kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
بعد از طرح افزایش قیمت بنزین مطرح شد

مشاوران اقتصادی پزشکیان علیه طرح بزرگ مسکن‌سازی

 
 
 
پس از انتشار اظهارات نامزد اصلاح‌طلبان، رئیس ستاد و عضو ارشد ستاد او درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه انجام آن، حالا مروری بر دیدگاه‌های مسکنی عبدالعلی‌زاده، آخوندی و طیب‌نیا درباره مسکن مهر، طرفداران آنها را هم نگران کرده است.
به گزارش کیهان، اخیرا اظهارات مسعود پزشکیان، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دیدگاه رئیس و عضو ارشد ستاد او خبرساز شده است.
روز نهم تیر بود که علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در یک کنفرانس خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به نظر احتمالی کارشناسان درباره ضرورت افزایش قیمت هر لیتر بنزین به 50 هزار تومان، درمورد روش پزشکیان برای افزایش قیمت بنزین گفت: «هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد»! این اظهارات که نگرانی‌هایی در جامعه و حتی در بین طرفداران پزشکیان ایجاد کرد با واکنش کارشناسان و مسئولان مواجه شد.
این سخنان که در بین مردم و حتی طرفداران این کاندیدا التهاب ایجاد کرد باعث شد ویدئویی از اظهارات قبلی پزشکیان درباره قیمت 25 هزار تومانی بنزین و فایل صوتی از سخنان آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی و عضو ارشد ستاد پزشکیان درباره رقابتی شدن قیمت حامل‌های انرژی در بین مردم دست به دست شود.
 واکنش کارشناسان
رمضانعلی سنگدوینی نائب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره ایده بنزین 25 هزار تومانی آن هم بدون فراهم شدن مقدمات آن گفت: بنزین ۲۵ هزار تومانی زندگی و معیشت مردم را قفل می‌کند.
رزاقی، استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم بیان کرد: افزایش قیمت بنزین در مقطع کنونی هزینه مصرف خانواده‌ها را بالا می‌برد و سفره مردم را کوچک می‌کند.
همچنین مسعود دانشمند عضو اتاق ایران گفت: اصولا افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل در نرخ حمل‌و‌نقل کشور به‌ویژه حمل‌و‌نقل بار، مسافر شهری و بین شهری و در نهایت بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و به سرعت نقش تورمی خود را نشان می‌دهد.
مخالفان مسکن‌سازی دولتی
موضوع بنزین تنها حاشیه این روزهای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیست که مردم را نگران کرده است. دیدگاه اعضای ارشد ستاد انتخاباتی آنها درباره موضوع ساخت مسکن هم چالش برانگیز شده است.
عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد که قبلا اعلام کرده با واگذاری زمین رایگان برای ساخت مسکن مخالف است بر این اساس باید منتظر تعطیلی پروژه‌هایی مانند نهضت ملی مسکن و مسکن مهر باشیم که بسیاری از مردم را برای خانه‌دار شدن امیدوار کرده است.
عباس آخوندی هم که دیگر نیاز به توضیح ندارد. یار تشکیلاتی پزشکیان که سابقه تاریکی در زمینه رویکرد به طرح‌های مسکن‌سازی دارد و از بازیگران اصلی حوزه مسکن در دهه‌های گذشته بوده است، اساسا مسکن مهر را مزخرف دانسته و به نساختن مسکن دولتی در دوره وزارتش افتخار می‌کند.
طیب‌نیا علیه مسکن مهر
از دو روز قبل اسم علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت احتمالی پزشکیان مطرح شد، اما خیلی زود معلوم شد او هم در حوزه مسکن، در پازل عباس آخوندی و عبدالعلی‌زاده تعریف می‌شود.
او در سال 92 و در آغاز به کار دولت اعتدال‌گرایان، گفت که مسکن مهر عامل مهمی در افزایش تورم بوده است.
وزیر اقتصاد روحانی با بیان اینکه در کنترل تورم مهار رشد نامناسب نقدینگی جزو اولویت‌های اصلی است تصریح کرد: در سال‌های قبل برای حل مشکلات اقتصادی متوسل به افزایش نقدینگی شده‌اند که مؤید آن هم مسکن مهر است.
مصیبت عظمای دولت در پرداخت یارانه
در حالی که اعضای ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تلاش هستند از طیب‌نیا چهره یک قهرمان بسازند، اما با شنیدن نام او یک جمله مهم دیگر یادآوری می‌شود. طیب نیا که این روزها دوباره فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده است در دوره روحانی در گفت وگویی  درباره یارانه 45 هزار تومانی اعلام کرده بود شب پرداخت یارانه‌ها مصیبت عظمی دولت است.
کاربران فضای مجازی با جمع کردن اظهارات و دیدگاه‌های مشاوران پزشکیان درباره یارانه و بنزین نوشتند که «فکر کنید قیمت بنزین افزایش نجومی پیدا کند و از طرفی پول یارانه‌ها نیز پرداخت نشود.»
ریزش بورس
دو روز قبل همزمان با اعلام خبر حضور علی طیب‌نیا در تیم اقتصادی اصلاح‌طلبان بازار سرمایه ریخت. حافظه تاریخی اهالی بازار سرمایه، نقش طیب‌نیا در ریزش سال‌های گذشته بورس را به خاطر دارد. طیب‌نیا حتی آبان 95 برای ریزش بورس به مجلس احضار شده بود.
طیب نیا سال 92 که وزیر اقتصاد شد، سیاست‌های شدیدا انقباضی در پیش گرفت که در ریزش بورس تاثیر داشت. یکی از دلایل ریزش بورس در آن سال‌ها، انتشار اوراق خزانه دولتی با نرخ بهره بسیار بالا بوده که باعث افزایش نرخ‌های بهره و خروج شدید نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بانک‌ها شد.
البته این اولین باری نبود که اعلام حضور طیب‌نیا در دولت، با ریزش بورس همراه می‌شود. جالب است که در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تاریخ 28 شهریور 1400 بورس 30 هزار واحد ریخت. برخی تحلیلگران بورسی همان ایام گفتند که یک علت ریزش این بوده که شایعه شده طیب نیا، رئیس بانک مرکزی دولت سیزدهم خواهد شد!
با توجه به دیدگاه‌هایی که در بین اطرافیان نامزد اصلاحات وجود دارد، آینده اقتصاد ایران با سؤالات جدی روبه رو خواهد بود و همین موضوع مردم را نگران کرده است.