kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
رد آمارهای حسن روحانی

در گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی 

 
 
 
در حالی که حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم به تازگی اعلام کرده «در سال ۱۳۹۵ با ۱۴ و دو دهم درصد، اولین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم»، منابع معتبر اقتصادی جهان، این آمار را رد می‌کنند.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی به تازگی در اظهارنظری درباره رشد اقتصادی در دولت خود گفته که در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی ایران به 14 و دو دهم درصد رسید و ایران رتبه اول جهان از لحاظ شاخص رشد اقتصادی را کسب کرد.
برای ارزیابی اظهارنظر حسن روحانی، به آمار دو نهاد بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مراجعه کردیم که نشان می‌دهد در دوره هشت ساله دولت روحانی، ایران از لحاظ رشد اقتصادی نه تنها در رتبه اول جهان قرار نگرفته، بلکه جایگاه کاملا نامطلوبی داشته است.
بانک جهانی در سال 2016 رشد اقتصادی ایران را 8.8 درصد و رتبه کشورمان از لحاظ رشد اقتصادی در سال مورد اشاره حسن روحانی را رتبه ششم جهان اعلام کرده است. صندوق بین‌المللی پول هم با اعلام رشد اقتصادی 8.8 درصد رتبه ایران را از لحاظ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ بین کشورهای جهان، پنجم اعلام کرده است. همین دو نهاد بین‌المللی متوسط رشد اقتصادی ایران در دوره هشت ساله دولت روحانی را بسیار پایین اعلام کرده‌اند.
صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران در هشت سال دولت روحانی را یک و نیم درصد اعلام کرده و بدین ترتیب ایران در مدت مذکور در رتبه ۱۲۲ جهان قرار گرفته بود. بانک جهانی هم میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی را یک درصد و رتبه جهانی آن را ۱۲۷ عنوان کرده و از آن به عنوان دهه سوخته اقتصاد ایران یاد کرده است. 
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران در سه سال اخیر در دولت رئیسی را ۴.۴ درصد و رتبه جهانی آن را ۸۵ اعلام کرده است. بر این اساس رتبه جهانی ایران از لحاظ شاخص رشد اقتصادی در دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی ۳۷ پله بهبود یافته است.
 سقوط ۵۶ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس و بر اساس گزارش کنفرانس سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، سرمایه‌گذاری خارجی‌ در هشت سال دولت روحانی 56 درصد کاهش یافته است. بر اساس آمارهای منتشره توسط آنکتاد، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در سال 2013 (سال آغازین دوره نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی) سه میلیارد و 50 میلیون دلار برآورده شده است. 
این رقم در سال پایانی دوره دوم ریاست‌جمهوری روحانی یعنی سال 2020 بالغ بر یک میلیارد و 342 میلیون دلار تخمین زده شده است.
به این ترتیب، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در این بازه هشت ساله، یک میلیارد و 708 میلیون دلار (56 درصد) کاهش یافته است. این درحالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ در دولت سیزدهم (دولت شهید رئیسی) طی سه سال پنج و 96 صدم درصد رشد داشته است.
سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، زیرمجموعه سازمان ملل است و هر سال در سلسله گزارش‌های «سرمایه‌گذاری خارجی جهان» به بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف می‌پردازد و آمار آن را منتشر می‌کند.