kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

ایران جزو 33 کشور تولیدکننده برق هسته‌ای جهان است 

 
 
ایران در سال میلادی گذشته ۶.۶ تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرد و سی‌اُمین کشور دنیا در این زمینه شد.
به گزارش ایرنا، مؤسسه انرژی در «گزارش مرور آماری انرژی جهان» که جدیداً منتشر کرده از رشد یک درصدی تولید برق هسته‌ای در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده است. ایران در این سال ۶.۶ تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد یک درصدی داشته است.
تولید برق هسته‌ای ایران در دولت سیزدهم حدود پنج درصد رشد داشته است. ایران در سال ۲۰۲۰ یعنی در سال آخر دولت دوازدهم شش و چهار دهم تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرده بود. ایران در میان معدود کشورهای صاحب برق هسته‌ای جهان است. در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۳ کشور جهان از جمله ایران برق هسته‌ای تولید کرده‌اند.
کل برق هسته‌ای تولید شده در جهان طی این سال برابر با ۲۷۳۷ تراوات ساعت بوده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۲.۲ درصدی داشته است. ایران با تولید ۶.۶ تراوات ساعتی برق هسته‌ای در سال میلادی گذشته در رتبه ۳۰ جهان از این نظر قرار داشته است.
ایران برای تامین انرژی مورد نیاز خود، باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند اما این رقم اکنون یک‌هزار مگاوات است. انرژی هسته‌ای در کنار صنعت فضائی، می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کرده و ثروتمند کند اما دولت‌ها همزمان با پیشرفت این صنایع، باید رفاه و معیشت مردم را تامین کنند؛ راهی که کشورهای پیشرو در صنعت هسته‌ای و فضائی رفته‌اند.
سهم ایران از کل برق هسته‌ای دنیا در 2023 تنها دو دهم درصد بود اما آمریکا با وجود مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان است و ۲۹ درصد از کل برق هسته‌ای دنیا در سال ۲۰۲۳ در این کشور تولید شده است. 
 بی‌برقی کشورهای فوق ثروتمند عربی 
در گرمای شدید
امارات هم که اخیراً به باشگاه تولیدکنندگان برق هسته‌ای پیوسته است در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۲ تراوات ساعت برق از انرژی هسته‌ای تولید کرده و این رقم نسبت به سال قبل رشد ۶۰ درصدی داشته است. با این‌حال، از روز چهارشنبه قطع برق گسترده به پدیده‌ای رایج در کشورهای عربی از جمله دوبی تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی از قطع برق در امارات، عربستان و قطر هم خبر دادند اما هیچ خبر رسمی از خاموشی روی درگاه خبرگزاری‌های این کشورها دیده نمی‌شود. موج گرمای مستقر در غرب آسیا که کانون آن روی جنوب ایران قرار گرفته، باعث قطع برق گسترده در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس شده است.
همزمان با موج گرما در غرب آسیا، هفته گذشته اهواز و بوشهر بر اساس پایگاه داده hotcitiesworld با ثبت دمای ۵۱ و ۵۳ درجه گرم‌ترین مناطق پرجمعیت دنیا بودند. شرکت توانیر گفت که برای اولین بار در یک دهه گذشته رکورد اوج بار سال قبل در خردادماه شکسته شد اما شبکه برق پایدار است و تامین انرژی پیوسته ادامه دارد.
افزایش بهره‌وری و ظرفیت نیروگاهی در کنار صرفه‌جویی و کاهش دمای ناشی از بارندگی‌ها در برخی مناطق کشور، مهم‌ترین دلایل پایداری شبکه برق ایران است. 
 یک بام و دو هوای زیست محیطی غرب
گفتنی است، کشورهای غربی دهه‌هاست که با شعار استفاده از انرژی پاک، بر سر راه ساخت نیروگاه‌های گازی هم مانع‌تراشی می‌کنند و کشورها را به بهانه‌های سیاسی، از داشتن برق هسته‌ای هم منع می‌کنند. این در حالی است که گاز، یک سوخت پاک است. با این‌حال همین کشورها پس از کرونا و جنگ اوکراین که با بحران انرژی مواجه شدند به استفاده از زغال سنگ هم روی آورده‌اند. 
ضمن اینکه بیش از 60 درصد برق این کشورها همچنان با سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. کانادا و آمریکا، دارای منابع گاز و نفت هستند و تلاش می‌کنند که بازار انرژی جهان را از دست روسیه و کشورهای غرب آسیا خارج کنند.