kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
دل‌گفته‌های خانواده شهدا برای چهلمین روز درگذشت شهیدجمهور سیدابراهیم رئیسی

جای تو خالی است اما...

 
 
 
حجت احسان‌بخش
چهل روز از شهادت جانگداز خادم‌الرضا، رئیس‌جمهور سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیر در خدمت به ملت، شهید سید ابراهیم رئیسی گذشت. اربعین این شهیدِ سعید، با چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز همزمان شده است. به همین مناسبت، از برخی خانواده‌های شهدا خواستیم تا احساس و نظرشان درباره چهلمین روز شهادت سید ابراهیم رئیسی را با ما درمیان بگذارند و برایمان بگویند که جانشین این شهیدِ جمهور، از چه ویژگی‌هایی باید برخوردار باشد؟
«فائزه بنی‌حسن» همسر شهید مدافع حرم سعید کریمی: بنده به عنوان شخص کوچکی اگر بخواهم چند جمله‌ای در غم فقدان شهید رئیسی عزیز بگویم، از پیام تسلیت رهبر انقلاب وام می‌گیرم. حضرت آقا در پیام تسلیت شهادت شهید ابراهیم رئیسی تأکید کردند که ایشان خستگی نمی‌شناخت، من همان لحظه به یاد همسرم شهید سعید کریمی افتادم و تمام شهدای دیگر که با سبک زندگی‌شان آشنا هستم. به خصوص در طول مدتی که با دیگر خانواده شهدا ارتباط داشتم همه یک نقطه مشترک داشتیم و آن این بود که همه‌شان در عرصه‌ای که بودند تلاش می‌کردند و سختکوشی به تمام معنا داشتند! این در همسرم شهید سعید کریمی هم خیلی پررنگ بود و ایشان بسیار سختکوش بودند و تلاش می‌کردند و به عبارتی می‌دویدند برای اینکه تاثیرگذار باشند و کاری بکنند. این نشان می‌دهد که شهید رئیسی واقعاً شهادت گونه زندگی کردند. آقا بعد فرمودند که دلم برای شهید رئیسی سوخت، ما هم به‌خاطر زخم زبان‌ها و کارهای خوب ایشان که ندید گرفته می‌شد و شهید رئیسی به خاطر تقوای الهی و مصلحت نظام جمهوری اسلامی خیلی جاها سکوت می‌کردند، دلمان برای ایشان می‌سوخت و شهادت و فقدان رئیسی، این سوختن و ناراحتی ما را به درجه بالاتر رساند.
من و آقا سعید به شهید رئیسی رأی دادیم. به نظرم باید مواظب باشیم با انتخاب نادرست، خون شهدا را پایمال نکنیم. شهید رئیسی قطعاً اگر بودند کارهای بزرگی انجام می‌دادند و الان خون‌شان تأثیرگذاری بیشتری دارد و جریان ساز خواهد شد. وظیفه ما است که زندگی شهدا را الگو قرار بدهیم. باید ببینیم شهدا چگونه زندگی کردند. در هر قسمتی از زندگی‌شان چه کار می‌کردند. همه شهدا اگر این برهه از زمان بودند اولین کاری که می‌کردند شرکت در انتخابات پیش رو بود. اگر می‌خواهیم راه شهدا را ادامه می‌دهیم باید راهشان را ادامه دهیم و همه ما با حضور حداکثری در انتخابات ثابت می‌کنیم که پای خون شهیدانمان هستیم و ان‌شاء‌الله یک رئیس‌جمهور اصلح را انتخاب کنیم. همه ما یک دین داریم که کسی را جای شهید رئیسی قرار بدهیم که شبیه‌ترین فرد به ایشان باشد و ان‌شاء‌الله مردم شریف ایران این کار را انجام خواهند داد و به اصلح رأی خواهند داد.
