ترس رسانههای بیگانه از رسانهای به نام محرم
ایمان مسئلهگو
برنامه امواج شبهه با موضوع بررسی واكاوی رفتار، جریان و اقدام رسانههای بیگانه و چرایی ترس دشمن از رسانهای به نام محرم با حضور دكتر جواد یوسفی (كارشناس حوزه رسانه و استاد دانشگاه)، دكتر معصومه نصیری (رئیس اندیشكده عصر هوشمندی و تحلیلگر حوزه رسانه) و دكتر علیرضا داودی (تحلیلگر و كارشناس ارشد حوزه رسانه) از رادیو گفتوگو پخش شد.
معصومه نصیری در این برنامه گفت: در فضای رسانهای و در تمامی این سالها بهخصوص رسانههای خارج از كشور سعی شده است تا اصل ماجرای حادثه عاشورا دیده نشود. نه به سازش و ایستادگی بر عهد و پیمان و مقاومت برای تحقق هدف قبل از روز عاشورا از جمله نكاتی است كه باید به آن توجه شود. نكاتی كه رسانههای فارسیزبان خارج از كشور و متأسفانه بخشی نیز در داخل كشور به آن نمیپردازند و یا سعی بر آن دارند تا با شبهات و نگاههای خاص به آن بپردازند.
وی به فواید باطل ستیزی اشاره كرد و گفت: اساساً رسانههای خارج از كشور سعی میكنند تا حق و باطل را بهگونهای با هم آمیخته كنند كه مخاطبی كه در معرض آن قرار گرفته یا جرئت نكند به آن بپردازد و یا مخاطب را وارد وادی میكند كه توانایی تشخیص حق از باطل را از دست بدهد.
نصیری با تأكید بر اینكه بحث ناتوانی مخاطب برای رهاكردن باطل و وفادار كردن مخاطب به نقطه باطل و حق نمایی باطل نكته بسیار مهمی است، افزود: یكی از دلایل تحقق فاجعه در عاشورا این بود كه مردم میدانستند كه حق چه چیزی است؛ اما توانایی رهاكردن باطل را نداشتند.
وی افزود: متأسفانه اطلاعات و ورودیهای ذهن مخاطب دستهبندی شده نیست و ما نیز دچار التقاطی در حوزه ارائه محتوای عاشورایی و منبعث از محرم، صفر و مكتب اباعبدالله هستیم. فكتهای غلطی به مخاطب داده میشود و در كنار آن شبهات نیز در شناخت و باور فرد نسبت به موضوع بهشدت نقشآفرینی میكند و از طرفی به شبهات پاسخ داده نمیشود. اساساً ذهن مخاطب را پیرامون فاجعه عاشورا را به ظواهر محدود میكنند و اجازه ندادن برای ورود به عمق حادثه عاشورا جزو فعالیتهایی رسانههای بیگانه است.
امسال رسانههای بیگانه سویه جدیتری داشتند
این كارشناس همچنین گفت: امسال رسانههای بیگانه سویه جدیتری داشتند و همواره حكومتی بودن هیئتها و عزاداریها را مطرح كردند. اما به نظر میآید كه این بار فاز تمسخر نسبت به افرادی كه به عزاداری و قیام اباعبدالله معتقدند، برداشتهاند و سعی میكند تا افراد را به این سمت ببرد كه خود را در لایههایی كه برونداد اجتماعی نداشته باشد، پنهان كنند. درحالیكه اساساً مكتب اباعبدالله، مكتب بروز و ظهور و علنی كردن اعتقاد حتی به قیمت دادن خون و جان است و هیچ رسانهای برتر از خون نیست.
نصیری تأكید كرد: رسانههای بیگانه سعی میكنند تا شاخص تربیتی هیئتها را از بین ببرند و افراد به عاشورا نگاهی عمیق نداشته باشند. متأسفانه اكنون در هیئتها الگو نداریم و شاهد یكسری نمایشهایی هستیم كه عنصر تربیتی و جریانسازی از آن گرفته شده و یك شور همراه با نمایش را به افكار عمومی ارائه میدهد كه از دل آن دلاوری مانند حضرت اباالفضلالعباس (ع) بیرون نمیآید.
دشمن سعی میكند تا كوفی سازی اتفاق بیفتد
وی با اشاره به اینكه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در عمق معنوی مردم ایران وجود دارد، گفت: مسئله انحرافات در عزاداریها و در رفتارهای مذهبی در دهه محرم و از سال گذشته بهصورت ویژه در بحث اربعین كه امسال نیز امتداد خواهد داشت، بحثی جداست. فرد نمیداند دچار رفتار انحرافی در هیئت شده و ممكن است كه رفتار سكولار از آن استخراج شود. ازآنجاییكه فرهنگ حب حسین در دلهای مردم است دشمن حتماً برای آن هدفگذاری میكند. ریشه مقاومتی كه امروز در ایران، غزه و یمن شكلگرفته و در لبنان وجود دارد، در نگاه عاشورایی و منبعث از مكتب اباعبدالله الحسین (ع) است؛ بنابراین؛ دشمن باید كاری كند كه مقاومت برای حوزه ذهنی مردمی كه زیست امام حسینی دارند و عشق او را دارند به یك موضوع سطحی تبدیل شود. مخاطب ما مخاطبی است كه امام حسینی است و دشمن سعی میكند تا كوفی سازی اتفاق بیفتد و مخاطب ایرانی را در مسیری قرار دهد تا توانایی شناسایی حق از باطل را نداشته باشد.
