kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵

شلیک به گوش قاتل سلیمانیگلوله به مغز ترامپ نخورد

 
 
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و قاتل شهید سلیمانی در جریان سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما گلوله به جای مغز وی به گوشش اصابت کرد!
بامداد روز یکشنبه و در جریان تجمع انتخاباتی در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا آمریکا، فردی ۲۰ساله به نام «توماس متیو کروکس» از فاصله 150 متری از تفنگ نیمه‌خودکار خود چندین گلوله به سمت ترامپ شلیک کرد که یکی از آنها به گوش وی و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کرد. در جریان این واقعه، دو تن از جمله فرد تیرانداز کشته و دو تن دیگر مجروح شدند. بدین ترتیب ترامپ که در جریان دوران ریاست‌جمهوری خود فرمان عملیات‌های تروریستی زیادی در سرتاسر جهان را صادر کرده بود می‌رفت که توسط یک فرد و به همان سبک عملیات‌های تروریستی نیروهای امنیتی آمریکا به مجازات جنایت‌های خود برسد اما وی از این سوءقصد جان سالم به در برد و قاتل شهید سلیمانی فعلاً می‌تواند تا اطلاع ثانوی نفس بکشد. کمپین ترامپ اعلام کرده است، قسمت بالای گوش سمت راست وی آسیب دیده است اما وضعیت جسمانی در زمان حاضر خوب است. ترامپ بلافاصله با کمک نیروهای پلیس مخفی آمریکا از محل خارج و به یک مرکز درمانی منتقل شد تا مداوا صورت گیرد. جو بایدن در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و گفت: «خشونت سیاسی در کشور ما جایی ندارد.»
ترامپ پس از جان به در بردن از تیراندازی روز یکشنبه در گردهمایی تبلیغات انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا گفت: الان باید مُرده بودم و پزشک بیمارستان جان به در بردن من را معجزه خواند.» وی درباره عکسی که بعد از بلند شدنش از روی زمین گرفته شده که نشان می‌دهد مشتش را بالا برده است، گفت: «گاهی اوقات برای داشتن یک عکس نمادین باید بمیری» ترامپ همچنین درباره اینکه چرا در لحظاتی پس از تیراندازی کفش‌هایش را درخواست کرد بود، توضیح داد که «ماموران آن‌قدر به من شدید ضربه زدند که کفش‌هایم افتاد.»
بزرگ‌ترین شکست سرویس مخفی آمریکا
رسانه‌های آمریکایی سوءقصد به جان ترامپ را ضربه بزرگی به سرویس مخفی این کشور اعلام کردند و کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا نیز جلسه استماعی را در راستای تحقیقات مربوط به ترور نافرجام دونالد ترامپ برگزار می‌کند. براساس نامه‌ای که توسط «جیمز کومر» رئیس این کمیته در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، این جلسه با دعوت از «کیمبرلی چیتل» مدیر سرویس مخفی آمریکا در تاریخ 22 جولای (1 مرداد) برگزار می‌شود.سرویس مخفی آمریکا مسئول حفاظت مقامات عالی‌رتبه و ارشد کشوری، نامزدهای ریاست‌جمهوری و رهبران سابق آمریکا است.
سرویس امنیتی آمریکا در بحبوحه انتقادات فراوان به حفاظت‌های امنیتی از ترامپ، اعلام کرده است که ضارب ترامپ از بالای ساختمانی خارج از محدوده برگزاری مراسم و خارج از محدوده حفاظتی سرویس امنیتی، شلیک کرده است. به گفته سرویس امنیتی، حفاظت از آن مکان، برعهده نیروهای اجرای قانون محلی بوده است. سرویس امنیت آمریکا در حالی از شلیک «کروکس» ۲۰ساله از خارج از محدوده برگزاری مراسم، خبر داده‌ است که پیش ‌از این اعلام شده بود که ضارب در ۱۵۰ متری ترامپ قرار داشته است. از سوی دیگر، برخی حاضران در مراسم تصریح کرده بودند که نسبت به حضور یک فرد مسلح بر بالای یکی از ساختمان‌های بلند اطراف محل برگزاری مراسم، به نیروهای امنیتی هشدار داده بودند. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» هم در تحلیلی نوشت که ترور نافرجام ترامپ، بزرگ‌ترین شکست سرویس مخفی آمریکا از زمان ترور نافرجام رئیس‌جمهور «رونالد ریگان» در سال 1981 به حساب می‌آید. در این گزارش آمده است، آن‌چه که بامداد یکشنبه رخ داد، جدی‌ترین بحران سرویس مخفی از زمانی محسوب می‌شود که «جان هینکلی» به رونالد ریگان در مقابل هتل هیلتون واشنگتن در سال 1981 تیراندازی کرد. از طرف دیگر، «بیل پیکل» معاون سابق دستیار وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفته است که سرویس مخفی آمریکا هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در پوشاندن سقف ساختمانی که در 150 متری ترامپ قرار داشت، ندارد.
