kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹

 بایدن در برزخ ماندن یا رفتن


 
 رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشته‌اند، جو بایدن برای ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی یا کناره‌گیری از آن، دچار تردید شده است.
جو بایدن و دونالد ترامپ نخستین مناظره خود را در رقابت‌های انتخاباتی سال جاری آمریکا بامداد جمعه (۸ تیر) به وقت تهران با درگیری‌های لفظی شدید بین خودشان برگزار کردند. این مناظره به میزبانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی انجام شد. دو طرف در این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر ایران، اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزه حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها درگرفت. اما نکته بسیار مهم درباره این مناظره عملکرد بسیار ضعیف بایدن مقابل ترامپ بود که همچون زلزله و طوفانی مرگبار اردوگاه دموکرات‌ها را درهم نوردید و پس‌لرزه‌های آن هنوز هم ادامه دارد و هنوز رسانه‌های غربی درباره آن گزارش و تحلیل منتشر می‌کنند. مجله «اکونومیست» در شماره جدید خود ضمن افتضاح خواندن مناظره اخیر بایدن، وی را پیرمردی گیج، ناتوان در ارائه استدلال و مأیوس‌کننده توصیف کرد. این مجله پس از بیان دلایل ضرورت عقب‌نشینی بایدن از کمپین انتخاباتی نوشته است: نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان در ایالت‌هایی که بایدن باید برنده شود، علیه او حرکت کرده‌اند. 
بایدن در بحران
گزارش‌ها نشان می‌دهد فشارها به حزب دموکرات برای کنار گذاشتن بایدن به شدت بالا گرفته است و همه در حزب دموکرات بر این باور هستند که برای پیروزی مقابل ترامپ، بایدن باید کنار گذاشته شود. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با توجه به تحولات منفی روی داده که فضا را علیه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مبارزات انتخابات ۲۰۲۴ رقم زده، نوشت که وی در بحران قرار گرفته است. روزنامه نیویورک‌تایمز یکی از دلایل این عملکرد را سن بایدن عنوان کرد و نوشته است: در نظرسنجی تعداد رای‌دهندگانی که می‌گویند بایدن «بسیار پیرتر از آن است که یک رئیس‌جمهور مؤثر باشد» از ۶۹درصد به ۷۴درصد افزایش یافته و اکثریت دموکرات‌ها را شامل می‌شود. چهار سال پیش، فقط ۳۶درصد از رای‌دهندگان گفتند بایدن برای ریاست‌جمهوری خیلی پیر است. بر اساس این گزارش در عین حال، بیشتر متحدان بایدن مخالف کارزار انتخاباتی برای روی کار آمدن مجدد وی هستند. «رائول ‌گریجالوا» از آریزونا دومین عضو دموکرات مجلس نمایندگان بود که به طور علنی از بایدن خواست تا از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند. «رید هستینگز» یکی از بنیانگذاران نتفلیکس و یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی حزب دموکرات، از بایدن خواسته است تا راه را برای «یک رهبر دموکرات قدرتمند که ترامپ را شکست دهد و ما را امن و موفق نگه دارد، باز کند. سایر حامیان مالی ثروتمند نیز بر این باورند که بایدن باید کناره‌گیری کند، اما آنها برای اینکه به ترامپ کمک نکنند، این مسئله را به طور علنی مطرح نکردند.
افزایش تردید‌های بایدن
گزارش نیویورک‌تایمز از بروز تردید در بایدن برای ماندن یا رفتن حکایت دارد. به گفته «کتی راجرز» روزنامه‌نگار کاخ‌سفید نیویورک‌تایمز، بایدن به طور خصوصی به متحدان گفته چند روز آینده ممکن است تعیین کند که آیا می‌تواند به نامزدی خود ادامه دهد یا خیر. شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی‌نیوز» هم در گزارشی درباره تردیدهای بایدن برای کنار کشیدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا به نقل از منابع آگاه نوشته است:  جو بایدن در گفت‌وگوهای خصوصی با اعضای خانواده، دستیاران و متحدانش خارج از دولت ایالات‌متحده درخصوص ماندن در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری یا کناره‌گیری از آن تردید دارد. به گزارش ایسنا به گفته این منابع آگاه، بایدن در برخی از گفت‌وگوهای خصوصی خود ابراز نگرانی کرده است که پیامدهای منفی حاصل از مناظره هفته گذشته ممکن است به قدری جدی شود که غلبه بر آن دشوار باشد اما در محافل دیگر او حتی بررسی گزینه انصراف از انتخابات را رد کرده است. یکی از این منابع آگاه خاطرنشان کرد: اگرچه بایدن سیاستمدار است و تشخیص می‌دهد به‌طور بالقوه هیچ مسیر واقعی برای پیروزی‌اش وجود ندارد، خانواده او را برای ادامه حضور در این رقابت تحت فشار قرار می‌دهند.