جواد یوسفی نیز گفت: این گزاره كه این محرم است كه اسلام را زنده نگه داشته است دقیقاً به جایی اشاره میكند كه رسانههای بیگانه آن را هدف قرار دادهاند. اگر قرار بود محرم و صفر و عزاداریهای اباعبدالله الحسین (ع) و مراسمات شادمانی اهلبیت به یكسری اتفاقات انفرادی تبدیل شود، اصلاً نیازی به ضربهزدن به آن نبود؛ بنابراین؛ تمامی این اتفاقات اعم از عزاداریها و مراسمات شادی آنجایی بروز، ظهور و تأثیر دارد كه از قالب فرد خارج شود و به یك اتفاق اجتماعی و برون فردی تبدیل میشود.
وی افزود: در حادثه عاشورا نیز بعد از اسارت خاندان اهل بیت دیگر شاهد اتفاقات فردی نیستیم. خطبه حضرت زینب (س) در كوفه و خطبه حضرت در شام و خطبه امام سجاد (ع) در محفل یزید گزارههای اجتماعی و درگیركردن اجتماع با این اتفاق است و اساساً قیام اباعبدالله الحسین (ع) در ابتدا با اجتماعی كه او را فراخواندند، رخ داد.
هدف رسانه بیگانه
سوقدادن افراد به عزاداریهای انفرادی است
این كارشناس همچنین گفت: امسال در مواجهه با عزاداریهای اباعبدالله الحسین (ع) دو برخورد استهزاء و احتمال خشونت و درگیری وجود دارد. آنچه كه در حوزه انتخابات نیز شاهد آن بودیم. این دو عامل مهمترین دلیل ارزشمند بودن این عزاداریها را كه خارج ساختن فرد از درون به اجتماع است از بین میبرد. تمام آنچه كه قرار است كه عزاداریهای اباعبدالله الحسین (ع) به ما منتقل كند، تعریف جایگاه فرد در اجتماع حقطلب است. هدف رسانههای بیگانه این است تا فرد را از گزاره اجتماعی بودن عزاداریها به گزاره انفرادی بودن سوق دهند.
یوسفی عنوان كرد: مهمترین آموزهای كه محرم و صفر به ما میدهد این است كه اگر جایی به ما یا به كسی ظلم شد، بیتفاوت نباشیم و اكنون بزرگترین ظلمی كه در جهان اتفاق میافتد، ظلم به غزه است.
وی افزود: جریان امام حسین (ع) اقیانوسی است كه هر چه در آن ریخته شود، تطهیر خواهد شد. هیچكس منكر انواع ارادتهایی كه به امام حسین (ع) دارند، نیست و قطعاً همه انسانها میتوانند به ایشان با روشهای مختص خود ابراز ارادت كنند. اما بحث آنجایی است كه فرد را به بهانه ابراز ارادت فردی از جمع عزاداری خارج میسازند.
رسانههای بیگانه به دنبال این هستند كه حسینی و زینبی نباشیم
علیرضا داودی تحلیلگر و كارشناس ارشد حوزه رسانه گفت: رسانههای بیگانه درصدد هستند تا هیئت را سكولار و مداح را لیبرال كنند و همچنین هیئت را از پایه خود كه مسجد است بگیرند و آن را فاقد اصالت محتوایی كنند و بهجای مقتل خوانی به تصور خوانی، شرححال خوانی و نقل به مضمون خوانی پرداخته شود كه در آن امام حسین (ع) ثارالله نیست و مظلومیست كه به او ظلم شده است؛ بنابراین؛ تا آنجا كه میتوان باید گریست. به گریه درآوردن بدون پشتوانه اقتدار به معنای كنارگذاشتن اصالت مقتل بدون فهم اصیل چرایی انقلاب است.
وی افزود: بیبیسی فارسی میخواهد كه هیئت امام حسین (ع) برپا باشد، مداح مداحی و واعظ، وعظ كند، مستمع گریه كند و سینه بزند؛ اما یاد كودك فلسطینی كه در غزه شهید شده است، نباشد و رابطهای میان علیاصغر و كودك فلسطینی برقرار نكند. شمر زمانه خود را نشناسد. رسانههای بیگانه به دنبال این هستند كه فرد عزادار باشد؛ اما حسینی و زینبی نباشد. این كارشناس همچنین گفت: تمام هموغم بیبیسی از سال ۱۳۷۹ تا كنون این است كه روش و منش كوفی بودن را گرامی بدارد. چون خوب میداند كه از رفتار كوفی، زینب (س) بیرون نمیآید.
داودی اضافه كرد: بیبیسی فارسی راجع به مسئله اسلام آمریكایی و شیعه انگلیسی یك مخرج مشترك دارد. بیبیسی فارسی در گزارشهای خود تأكید میكند كه مسلمانان نباید در ایران این دو جمله را بازگو كنند. یك؛ ما اهل كوفه نیستیم، علی تنها بماند و دو؛ مفهومی تحت عنوان أَلانَ إنكَسَرَ ظَهرِی باید حذف شود و برای رسیدن به این هدف متوسل به فرقه و نحله میشوند تا مردم را كوفی كنند. فرقه دو كار جدی را انجام میدهد، یك؛ شكمها را از حرام پر میكند و دو؛ تیرهای نامرئی فسق، تزویر و ریا را دریافت میكند.
وی در پایان گفت: اگر دشمن نتواند مستقیماً ضربه وارد كند قطعاً با لباس دین و امام وارد میشود؛ بنابراین؛ باید امام زمانه و یزید زمانه خود را بشناسیم.