واقعی یا فیک!
اما واقعی و یا صحنه‌سازی بودن این ترور، به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. دیلی‌میل در گزارشی در همین زمینه نوشته است: ساعاتی پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ، برخی نظریه‌پردازان توطئه مدعی شدند که این حادثه صحنه‌سازی و با استفاده از خون مصنوعی برای بهبود و تقویت چشم‌اندازهای انتخاباتی بوده است. به گفته کسانی که این ترور را ساختگی می‌دانند، این ترور دو روز پیش از برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، به وقوع پیوسته است که قرار بود در آن ترامپ به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه معرفی شود و این ترور می‌تواند جایگاه ترامپ در حزب و همچنین افکار عمومی مردم آمریکا را تقویت کند.
«همه‌چیز زیادی درست و خوب است» این جمله یکی از کاربران در صفحات مجازی است که واقعی بودن ترور ترامپ را زیر سؤال برده است. او به عکس معروف ترامپ که به یک نماد مقاومت در بین طرفداران او تبدیل شده است؛ اشاره و تأکید می‌کند: «همه‌چیز زیادی درست است. چطور ممکن است که حتی پرچم آمریکا در پشت‌سر او هم این‌قدر درست قرار گرفته باشد؟» در این تصویر، ترامپ تنها لحظاتی پس از اصابت گلوله، می‌ایستد و با ژستی قهرمانانه در حالی‌ که از گوش او خون می‌آید؛ و در شرایطی که پرچم آمریکا در پشت‌سر او به اهتزاز درآمده، دست مشت کرده‌اش را به نشانه ایستادگی و مقاومت بالا آورده است.
به گزارش فارس «توطئه» نیز از دیگر کلیدواژه‌هایی است که توسط مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است. برخی این اتفاق را یک «توطئه» توصیف کرده‌اند. این در حالی است که همچنان ترور جان. اف. کندی در ۱۹۶۳ در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این، شک و ظن مردم جهان به وقوع توطئه در ترور ترامپ را افزایش می‌دهد. ترور رئیس‌جمهورهای آمریکا در تاریخ، بارها تکرار شده است. ترور کندی هنوز هم یکی از بحث‌برانگیزترین حوادث تاریخی به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر این، «ریگان» هم تنها دو ماه پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری مورد ترور نافرجام قرار گرفته بود.
ضعف نیروهای امنیتی از مهم‌ترین دلایل تردید به واقعی بودن این ترور است. بسیاری از کاربران فضاهای مجازی این ضعف را مورد انتقاد قرار داده و تأکید کرده‌اند: «چطور ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؟» تردید به واقعی بودن ترور ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که ضارب ۱۵۰ متر از ترامپ فاصله داشته و بر بالای یکی از ساختمان‌های بلند اطراف محل برگزاری کمپین تبلیغاتی، کمین کرده بوده است.
معاون ترامپ را بشناسیم
دونالد ترامپ، روز دوشنبه در جریان جلسه ملی حزب جمهوری‌خواه، سناتور «جی‌دی وَنسِ» ۳۹ساله را به عنوان معاون خود برای کمپین انتخاباتی معرفی کرد. به گزارش «یورونیوز» دموکرات‌ها او را یک افراط‌گرا می‌نامند و به مواضع تحریک‌آمیزی که ونس اتخاذ کرده است اما گاهی اوقات بعداً اصلاح می‌شود، اشاره می‌کنند. به عنوان مثال، ونس در طول انتخابات مجلس سنا از ممنوعیت ملی ۱۵ هفته‌ای سقط جنین حمایت کرد، سپس زمانی که رای‌دهندگان اوهایو با اکثریت قاطع از اصلاحیه حقوق سقط جنین در سال ۲۰۲۳ حمایت کردند، او موضعش را تعدیل کرد.
آن طور که یورونیوز نوشته، او در سیاست خارجی نیز یکی از حامیان رژیم اسرائيل است. ونس معتقد است که آمریکا باید مسائل مربوط به خاورمیانه را به اسرائيل و کشورهای عربی متحد آمریکا بسپارد. ونس از ترور شهید قاسم سلیمانی نیز حمایت کرده و آن ‌را یکی از اقدامات درست ترامپ معرفی کرده است. او همچنین خروج آمریکا از برجام را یکی دیگر از تصمیمات مناسب ترامپ می‌داند. با این حال او برعکس نومحافظه‌کارانی چون جان بولتون و مایک پمپئو طرفدار حمله نظامی به ایران نیست. او در گفت‌وگوهای مختلف تاکید کرده که حمله نظامی به ایران می‌تواند بی‌ثباتی قابل‌توجهی را در منطقه به بار بیاورد. با این حال او موافق اعمال فشار بر ایران است تا تهران نتواند نفت بفروشد.