***
«نفیسه کرمانی» همسر شهید مدافع حرم علی آقازاده نژاد نیز درباره شهید ابراهیم رئیسی این‌گونه گفت: «در انتخابات سال ۱۴۰۰ که آقای رئیسی رئیس‌جمهور شدند حقیقتاً خیال ما راحت شد که رئیس‌جمهور انقلابی و دلسوز و پرکار روی کار آمده و به خاطر سوء مدیریت و بی‌مسئولیتی رئیس‌جمهور قبل از ایشان که امور کشور را در یک شرایط بحرانی قرار داده بود ما امیدوار شده بودیم که شهید رئیسی جبران خواهد کرد، همان هم شد. رفته رفته اوضاع نابسامان بهتر شد و خدا را شکر از حجم تورم و بیکاری در مملکت کم شد. با یک اطمینان خاطری زندگی می‌کردیم. اخبار را که می‌دیدم مدام از سفرهای استانی رئیس‌جمهور، راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده، ارتباطات با کشورهای همسایه، افزایش فروش نفت و خیلی خبرهای خوب دیگر می‌شنیدیم. واقعاً برای ما امیدوار‌کننده بود. از طرفی هم کاملاً حس می‌کردیم که شهید رئیسی در کنار رهبر و یار و غمخوار ایشان هستند و امور کشور را به بهترین شکل پیش می‌برند. ۳۰ اردیبهشت که خبر سقوط بالگرد ایشان را شنیدم خیلی ناراحت شدم و نمی‌توانستم باور کنم برای ایشان حادثه‌ای رخ داده و روزی که خبر قطعی شهادت ایشان اعلام شد، روز خیلی سختی برای من بود و داغی بود که بر داغ ما خانواده شهدا اضافه شد. الان که چهل روز از شهادت شهید رئیسی گذشته جای خالی ایشان را کاملاً احساس می‌کنیم. از یک‌سو هم نگران نتایج انتخابات هستیم که آیا فردی اصلح که ادامه‌دهنده راه ایشان باشد روی کار می‌آید یا خیر؟ 
ای کاش بی‌تفاوت نباشیم نسبت به انتخابمان و حقیقتاً منصفانه نگاه کنیم که یک گروه سیاسی است به راحتی دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند و آمار غلط می‌دهد، برای اینکه به قدرت برسد هرکاری حاضر است بکند. مردم عزیز ایران خواهش می‌کنم روی انتخاب خودشان فکر کنند و از روی احساس رأی ندهند و کسی را انتخاب کنند که حاضر باشد جانش را برای این نظام و انقلاب فدا کند و دلسوز مردم و محرومین و مستضعفین باشد و در برابر مستکبرین و زورگویان عالم مردانه و با شجاعت بایستد نه اینکه جلوی آنها گردن خم بکند و به امید ترحمی از طرف آنها باشد. چون آنها اگر رحم داشتند در غزه و جای دیگر ظلم و نسل‌کشی و کودک‌کشی نمی‌کردند.‌ ای کاش ما در انتخاب‌مان دقت کنیم.
***
«مهری کریمشاهی» مادر شهید سعید کریمی نیز به مناسبت اربعین شهید ابراهیم رئیسی این‌گونه گفت: «موقعی که خبر شهادت رئیس‌جمهور را شنیدم، خیلی ناراحت شدم و به شدت‌گریه کردم و یاد شهادت پسر خودم افتادم. دوست داشتم ایشان می‌بود و بیشتر به اسلام و مملکت خدمت می‌کرد؛ ان‌شاءالله روحش شاد باشد.
مردم دوباره پای صندوق رأی بروند و به اصلح رأی بدهند و فردی را انتخاب کنند که جایگزین خوبی برای شهید رئیسی باشد.»
***
«حسین کریمی» پدر شهید سعید کریمی هم به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید ابراهیم رئیسی گفت: «آن موقعی که خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور را شنیدم خیلی ناراحت شدم و دعا کردم که اتفاقی نیفتاده باشد اما متأسفانه این اتفاق افتاد و رئیس‌جمهورمان به شهادت رسید. واقعاً ناراحت شدم. واقعاً رئیس‌جمهور خوبی داشتیم و مرد فعالی بود و خیلی زحمت کشید و خیلی کار کرد و باعث تأسف همه بود که رئیس‌جمهور، این‌طور به شهادت رسید. ما دوست داشتیم مدت طولانی‌تر خدمت می‌کرد و امید داشتیم چهارسال بعد هم ایشان باز رئیس‌جمهور بشوند و متأسفانه خواست خدا چیز دیگری بود.
ان‌شاءالله مردم عزیز بروند پای صندوق‌های رأی و بتوانند کسی را انتخاب کنند که مثل شهید رئیسی فعالیت کند و راه ایشان را ادامه بدهد.»