بایدن محکوم به فنا
وحشت ایجادشده از وضعیت سلامت روانی و جسمی بایدن و عملکرد بسیار ضعیف او در مناظره با ترامپ، نه‌تنها سیاستمداران دموکرات بلکه حامیان مالی دموکرات‌ها را نیز آشفته کرده است. فایننشال‌تایمز از قول منابع مطلع نوشته است: حامیان اصلی مالی حزب دموکرات آمریکا، فرماندار میشیگان و فرماندار کالیفرنیا را به عنوان کاندیداهای مورد قبول به‌جای بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌بینند. 
به گزارش ایسنا، یکی از این حامیان مالی نزدیک به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «کاندیداتوری جو بایدن محکوم به فناست. من بزرگ‌ترین حامی بایدن هستم و او خدمتگزار حقیقی و مورد قبول مردم است، اما محکوم به شکست است. ما باید تمام تمرکز خود را بر روی چیزی که بعدا اتفاق می‌افتد، معطوف کنیم.» روزنامه فایننشال‌تایمز همچنین خاطرنشان کرد: «گرچن ویتمار، فرماندار میشیگان حمایت بیشتری در میان حامیان مالی دارد و افراد زیادی هستند که می‌گویند این زن فرصت بیشتری برای شکست دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در ایالت‌های چرخشی مانند میشیگان دارد». به نوشته این روزنامه، برخی از اهداکنندگان و حامیان مالی در حمایت از حزب دموکرات بی‌میل هستند تا زمانی‌که بایدن از رقابت‌ها کنار بکشد. این در حالی‌ است که ویتمار و «گاوین نیوسام» هر دو پیش‌تر بر حمایت‌شان از انتخاب مجدد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده بودند.
با کامالا هریس رقابت می‌کنم
نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم مدعی شد، رقیب دموکراتش قصد کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی را دارد. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، مدعی شده است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی است و کامالا هریس، معاون او را هم خیلی بد و افتضاح توصیف کرد. دونالد ترامپ در یک ویدئو خطاب به فردی ناشناس بدون اشاره مستقیم به نام جو بایدن می‌گوید: «می‌دانید او در حال کنار رفتن از این رقابت است و این، بدان معنی است که ما کامالا هریس را خواهیم داشت.» او که این ویدئو را در شبکه «تروث سوشال» خود منتشر کرد و به نظر می‌رسد داخل خودروی مخصوص بازی گلف نشسته است، ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم که او (کامالا هریس) بهتر خواهد شد. اما او رقت‌انگیز و افتضاح است.» ترامپ همچنین می‌گوید: «آنها به تازگی اعلام کرده‌اند که او (بایدن) احتمالاً استعفا می‌دهد.»
گاف جدید بایدن
خبر دیگر این که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از مناظره پنجشنبه هفته گذشته با دونالد ترامپ و عملکرد ضعیفش در این مناظره برای خارج شدن از صحنه رقابت‌های انتخاباتی تحت فشار قرار دارد، در مصاحبه با ایستگاه رادیویی «فیلی»، درباره جنسیت و تبار خود دچار اشتباه شد و دوباره گاف داد. بر اساس گزارش ایندیپندنت بایدن در این مصاحبه گفت: به اینکه «نخستین زن سیاه‌پوست» است که به «رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست» خدمت می‌کند، می‌بالد. در حال حاضر، «کامالا هریس»، معاون بایدن، لقب نخستین زن سیاه‌پوست در این سمت را دارد و باراک اوباما لقب نخستین‌ رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا را داشته است.اوباما روابط بسیار نزدیکی با بایدن دارد و برخی منتقدان دولت بایدن ادعا می‌کنند که این اوباما است که نفوذ زیادی در عملکرد دولت بایدن و تصمیم‌گیری‌های او دارد. بایدن پیش‌تر نیز کامالا هریس را رئیس‌جمهور آمریکا خوانده بود.