kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
کیهان بررسی می‌کند

گزارش خواندنی‌ هاآرتص از ترسی که یمن بر دل نتانیاهو انداخته است

روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص ضمن توصیف «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم آپارتاید اسرائیل، به عنوان شخصی «بزدل، ضعیف و سست اراده»، تأکید کرد که نتانیاهو از یمنی‌ها می‌ترسد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
پهپادی که از یمن به پرواز درآمد و پس از طی 2600 کیلومتر سحرگاه روز جمعه (29 تیر) در تل‌آویو منفجر و به کشته شدن یک اسرائیلی و مجروح شدن تعدادی صهیونیست منجر شد، صهیونیست‌ها را به بهت فرو برده است و شکاف‌های داخلی این رژیم را نیز عمیق‌تر کرده است. این هم چیز عجیبی نیست، چرا که حمله پهپادی یمنی‌ها، نفوذپذیری و آسیب‌پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را بیش از اقدامات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق نشان داد، زیرا بیش از 2600 کیلومتر را تا عمق تل‌آویو طی کرد بدون اینکه مورد شناسایی قرار گیرد.
حالا «نحمیا اشترسلر»، تحلیلگر اقتصادی، در مقاله‌ای با عنوان «بی‌بی از حوثی‌ها هم می‌ترسد» نوشت کشتی جنگی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با حوثی‌ها به دریای سرخ اعزام کرد آسیب واقعی به یمنی‌ها نزد و جهان فورا فهمید که اسرائیل ضعیف است. ترس نتانیاهو و پاسخ ندادن وی و واگذار کردن این مسئله به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای حمایت از اسرائیل، تل‌آویو را به یک «بچه کتک خورده در خاورمیانه» که با حلقه‌ای از آتش احاطه شده است، تبدیل کرده است.
نویسنده افزوده است که یمنی‌ها هم ضعف نتانیاهو را فهمیدند و ۲۰۰ موشک و پهپاد را ظرف ۹ ماه گذشته به سمت اسرائیل شلیک کردند و برای فلج کردن کشتیرانی و ممانعت از ورود کشتی‌ها به بندر ایلات به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کردند و موفق هم شدند. حمله یمن به تل‌آویو دلیل موثقی برای این مسئله است که «سیاست بزدلانه مهار» که توسط نتانیاهو در پیش گرفته شده است، درباره یمنی‌ها موفق نشد. همچنین درباره حماس، حزب‌الله یا ایران نیز این سیاست موفق نبود. وی به مجهز بودن حزب‌الله لبنان به ۱۳۰ هزار موشک و شکست نتانیاهو در ماموریت اصلی خود علیه ایران نیز اشاره کرد.
این تحلیلگر نوشته است که اگر نتانیاهو می‌توانست این بار نیز از پاسخ دادن به حمله انصارالله یمن فرار کند، این کار را می‌کرد اما حمله این بار به مرکز «اقتصادی-مالی-تکنولوژی» اسرائیل بود و با اینکه نتانیاهو فردی ترسو و ضعیف بود اما درک کرد که اگر این بار پاسخ ندهد، حملات ادامه خواهد داشت و تل‌آویو را فلج خواهد کرد و اقتصاد را وارد بحرانی بزرگ و بیکاری هولناکی می‌کند که می‌تواند کرسی نتانیاهو را در معرض خطر قرار دهد.
نویسنده این روزنامه تأکید کرده است نتانیاهو قوی‌ترین و با اراده‌ترین نیست بلکه ضعیف‌ترین و سست‌ترین است. حمله هفت اکتبر حماس بعد از این اتفاق افتاد که «یحیی السنوار»، رئیس حماس در غزه، از یک دوره طولانی فهمید ارتباطی بین تهدیدات لفظی نتانیاهو و عملکردش وجود ندارد. این روزنامه درباره حمله رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده نیز آورده است که بحث و درگیری درباره حفظ ابهام یا بر عهده گرفتن علنی مسئولیت این حمله به وجود آمد و نتانیاهو به دلایل شخصی با برعهده گرفتن علنی مسئولیت این حمله موافقت کرد چرا که موضوع مهم برای وی بازگرداندن چهره مرد قدرتمندی است که در هفتم اکتبر فروپاشید.