***
حجت‌الاسلام والمسلمین علی مختارزاده پدر شهید حسن مختارزاده از شهدای امنیت نیز به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهادت ابراهیم رئیسی، این‌گونه برایمان گفت:
«سلام بر شهدا و امام شهدا
در فقدان رئیس‌جمهور شهیدمان می‌سوزیم و می‌سازیم. شخصیت جامع‌الاطرافی که حواسش به همه چیز بود. مردم‌دار و مردم‌یار بود. هیچ وقت یادم نمی‌رود که در تشییع پیکر شهیدمان، شهید حسن مختارزاده که در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ در منطقه سعادت آباد در حال برگزاری بود یک لحظه متوجه شدیم که دختر بزرگ شهید رئیسی حضور داشت، در حالی که فرزند کوچکش هم در بغل داشت و هوا هم خیلی سرد بود و مسافت تشییع حدوداً به دو-سه کیلومتر می‌رسید، و ایشان جلو آمدند و پیام آن شهید مظلوم رئیس‌جمهور عزیز را به ما رساندند که ایشان می‌خواستند در مراسم حضور پیدا کنند ولی به خاطر مشغله‌ای که داشتند و همچنین مسائل امنیتی نشد که حضور پیدا کنند لذا من را فرستادند و گفتند ان‌شاءالله در اولین فرصت خدمت شما حاضر می‌شوند. این پیام رئیس‌جمهور شهید، تسلی خاطری شد برای خانواده ما. این شخصیت که به قول حضرت آقا جزو بهترین عناصر زمانه ما بودند، فداکار بودند، عالم بودند، مجاهد بودند و پر تلاش و شبانه‌روز کار می‌کردند، کارآمد بودند، خادم بودند، خدمتگزار مردم بودند؛ ایشان همیشه شبانه‌روز نمی‌شناخت و حتی روز جمعه مشغول فعالیت بود. 
بعضاً افرادی با ایشان مخالفت می‌کردند اما امروز از ایشان تعریف و تمجید می‌کنند.
پرچمی که با خون شهدا -چه شهدای انقلاب‌، چه شهدای دفاع مقدس، چه دفاع از حرم و امنیت و شهدای خدمت- بالا برود، این پرچم با فتنه و فتنه‌گران پایین نخواهد آمد و مسیر شهدا ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.
ما در وضعیتی به سر می‌بریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران الان به عنوان یک قدرت در جهان مطرح شده است و چشم و امید خیلی‌ها در جهان به ما است. ما ابرقدرت منطقه به شمار می‌رویم و به قول شهید رئیسی این قدرت از شهدا است. ما به قله داریم نزدیک می‌شویم و آمریکا در حال افول است و اسرائیل در حال نابودی است و اسیر یک گروه مردمی به نام حماس شده و این حرکت به سوی ظهور است و مشکلات داخلی یکی پس از دیگری در حال حل شدن است. برکات زحمات شهید رئیسی نتیجه داد و مظلومین دنیا روی ما حساب کردند، لذا ما نباید به عقب برگردیم و سیر قهقرایی بگیریم و دوباره کسی بخواهد به فکر خیانت باشد و برجام را به ما تحمیل کنند و ساز سازش را بزنند و امتیاز‌دهی بکنند. الان داریم می‌بینیم بعضی کاندیداها و اطرافیان‌شان دوباره این حرف‌ها را تکرار می‌کنند و می‌خواهند دشمنان را به ما تحمیل کنند و این خودش یک جهالت محض است. با روی کار امدن برخی افراد، ما هرچه شهدا مخصوصاً شهید رئیسی خدمت کرده از دست خواهیم داد. ما نباید به ذلت برگردیم و باید کسی بیاید که راه رئیسی را ادامه دهد، چون جهت ایشان سمت اسلام ناب بود. باید مشارکت حداکثری باشد چون اگر خدایی نکرده مشارکت کم باشد به نظام فشار خواهند آورد، چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها و این را بدانیم چشم امید خیلی‌ها به ما است.
تحریم‌ها دوباره تشدید می‌شود، پس باید شخصی بیاید که با قدرت بایستد و با قدرت جلو برود لذا ما هم با قدرت در صحنه باشیم و با قدرت در انتخابات حداکثری شرکت کنیم و بقیه را هم دعوت کنیم و این در اصل سرنوشت خودمان است که به دست خودمان رقم می‌زنیم. ما باید درانتخابات به اجماع و به اصلح برسیم و مخصوصاً فرد منتخب، رهرو راه شهید رئیسی باشد، پاک دست و سابقه میدانی داشته باشد، انقلابی باشد، مردم‌دار و مردم‌یار و ولایتمدار و التزام محض به ولایت داشته باشد و نگاه به درون داشته باشد تا به بیرون و اقتصاد مقاومتی را پیگیری و سیاست عزت، حکمت و مصلحت را دنبال کند.
