kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
سرپرست سازمان ملی سنجش در گفت‌وگو با کیهان:

پیگیر بازنگری در طرح جدید کنکور هستیم

 
 
 
سرویس اجتماعی – مهدی برازنده:
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام آموزشی کشور ضمن دادن پاسخ به برخی انتقادات نسبت به طرح جدید نظام آموزشی در کنکور، از بازنگری این طرح توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی
خبر داد.
به گزارش کیهان، همواره یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها، عبور از سد سخت کنکور سراسری و تحمل اضطراب شدید در پایه دوازدهم بوده است، بر این اساس با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف کاهش فشار وارده بر دانش‌آموزان کنکوری، کاهش پلکانی تاثیر نتیجه حاصل از کنکور سراسری از سال قبل شروع شده و قرار است تا کنکور سال آینده سهم کنکور به 40 درصد و سهم سوابق تحصیلی متاثر از نمره امتحانات نهائی داوطلبان در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به 60 درصد کاهش یابد. یکی دیگر از اهداف طرح جدید، جلوگیری از گسترش فعالیت و نفوذ مافیای کنکور در قالب کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی و... بوده است.
اما با افزایش تاثیر نمره امتحان نهائی پایه‌های ماقبل از سال کنکور، بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این اتفاق گلایه‌مند شده‌اند؛ آنها معتقدند با تغییرات جدید، اگرچه از حجم استرس حاصل از جلسه کنکور کاسته شده است، اما دانش‌آموزان همین استرس و فشار روحی و روانی را سه سال پشت سر هم در امتحانات نهائی تجربه می‌کنند و چنین شرایطی فرسوده‌کننده است. علاوه ‌بر این انتقاداتی مبنی بر لحاظ نشدن عدالت آموزشی و پررنگ شدن فعالیت مافیای کنکور به بهانه برگزاری کلاس‌های شرکت در امتحانات نهائی و فروش کتاب‌های کمک درسی برای کسب نمره بهتر در امتحانات نهائی با شرایط جدید کنکور نیز مطرح شده است. به عبارتی برخی معتقدند در شرایطی که این مافیای پر درآمد قبلا تنها کنکور را هدف گرفته بود و با طرح جدید قرار بود این نفوذ کاهش یابد، اکنون حوزه فعالیت و نفوذ آنها در مدارس و تا پایه‌های دهم نیز گسترش یافته است.
شرایط کنکور سراسری سابق، ساحت تعلیم و تربیت را 
تحت تاثیر قرار داده بود
در رابطه با دغدغه مذکور، «عبدالرسول پورعباس»، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام آموزشی کشور در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: موضوع کنکور و ورود به دانشگاه یکی از مسائل حساس جامعه ما است، به طوری که خانواده‌ها شاید از نان شبشان هم می‌زنند تا فرزندشان بتواند در رشته تحصیلی مورد علاقه‌شان در دانشگاه قبول شود. از طرفی در گذشته به دلیل تمرکز روی کنکور، ما دوره‌های دبیرستان را رها کرده بودیم، به گونه‌ای که کلاس، درس و معلم اهمیت خود را نزد دانش‌آموزان از دست داده بود و داوطلبان به دنبال یادگیری مهارت‌های تست‌زنی می‌رفتند؛ این وضعیت ساحت تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده بود. بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ای طراحی و اجرا کرد که سوابق تحصیلی به طور مستقیم در کنکور سراسری مؤثر باشد. البته این وضعیت در اکثر کشورها مشابه است، مثلا در کشورهای پیشرفته دو، سه یا چهار درس را به عنوان دروس مؤثر در آزمون نهائی مدارس در نظر می‌گیرند.
نباید کلاس دهم را 
برای برگزاری آزمون نهائی پیش‌بینی می‌کردیم
پورعباس با بیان اینکه انتقادات و نقاط ضعفی درباره طرح جدید نظام آموزشی در کنکور وجود دارد و باید بعد از یکی دوسال بازنگری صورت بگیرد، افزود: این بازنگری هم اکنون در حال دنبال شدن است. مثلا اینجانب معتقدم نباید کلاس‌های دهم را برای آزمون نهائی پیش‌بینی می‌کردیم، چرا که کلاس دهم، مقطعی است که هم فرد در سن بلوغ است و هم در حالت تغییر مقطع است و شاید نتواند خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و ممکن است تحمل این شرایط برایش دشوار باشد. شاید فقط کلاس یازدهم و دوازدهم بهترین حالت باشد که در بررسی‌های مجدد مورد بازنگری و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
اصل تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 
پذیرفته شده است
وی در ادامه تبیین انتقادات موجود به تغییرات کنکور سراسری افزود: شاید نباید همه دروس را برای داوطلب پیش‌بینی می‌کردیم و بهتر است نسبت به رشته‌ای که داوطلب قصد تحصیل دارد، بعضی دروس مشخص را اختصاص دهیم. این موضوع نیز قابل تجدیدنظر و بازنگری است، اما اصل درنظر گرفتن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اصلی پذیرفتنی و در همه دنیا نیز این اصل پذیرفته شده است.