گفتنی است، در اثر تجاوز روز شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به تأسیسات نفت و برق یمن در شهر الحدیده، ۶ شهروند یمنی شهید و ۸۷ نفر دیگر زخمی شدند و آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در این منطقه به وقوع پیوست. همچنین باید افزود گرچه پس از حمله اسرائیل به حدیده یمن، انصارالله خیلی سریع پاسخ داد و ایلات اشغالی و یکی از ناوهای آمریکا را مورد حمله قرار داد، «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، تأکید کرده است: «پاسخ به حملات اسرائیل در روز شنبه که بندر حدیده را هدف قرار دادند، هرگز به تعویق نخواهد افتاد.»
حوثی‌ها کشتیرانی اسرائیل را مختل کردند
وبگاه آمریکایی «Maritime Executive» فعال در زمینه صنعت دریانوردی تجاری در گزارشی فاش کرد که حوثی‌ها (انصارالله یمن) موفق شدند کشتیرانی اسرائیل را در دریای سرخ مختل کنند و این اقدام غرب را به چالش کشید. در این گزارش آمده است: عملیات «نگهبان رفاه» با حضور و فرماندهی ناو آیزنهاور و با پشتیبانی چندین ناوشکن و کشتی جنگی، نتوانست به هدف خود دست یابد.
اعتراف مهم فرماندهان ناو آیزنهاور
فرماندهان و افسران ناو هواپیمابر فراری «آیزنهاور» آمریکا از دریای سرخ اعتراف کرده‌اند که این ناو پیش از فرار با تهدیدهای مستقیم، مستمر و بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم مواجه بوده بود. وبگاه USNI News وابسته به مؤسسه نیروی دریایی آمریکا گزارش جدیدی درباره خروج ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آیزنهاور از دریای سرخ منتشر کرد و بخشی از شهادت فرماندهان و افسران آن را مستند کرد. در این گزارش به نقل از فرماندهان ناو آیزنهاور، از جمله «چوداه هیل» آمده است: «این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که یک ناو هواپیمابر آمریکایی در معرض تهدید مستقیم و مستمر نیروهای متخاصم قرار می‌گیرد.»
حملات پی‌درپی حزب‌الله لبنان
حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حمایت از مردم پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت سلحشور و شریف آن و نیز در واکنش به حمله دشمن اسرائیلی به منطقه حانیین و زخمی شدن یک خانواده لبنانی طی این حمله، مقاومت اسلامی شهرک صهیونیستی تسوریال را در فهرست حملات خود اضافه کرده و برای نخستین بار با ده‌ها راکت کاتیوشا آن را مورد هدف قرار گرفت.» در همین رابطه، رسانه‌های اسرائیلی از وقوع انفجارهای قوی بر فراز حیفا و الکریوت و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در منطقه الکوش و فسوطه در نزدیکی مرزهای لبنان خبر دادند. همچنین مقاومت اسلامی لبنان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت اسلامی روز دوشنبه پایگاه نظامی «المالکیه» را هدف حملات پهپادی قرار دادند که منجر به تخریب و آتش‌سوزی بخشی از پایگاه شد. از طرف دیگر، رسانه‌های عربی بامداد سه‌شنبه از حملات هوائی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند.
شیخ «نبیل قاووق»، عضو ارشد شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، دیروز طی سخنانی اظهار داشت: «هرچه تجاوزات صهیونیست‌ها تشدید شود، پاسخ مقاومت به این تجاوزات دردناک‌تر خواهد بود. مقاومت تا زمان توقف کامل تجاوزات اشغالگران به نوار غزه، به همین راه ادامه خواهد داد و هیچ یک از تهدیدات صهیونیست‌ها معادله‌ای را در میدان تغییر نمی‌دهد.» این مسئول حزب‌الله با اشاره به درمانده شدن صهیونیست‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی مقابل مقاومت لبنان تأکید کرد: «دشمن صهیونیستی نتوانست جبهه جنوب لبنان را متوقف کند و شهرک‌نشینان صهیونیست نتوانستند به شمال اراضی اشغالی برگردند.»