عزیزان تا فتح قله راهی نیست...
 و لینصرن الله من ینصره»
***
«بهرام زاهدلویی» پدر شهید مهدی زاهد لویی از شهدای امنیت هم به مناسبت چهلمین روز شهادت ابراهیم رئیسی برایمان گفت: «شهید رئیسی واقعاً یک رئیس‌جمهور لایق بود و نسبت به نبود ایشان واقعاً احساس ناراحتی دارم. خودم هم به آقای رئیسی رأی داده بودم. دلیل محبوبیت آقای رئیسی این بود که مردمی و انقلابی و حامی مستضعفین و فقرا بودند.
به مردم توصیه می‌کنم خصوصیات شهید رئیسی را معیار انتخاب رئیس‌جمهور بعدی قرار بدهند و ان‌شاءالله رئیس‌جمهور لایق انقلاب و کشور عزیزمان انتخاب کنیم! به صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی دقیق گوش بدهیم و طبق سوابق و کارنامه کاری آنها رأی بدهیم. فرد منتخب باید مردمی و در میدان و انقلابی و پای کار مردم باشد تا بتواند به پیشرفت کشور کمک کند.»
***
«حسین صداقت» برادر شهید مدافع حرم محسن صداقت نیز به مناسبت اربعین شهادت شهید سید ابراهیم رئیسی، این‌گونه گفت: «ماجرای شهادت شهید رئیسی برای ما شباهت زیادی به شهادت حاج قاسم عزیز داشت و یادآور همان اتفاق بود. یادم می‌آید بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، وقتی علامه محمدتقی مصباح یزدی از دنیا رفتند‌، چون به لحاظ شخصیتی و علمی جایگاه ویژه‌ای برای ما داشتند این ارتحال برای ما خیلی سخت بود. این‌گونه داغ حاج قاسم با داغ دیگری زنده شد و یادآور این مصرع شعر بود که «آه از غمی که تازه شود با غم دگر...» در ماجرای شهادت رئیس‌جمهور هم این اتفاق تکرار شد. باز هم این مصرع شعر در ذهنم می‌آمد؛ آه از غمی که تازه شود با غم دگر... شباهت دیگر بین شهادت شهیدجمهور با شهید سلیمانی شکل‌گیری مکتب بود. حاج قاسم عزیز، یک مکتب ایجاد کرد. مکتب حاج قاسم، بنیانی شد برای سیاست خارجی ما و برای اینکه مردم ایران‌، همه نسبت به اقدامات نیروهای مسلح در خارج از کشور یکدل شدند. برای عامه مردم جا افتاد که جبهه مقاومت در هر نقطه از جهان باید تقویت شود. حاج قاسم همه مردم را همدل و همفکر ساخت که درمقابل اذناب آمریکا و اسرائیل اگر اقدام نکنیم امثال داعش می‌تواند برای ما خطرآفرین باشد. شهید ابراهیم رئیسی هم مکتب شهیدجمهور را بنیان نهاد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این شهید نصاب جدیدی از خدمتگزاری را به نمایش گذاشت. او توقع مردم را نسبت به رئیس‌جمهورهای آینده بالا برد و کاری کرد که دیدگاه مردم نسبت به فعالیت و مواضع رئیس‌جمهور متفاوت شود. همه این‌ها به مثابه یک مکتب است. 
درباره جانشینی شهید رئیسی هم باید بگویم که مردم فهیم ایران هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند که پای انقلاب اسلامی چه خون‌های پاکی ریخته شده، چه فرزندانی یتیم شدند و چه خانواده‌هایی بی‌سرپرست شدند تا بقیه خانواده‌های ایرانی در امنیت و آرامش بسر ببرند. چه خون‌ها فدا شده تا پایه‌های نظام اسلامی مستحکم شود و این نظام پابرجا بماند. مردم فهیم ما قطعاً در همین جهت و در ادامه راه شهیدان قدم برخواهند داشت و با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، پایه‌های این نظام را مستحکم‌تر خواهند کرد. همچنین مردم با انتخاب اصلح و برگزیدن فردی که راه همه شهدا به ویژه شهید جمهور را ادامه دهد، ان‌شاءالله امید دشمنان را ناامید خواهند کرد.»