kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳

آغاز پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی ایران در اصفهان

 
 
پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک از دیروز با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک از دیروز با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و تا هفتم مرداد ادامه دارد. دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۸۶ نیز میزبان سی‌وهشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.
۱۶۲ نشان جهانی دستاورد نخبگان ایرانی
در المپیاد‌های فیزیک
وزیر آموزش‌وپرورش در آیین افتتاح پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک در تالار شیخ بهائی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: حاصل تلاش دانش‌آموزان ایرانی در چهار دهه گذشته، کسب ۶۳ نشان طلا، ۳۱ نشان نقره و ۶۸ نشان برنز در المپیاد‌های جهانی فیزیک بوده است.
رضامراد صحرایی افزود: کسب ۱۲ دیپلم افتخار و حضور ایران در بین پنج تیم اول جهان در المپیاد‌های جهانی فیزیک از دیگر دستاورد‌ها در این زمینه بوده است.
صحرایی با بیان اینکه برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۸۸ از ایران بود، ادامه داد: نشان‌آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه‌های ایران و برخی کشور‌های دیگر هستند، همچنین از چهره‌های خالق اقتصاد و صنعت کشور ایران به‌شمار می‌آیند که من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک‌تک آنها افتخار می‌کنم.
وی افزود: در همین مسیر، وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان پشتیبان اصلی این رویداد در توسعه دانش‌های بنیادی از سوی دولت تعیین شده و این ماموریت تاکنون به بهترین شکل ممکن تحقق یافته است.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در خلق این رویداد علمی شماری از استادان فیزیک دانشگاه‌های کشور، تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان علاقه‌مند فیزیک و پژوهشگران جوان این وزارتخانه را یاری داده‌اند.
صحرایی افزود: جامعه فیزیک ایران در مدت کوتاه رشد قابل‌توجه کمی و کیفی داشته است و اکنون بیش از چند هزار دانش‌آموخته فیزیک در مقطع دکترا در ایران داریم، همچنین آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات کشورمان در رشته فیزیک در وضعیت قابل‌قبولی است.
وی با بیان اینکه ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و در سال ۲۰۰۷ میزبان ۱۱ کشور جهان در سی‌وهشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیست‌شناسی بوده است، که گزارش‌های موجود همگی حاکی از حسن برگزاری این رویداد‌ها و خاطره خوش شرکت‌کنندگان آنها از حضور در ایران است.
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کرونا یک سال به تاخیر افتاد.
در ابتدای افتتاحیه این المپیاد یاد شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، گرامی داشته شد. تمبر یادبود المپیاد جهانی فیزیک نیز در مراسم افتتاحیه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و پروفسور راوات رئیس المپیاد امضا شد.