kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
سخنگوی سازمان مدیریت بحران اعلام کرد

۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت سیل به کشور در سه سال اخیر

 
 
 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور برآورد خسارت سیل در کشور در سه سال گذشته را حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
حسین ظفری درخصوص تعداد سیلاب‌های در سه سال اخیر به ایرنا گفت: در سال ۱۴۰۰ وقوع ۵۵۵ مورد، در سال ۱۴۰۱ برابر ۶۷۵ سیلاب و در سال گذشته ۳۱۶ مورد سیلاب در کشور اتفاق افتاد که بیشتر آنها در سیستان و بلوچستان و فارس بوده است.
ظفری مجموع خسارات وارد به کشور از سیل سه سال اخیر را ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیشتر این خسارات در حوزه زیربنایی و راه‌ها بوده است. به دلیل اهمیت سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن، برنامه جامع مقابله با سیلاب در سه سطح بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم شده و در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه بخشی از برنامه میان مدت به امور سازه‌ای اختصاص دارد که را معطوف به آبخیزداری و آبخوان‌داری اظهارداشت: با کمک وزارت جهادکشاورزی توسعه آبخیزداری و آبخوان داری در دستور کار قرار گرفته است تا سبب تأخیر ورود آب به رودخانه و در نهایت مدیریت سیلاب شود. اکنون مطالعات جامعی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار انجام شده است تا به مرور اجرائی شود.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای مقابله با سیلاب را استفاده از ظرفیت‌های مردمی در طرح‌های آبخیزداری و مهار روان‌آب‌ها عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، برای آبخیزداری نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. بخشی کوچکی از این مبلغ که حدود پنج هزار میلیارد تومان است، از سوی دولت تأمین اعتبار می‌شود و بنابراین برای تسریع در اجرای این طرح‌ها نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی و شرکت‌های صنعتی هستیم.