kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
مرکز آمار ایران اعلام کرد

کاهش نرخ تورم تیرماه به میانه کانال ۳۰ درصدی

 
 
 
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران،‌ نرخ تورم سالانه در تیرماه برای خانوارهای کشور به 35 و نیم درصد رسیده که نسبت به ماه قبل شش دهم درصد کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ شاخص قیمت مصرف‌کننده برای تیر ماه 1403 از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
نرخ تورم یکی از متغیرهای مهمی برای اقتصاد کشور و تصمیم‌گیران، ‌مدیران کسب و کار و فعالان اقتصادی به شمار می‌رود که هر چه کاهش پیدا کند به معنای ثبت اقتصاد و بهبود شاخص‌های تولید و کسب و کار به حساب می‌آید.
 در تیر ماه 1403 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 35 و پنج دهم درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، شش دهم درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
در تیر ماه 1403 شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 255 و دو دهم رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 32 و دو دهم درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 35.5 درصد افزایش داشته است.
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در تیر ماه 1403 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 32 و دو دهم درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 32 و دو دهم 
درصد بیشتر از تیر ماه 1402 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
تورم نقطه به نقطه تیر ماه 1403 در مقایسه با ماه قبل، سه دهم درصد افزایش داشته است. منظور از تورم ماهانه خانوارهای کشور، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.
در تیر ماه 1403 تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.2 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، یک و شش دهم درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، دو و نیم درصد بوده است.
 کاهش فاصله تورمی دهک‌ها
از سوی دیگر نرخ تورم سالانه کشور در تیر ماه 1403 که برابر 35 و نیم درصد است، دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 
31 و شش دهم درصد برای دهک اول، تا 36 و چهار دهم درصد برای دهک دهم است.
 بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به چهار و هشت دهم درصد رسید که نسبت به ماه قبل (پنج و دو دهم درصد) چهار دهم درصد کاهش داشته است.