kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

«تا دیر نشده از اسرائیل فرار کنید»؛ روایت‌ هاآرتص از فضای حاکم بر سرزمین‌های اشغالی

 
 
 
سرویس خارجی-
گاهی، خبرهایی که از رسانه‌های عبری‌زبان به بیرون درز می‌کند، بهتر از هر کارشناسی وضعیتی را که صهیونیست‌ها در آن گرفتار شده‌اند نشان می‌دهد. ‌هاآرتص نوشته است، در میان صهیونیست‌ها این جمله به صورت مرتب رد و بدل می‌شود که «تا دیر نشده از اسرائیل فرار کنید.»
وقتی دو روز پس از «عملیات طوفان‌الاقصی»، یعنی 9 اکتبر 2023، (17 مهر 1402) صهیونیست‌ها حملات خود برای ورود به غزه را کلید زدند، پیش‌بینی‌هایی درباره میزان تلفات و خسارات‌شان کرده بودند. آنها با دودوتا چهارتای خودشان به این نتیجه رسیده بودند که، «ارزشش را دارد.» اکنون که نزدیک به 9 ماه از این جنگ می‌گذرد، با انتشار قطره‌چکانی آمارهای مربوط به خسارات و تلفات‌شان، تلاش می‌کنند بگویند، محاسبات را درست انجام داده‌اند و در جنگی با این وسعت، این میزان خسارت و تلفات عادی است. اما به‌رغم این سانسور شدید، گاهی خبرهایی از رسانه‌های عبری به بیرون درز می‌کند که نشان می‌دهد، آنها در محاسبات خود اشتباه کرده‌اند. هم میزات تلفات‌شان، هم میزان خسارات اقتصادی که دیده‌اند و هم لطمه‌ای که به حیثیت این رژیم در جهان خورده است، بسیار فراتر از چیزی است که می‌گفتند و فکر می‌کردند. اوضاع در سرزمین‌های اشغالی این‌گونه است که آنها می‌گویند، اگر از اسرائیل فرار نکنند، کشته خواهند شد. به عنوان فقط یک نمونه، به گزارش جدیدی که مهر به نقل از «هاآرتص» منتشر کرده نگاهی بیندازید و خود در این‌باره قضاوت کنید.
در گزارش «هاآرتص» می‌خوانیم: «طی ماه‌های اخیر از همه طرف زمزمه افرادی به گوش می‌رسد که به دنبال ترک سرزمین‌های اشغالی هستند. آنها این احساس را دارند که خانه و کاشانه آنها در حال سوختن است و قبل از اینکه سقف بر سرشان فرو بریزد، باید آن را ترک کنند. آنها معتقدند باید فرزندان خود را نجات دهند و قبل از اینکه دیر شود، از سرزمین‌های اشغالی فرار کنند.» این روزنامه سپس با اشاره به اینکه ساکنان سرزمین‌های اشغالی عموماً احساس «تهدید موجودیتی» دارند، تاکید می‌کند که «عملیات اسرائیلی‌ها در مدت ۹ ماه گذشته در غزه برای جلوگیری از این تهدید، به کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی منجر شده که بیشتر آنها بی‌گناه بوده‌اند.» به نوشته این روزنامه، رژیم صهیونیستی به اقدامات دیوانه‌وار خود ادامه داده و دقیقاً همان‌طور عمل کرده که کنفوسیوس گفته است: «قبل از آغاز اقدام انتقام‌جویانه، دو قبر حفر کن».
هاآرتص می‌افزاید که عملیات رژیم صهیونیستی تنها اسرای اسرائیلی را در معرض مرگ قرار نداده، بلکه تمام سرزمین‌های اشغالی را با خطر موجودیتی مواجه کرده و شرایط امنیتی این رژیم را روزبه‌روز بدتر کرده و باعث انزوای بین‌المللی تل‌آویو و افزایش تهدیدات فراروی آن شده است. علاوه‌بر این، حملات اسرائیل، هزاران یتیم فلسطینی به جای گذاشته که تمامی آنها به دنبال انتقام گرفتن از اسرائیل هستند... پیروزی که تل‌آویو به دنبال آن است، قابل تحقق نیست و نگاهی سریع به نقشه منطقه ‌این موضوع را نشان می‌دهد که سران تل‌آویو چیزی غیر از شکست دردناک و سخت و سهمگین برای خود رقم نمی‌زنند.
آمریکا باید به دادمان برسد
پروفسور «یوزی آراد»، رئیس سابق بخش تحقیقات موساد و مشاور پیشین نتانیاهو نیز با اشاره به این که صهیونیست‌ها امروز نه با یک جبهه که با جبهه‌های گوناگون مقاومت درگیرند گفت: «ما نه‌تنها در نبرد غزه به آمریکایی‌ها نیاز داریم بلکه در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر برای مقابله با ایرانی‌ها هم به آمریکا محتاجیم و باید حمایت آنها را داشته باشیم. مدیریت جنگ غزه بسیار بد بوده است و اکنون با سرعت شگفت‌انگیزی در حال از دست دادن مشروعیت خود هستیم.» اظهارات یوزی آراد درباره نابودی مشروعیت اسرائیل بازتاب زیادی در رسانه‌های دنیا داشت. اشاره او در واقع به جنگی است که صهیونیست‌ها به بهانه «نابودی حماس» با زنان و کودکان آغاز کرده و نزدیک به 40هزار غیرنظامی را قتل‌عام کرده‌اند. این کشتار وحشیانه باعث شد دادگاه لاهه این رژیم را به جنایت جنگی و نسل‌کشی محکوم کند. دیروز تصاویری از راهپیمایی کودکان در شهر منچستر انگلیس منتشر شد که خواستار توقف کودک‌کشی در غزه بودند. چیزی بالغ بر 15هزار تن از شهدای فلسطینی در این جنگ، کودک و نوزاد هستند.
طبق آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت فلسطین در غزه که دیروز منتشر شد، ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در ۲۴ساعت گذشته ۳ جنایت دیگر را علیه غیرنظامیان فلسطینی در این باریکه مرتکب شده است. این وزارتخانه افزود که در این حملات ۴۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۱۱ نفر دیگر زخمی شدند. هنوز اجساد زیادی هم زیر آوار مانده و تیم‌های امداد و نجات موفق به یافتن آنها نشده‌اند.