kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵

سند الکترونیک مالکیت ملک رونمایی شد

 
 
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است.
به گزارش خبرگزاری میزان، ستار ‌هاشمی دیروز در نشست رونمایی از سند الکترونیک مالکیت ملک اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک از اردیبهشت ماه تا به امروز ثبت شده است. سند الکترونیک شخص حقوقی نیز به زودی عملیاتی خواهد شد و سند الکترونیک مالکیت درحال حاضر به همراه سند تک برگ صادر می‌شود و به مرور سند تک برگ حذف می‌شود و سند الکترونیک در کارتابل شخصی افراد در کاتب قابلیت رویت و زیر ساخت فنی آن آماده شده است.
هاشمی افزود: با اقدامات انجام شده صدور سند مالکیت ملک از ابتدای تیر ماه به صورت رسمی در سراسر کشور عملیاتی شده است. در بازه زمانی کوتاه شاهد صدور بیش از ۳۰ هزار سند الکترونیکی روزانه در سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم. 
وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که تمام سامانه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک اعم از مالکیت، ثبت شرکت‌ها، اجرای اسناد رسمی به زودی اسنادشان به صورت صرفاً الکترونیکی صادر شود و از طریق سکوی کاتب در اختیار آحاد شهروندان قرار گیرد. تمام دسترسی‌ها از طریق کاتب انجام می‌شود.
معاون سازمان ثبت اسناد بیان داشت: صدور اسناد الکترونیکی با استفاده از آخرین دستاورد‌های بشری در حوزه رمزنگاری عملاً به گونه‌ای انجام شده که خدشه‌ناپذیر و قابلیت استناد داشته باشد، همچنین به سمت اعتباربخشی به اسناد الکترونیک در کشور حرکت کردیم. 
هاشمی گفت: با توجه به اینکه برای سند الکترونیک بارکدی را تعبیه کرده‌ایم که امضای منحصر به فرد مرتبط با سازمان ثبت اسناد بوده و در ارتباط با صرف این سند است قابلیت اصالت‌سنجی با حداقل زمان ممکن با استفاده از تلفن همراه میسر و امکان‌پذیر است و از طریق سامانه کاتب این کار انجام می‌شود که به امنیت روانی نیز کمک می‌کند.
وی تاکید کرد: از امروز هر درخواست جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود خروجی آن صدور سند الکترونیک است به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود. از زمانی که نسخه الکترونیکی سند صادر می‌شود مالک سند از طریق پیامک از صدور سند الکترونیک آگاه می‌شود و از طریق اپلیکیشن کاتب می‌تواند در بخش اسناد الکترونیک مشخصات کامل سندی که صادر شده است را مشاهده کند. مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب، وب سایت جامع، درگاه پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲*، پورتال کارگزاران و دستیار خدمات هوشمند ثبتی، خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند. ویژگی‌های سند الکترونیک قابلیت اصالت سنجی آنلاین و آفلاین، غیرقابل جعل و دستکاری، غیرقابل انکار توسط صادر‌کننده، غیرقابل ویرایش، حتی توسط سامانه صادر‌کننده و تحویل برخط به صاحب است.