا بیان داشت: هنگامی که سازمان هواشناسی برای افزایش دما هشدار صادر میکند با انجام برخی مداخلات میتوان از بستری شدن در بیمارستان به دلیل گرمازدگی جلوگیری کرد. اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه در ساعات اوج گرما توصیه میشود. اوج گرما از ساعت ۱۲ آغاز میشود ساعت ۱۶ به پایان میرسد. اگرچه ساعات اوج گرما به محل سکونت افراد بستگی دارد و میتواند مدت زمان گرما افزایش یا کاهش یابد، اما به طور کلی میتوان گفت ساعات اوج گرما از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است.
چگونگی مواجهه با فرد گرمازده
وی درباره علائم گرمازدگی خاطرنشان کرد: اگر فردی دارای علائم گرمازدگی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، توقف تعریق و از دست دادن هوشیاری باشد باید به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت نیاز باید با اورژانس تماس گرفت. اطرافیان یک فرد گرمازده باید لباسهای غیرضروری او را خارج کنند و فرد گرمازده را به سایه یا یک مکان با تهویه مناسب منتقل کنند. استفاده از کیسه یخ و کشیدن حوله خیس به بدن فرد گرمازده تا زمان رسیدن یا انتقال وی به مراکز درمانی توصیه میشود. باز هم تأکید میکنم فرد گرمازده باید در یک مکان سرد قرار گیرد.