سرپرست سازمان سنجش در پاسخ به این سؤال که چه زمانی بازنگری‌های مذکور در کنکور سراسری عملیاتی می‌شوند، گفت: هم اکنون درحال جمع‌آوری داده‌ها هستیم، زیرا یک‌سال است که از اجرای طرح جدید می‌گذرد و تا سال دیگر که داده‌های ما اضافه شود، مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را دنبال خواهند کرد. 
بررسی طرحی برای ارائه امکانات تحصیلی
 براساس دهک‌های اقتصادی داوطلبان
پورعباس در پاسخ به سؤال دیگر کیهان در مورد برنامه‌ریزی برای تحقق عدالت آموزشی بیشتر در مناطق مختلف کشور با توجه به تفاوت امکانات و کیفیت آموزش نیز بیان داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک فرآیند سهمیه‌دهی ایجاد کرده‌ایم و همه کشور را یکپارچه ندیده‌ایم، بر این اساس منطقه 1، 2 و 3 را در نظر گرفتیم و سقف نمره داوطلبان هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. 
علاوه ‌بر این مطالعات دیگری انجام شده است که باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود و آن این است که نحوه ارائه امکانات تحصیلی با توجه به دهک‌های اقتصادی در نظر گرفته شود؛ براساس این طرح، هم رفتار نمره‌گیری بررسی شده است و هم رفتار امکاناتی دهک‌های مختلف که این موارد را آماده کرده‌ایم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اساس می‌تواند برنامه‌ریزی بهتری در راستای تحقق عدالت آموزشی در سراسر کشور برقرار کند.
ریشه شبکه‌های مجازی و زیرزمینی تشویق به تقلب
 در آزمون کَنده شده است
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام آموزشی کشور در پایان درباره برخورد با مافیای کنکور نیز گفت: من مافیای کنکور را نمی‌شناسم! از مافیا حرف زیاد زده می‌شود، اما اگر منظور از مافیای کنکور مؤسسات آموزشی است، اختیار رسیدگی به آن‌ها برعهده آموزش و پرورش است و اگر منظور از مافیای کنکور شبکه‌های مجازی و زیرزمینی است که مردم را تشویق به تقلب می‌کنند، اختیار رسیدگی به آن‌ها بر عهده سازمان سنجش و پلیس فتا است که تقریباً ریشه آن‌ها کَنده شده است. باید در نظر داشت، وقتی یک بازار مطلوب وجود دارد و متقاضیان آن نیز قابل توجه هستند، طبیعتاً عده‌ای بازار سیاه آن را ایجاد می‌کنند. امیدواریم در برخورد با این موضوع دستگاه‌ها اهتمام جدی‌تری داشته باشند.
حوزه‌های امتحانی 
به نسل سوم دستگاه‌های سیگنال‌یاب مجهز شده‌اند
گفتنی است، روز یکشنبه، نشست خبری سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزیابی نظام آموزشی کشور با موضوع برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری 1403 برگزار شد. عبدالرسول پورعباس در این نشست در رابطه با میزان آمادگی برگزاری آزمون سراسری گفت: برای اولین بار در طول تاریخ سازمان سنجش، برگزاری کنکور به دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به تاخیر افتاد. جلسات متعددی با شورای امنیت کشور داشتیم تا آزمون هرچه بهتر برگزار شود. همچنین حوزه‌های امتحانی به نسل سوم دستگاه‌های سیگنال‌یاب مجهز شده و اینترنت نیز در زمان آزمون قطع نمی‌شود. همچنین در حوزه برق‌رسانی مثل سال گذشته وزارت نیرو همکاری دارد.
وی ادامه داد: آزمون صبح پنجشنبه با دو گروه انسانی و ریاضی شروع می‌شود و گروه زبان و هنر در ادامه آزمون خواهند داد و صبح جمعه نیز گروه تجربی آزمون خواهند داد. در مجموع حدود ۹۸۰ هزار نفر داوطلب داریم که در آزمون شرکت می‌کنند و در این ارتباط، نتایج در اواخر مردادماه یا نهایتاً اوایل شهریور اعلام می‌شود.
پورعباس گفت: در آزمون اردیبهشت‌ماه امسال، ۳۵ نفر را که تجهیزات تقلب داشتند گرفتیم، اگرچه این میزان سال گذشته به هزار نفر می‌رسید. به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که فریب سودجویان را نخورند. ضمناً پلیس فتا شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند و نسبت به هرگونه مورد تخلف اقدام می‌کند.
برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری 
در 408 شهرستان کشور
سرپرست سازمان سنجش افزود: نزدیک ۳۰۰ هزار نفر از روز شنبه کارت آزمون خود را دریافت کردند. در روز آزمون در اطراف حوزه امتحانی ترافیک می‌شود، بنابراین ملاحظات جای پارک و موضوعات ترافیکی را نیز خانواده‌ها در نظر داشته باشند. داوطلبان حتماً تا روز دوشنبه کارت خود را دریافت کنند که در صورت مغایرت مشخصات داوطلب، بتوان تا چهارشنبه نواقص را بر طرف کنند.
پورعباس گفت: در ۴۰۸ شهرستان آزمون سراسری این هفته برگزار می‌شود. پیرترین داوطلب این آزمون خانم‌هایی از کرمانشاه و متولد سال ۱۳۲۲ و ۱۳۲۷ هستند؛ جوان‌ترین داوطلب نیز خانمی از کنگاور متولد سال ۱۳۹۰ است. ۶۳ درصد خانم‌ها و ۳۷ درصد آقایان در آزمون سراسری این هفته شرکت کرده‌اند. به خانم‌ها تبریک می‌گوییم که در مسیر ادامه تحصیل گام برداشته‌اند.
وی ادامه داد: زمان تقریبی اعلام نتایج نهائی آزمون سراسری ۱۴۰۳ دهم مهرماه است و درصدد هستیم نتایج را به گونه‌ای اعلام کنیم که پذیرفته‌شدگان بتوانند نیمه دوم مهرماه در کلاس درس دانشگاه حضور پیدا کنند.