kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
باقری:

سیاست همسایگی، سرفصل سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده است

سرپرست وزارت خارجه دولت سیزدهم گفت: با ۱۵ کشوری که در همسایگی ما هستند با وجود تفاوت‌ها، توانستیم به یک گفتمان همسو برسیم و تفاوت‌ها منشأ همکاری شد.
 
 
 
 
علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه دولت سیزدهم با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه خبر چهارشنبه (۲۰ تیر ۱۴۰۳)، سیاست خارجی دولت سیزدهم را تشریح کرد.
باقری در ابتدای سخنان خود در ارتباط با نمایشگاه دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان داشت: امروز ما گشایش نمایشگاه ۱۰۲۰ روز دستاوردهای سیاست خارجی دولت شهید آیت‌الله رئیسی و وزارت شهید دکتر امیر عبداللهیان را داشتیم، آقای مخبر برای آئین گشایش این نمایشگاه به وزارت امور خارجه تشریف آوردند در تالار ملل وزارت امور خارجه این نمایشگاه با همت بخش‌های مختلف وزارت خارجه تدارک دیده شده بود. ان‌شاالله در آینده نزدیک ساز و کار بازدید مردم هم از این نمایشگاه اعلام خواهد شد. 
وی افزود: در این نمایشگاه سرفصل‌های مختلف و متعددی از دستاوردهای سیاست خارجی در ۱۰۲۰ روز تلاش و فعالیت و مجاهدت دولت و شخص آیت‌الله رئیسی و شخص آقای دکتر امیر عبداللهیان به نمایش گذاشته شد یکی از سرفصل‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوع سیاست همسایگی بود، بخش قابل توجهی از آن به سیاست همسایگی اختصاص داشت یک بخش بحث دیپلماسی اقتصادی بود، یک بخش بحث دیپلماسی چند‌جانبه بود و تحرکات بین‌المللی که سیاست خارجی ما در این دوره و مدت داشت، یک بخش بحث دیپلماسی مقاومت بود که برجستگی و درخشندگی بسیار ویژه‌ای را در این دوره به ویژه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و عملیات وعده صادق شاهد بودیم، بخش دیگر فعالیت‌ها و تلاش‌ها و دستاوردهای دیپلماسی عمومی در این عرصه بود و همین طور فعالیت‌ها و تلاش‌های دوستانمان در تهران و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه خدمات کنسولی به ایرانیان عزیز خارج کشور و همین طور چند بخش دیگر که ابعاد مختلفی حدود ۱۳ یا ۱۴ بخش را شامل می‌شد ابعاد مختلف سیاست خارجی در این دوره را به نمایش گذاشت 
سرپرست وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم سرفصل سیاست خارجی این دوره موضوع سیاست همسایگی بود سیاست همسایگی همان‌طور هم که الان نتایج و دستاوردهایش را همه حس می‌کنند و بعینه آن را مشاهده می‌کنیم به نظر من یک ویژگی بسیار مهم داشت و آن اینکه این رویکرد سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی اجماعی بود هیچ معارضی در کشور ندارد یعنی هر کسی با هر سبک و سلیقه و گرایش سیاسی که در کشور وجود دارد به هیچ وجه مخالف و معارض و منتقد سیاست همسایگی نیست، در چارچوب سیاست همسایگی، ما تقریباً جزء معدود کشورهایی هستیم که این تعداد همسایه داریم ۱۵ همسایه داریم. اگر جمهوری اسلامی ایران توانست در طول این ۳ سال یک تحول جدی را در عرصه مناسبات با همسایگانش شکل بدهد که این امر محقق شد ما با همسایگان شمالی‌مان مناسباتمان الحمدلله خیلی رو به رشد است، با روسیه به جهات مختلف و از نظر ظرفیت‌های متنوع و متعددی که هم ایران و هم روسیه دارد مناسبات ما در طول چند سال گذشته بسیار گسترش پیدا کرده است.
سکاندار دستگاه دیپلماسی تصریح کرد:  حضور ما در سازوکارهای بین‌المللی مثل شانگهای یا بریکس، اینها آثار کوتاه مدت و میان مدت دارد و یک آثار بلندمدت دارد. آثار بلندمدت آن خیلی جدی‌تر و مؤثرتر و مهم‌تر است. به جهت اینکه حضور ما در این سازوکارها و قرار گرفتن در کنار دیگر قدرت‌های بزرگ در دنیا مثل روسیه، چین، مثل هند، آفریقای جنوبی و برزیل، این به این معنا خواهد بود که در کنار اینها شریک اینها در تصمیم‌گیری‌های کلان اینها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تجاری خواهیم بود. از این جهت یک ظرفیت قدرت بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند. از طرف دیگر ما، چون یک قدرت هستیم باید بتوانیم منافع خودمان و سیاست‌های خودمان را در عرصه بین‌المللی پیش ببریم. قاعدتاً ما به‌عنوان یک کشور تک و یک کشوری که مجزا است از بقیه سازوکارهای بین‌المللی، یا نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم یا این کار خیلی سخت است. اما اگر ما آن سیاست‌مان را ملزم کنیم در غالب یک مجموعه چندجانبه، این خیلی راحت‌تر می‌تواند آن نگاه و سیاست ما به پیش برود. این را ما در این مدت بعینه دیده‌ایم در سازوکارها در مجموعه بریکس و شانگهای است، جمهوری اسلامی ایران یک حضور مؤثر و جدی داشته است. مثلاً سازوکارهای هر کدام از این دو مجموعه شاید در طول هر سال که ریاست یک کشور عضو بر آن مجموعه است، شاید بالای ۲۰۰ مناسبت دارد. نشست‌ها در سطح سران یا وزرا یا در سطوح پایین‌تر در موضوعات مختلف.
به گزارش مهر، وی در ارتباط با بحث رفع تحریم‌های ظالمانه غرب بر علیه ایران اظهار داشت: مذاکرات رفع تحریم و تناسب آن با قانون راهبردی مجلس به صراحت می‌توانم بگویم که هیچ سایشی با قانون راهبردی مجلس فرآیندی که مذاکرات طی کرده است، نداشتیم و همه مفاد آن مورد توجه بوده است، به هر حال رعایت قانون مجلس یک چارچوب الزامی است حتی در مذاکرات هم بعضاً برخی از خواسته‌هایی که طرف مقابل مطرح می‌کرد، ما وقتی که می‌گفتیم این قانون است و خلاف این نمی‌شود عمل کرد، طرف مقابل مجبور بود که بپذیرد.