kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۷۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
کیهان بررسی می‌کند

حزب‌الله لبنان چگونه با یک «هدهد» اسرائیل را به هم ریخت؟

شهردار حیفا هم در واکنش به ورود موفقیت‌آمیز پهپاد حزب‌الله لبنان، موسوم به «هُدهُد»، به شمال اراضی اشغالی و ثبت تصاویر مهم از بندر حیفا، از کابینه «بنیامین نتانیاهو» خواست تا یک راه‌حل برای رفع تهدیدهای پهپادی حزب‌الله لبنان پیدا کند.
 
 
سرویس خارجی-
از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته تاکنون که نزدیک به ۹ ماه می‌گذرد، حزب‌الله و برخی از گروه‌های مقاومت فلسطین در جنوب لبنان، مواضع نظامیان اشغالگر و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را در شمال فلسطین اشغالی هدف حملات مداوم قرار داده‌اند. در این میان حزب‌الله در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از ظرفیت نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی و کاهش فشار بر مقاومت در غزه وارد عمل شدند که به طور قابل توجهی موفق عمل کردند. طی روزهای اخیر نیز عملیات مختلف حزب‌الله در تیتر رسانه‌های منطقه و جهان قرار گرفت از حمله پهپادی به مقر توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در الجلیل غربی گرفته تا ورود پهپاد «هدهد» این گروه مقاومت به شمال فلسطین اشغالی و تصویربرداری موفقیت‌آمیز آن از مواضع حساس در بندر «حیفا». باید توجه کرد که رژیم آپارتاید اگر بخواهد واکنشی شدید نشان دهد، در صورت حمله به جنوب لبنان، دروازه‌های جهنم را به روی خود باز کرده و تبعات زیادی را باید بپذیرد.
حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ویدئویی تحت عنوان «آنچه هدهد آورد» را منتشر کرد که شامل اطلاعات هوائی از مواضع رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی، سیستم‌های دفاع هوائی از جمله سامانه‌های گنبد آهنین، پایگاه نیروی دریایی و خلیج حیفا است. رسانه‌های صهیونیستی به ویدئوی کامل ۹ دقیقه‌ای از نفوذ بدون زحمت پهپاد شناسایی حزب‌الله لبنان به عمق فلسطین اشغالی واکنش داده و این اقدام را خطری بزرگ برای رژیم صهیونیستی توصیف کردند.
به گزارش ایسنا، شهردار حیفا ساعتی پس از انتشار فیلم مربوط به عملیات موفقیت‌آمیز پهپاد هدهد حزب‌الله برای ثبت تصاویر مهم از بندر حیفا، گفت: «من از دولت می‌خواهم که یک طرح دفاعی گسترده برای حیفا تدوین کند و راه‌حل نظامی برای رفع تهدید بیابد.» شهردار حیفا افزود: «حزب‌الله سعی دارد از جنگ روانی علیه ساکنان حیفا و شمال اسرائیل استفاده کند.»
گفتنی است، انتشار تصاویری توسط پهپاد «هدهد» حزب‌الله لبنان از مواضع نظامی و اقتصادی حساس رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی در بحبوحه عملیات «طوفان‌الاقصی» رزمندگان مقاومت در نوار غزه خط بطلان دیگری بر مفهوم «بازدارندگی» در دکترین نظامی این رژیم در برابر گروه‌های مقاومت منطقه کشید. این پهپاد با موفقیت وارد حریم هوائی شمال فلسطین اشغالی شده و پس از تصویربرداری و بدون اینکه توسط ارتش رژیم صهیونیستی رصد شود، با موفقیت به خاک لبنان بازگشته است.
ادعای ارتش اسرائیل چرند است!
رسانه‌های عبری گزارش دادند: «در صورت وقوع جنگ فراگیر با حزب‌الله لبنان، این مکان‌ها مورد حمله گسترده قرار می‌گیرند.» ارتش اسرائیل روز گذشته اعتراف کرد که این رخداد ضرر خطرناکی وارد آورده است. به گزارش مهر، این رسانه‌ها تاکید کردند: «ارتش همواره اعلام می‌کند که شبانه‌روز برای بهبود توان رهگیری خود تلاش می‌کند. آنها مدعی هستند که پهپاد حزب‌الله را هدف قرار ندادند زیرا ترسیدند ترکش‌های این حمله به منطقه اصابت کند؛ این ادعا چرند است زیرا ارتش می‌توانست پهپاد مذکور را در اماکن دیگری هدف قرار دهد و ساقط کند.»
آتش حزب‌الله همچنان بر سر صهیونیست‌ها
حزب‌الله لبنان شب چهارشنبه بود که اعلام کرد یک ‌تانک مرکاوای اسرائیلی را در پایگاه «حدب یارین» در شمال فلسطین اشغالی با پهپاد انتحاری هدف قرار داده و تلفاتی قطعی به اشغالگران وارد کرده است. این جنبش محبوب در عملیاتی دیگر مقر توپخانه گردان ۴۱۱ ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه «ناوه زیو» و محل تجمع نظامیان صهیونیست را در این منطقه هدف حمله پهپادی قرار داد و تلفاتی به آن‌ها وارد کرد. پایگاه اسرائیلی «الرمثا» در بلندی‌های اشغالی کفرشوبا نیز هدف حمله موشکی حزب‌الله قرار گرفت. حزب‌الله پایگاه حتی «زبدین» در مزارع اشغالی شبعا را هم هدف حمله موشکی قرار داد و تلفاتی قطعی به صهیونیست‌ها وارد کرد.
همچنین مقاومت لبنان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت و پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی به شهرک «البرغلیه»، مبارزان ما امروز حمله هوائی را با تعدادی پهپاد به مواضع سربازان دشمن در شهرک «متولا» انجام دادند. پیش از این رسانه‌های عبری از انفجار سه پهپاد انتحاری در متولا خبر داده بودند که منجر به خسارت به تعدادی از خودروها شد.
کارخانه تسلیحاتی اسرائیل منهدم شد
جنبش قدرتمند حزب‌الله لبنان این را هم گفت که «رزمندگان ما موفق شدند طی عملیاتی کارخانه صنعتی بالاسان، تولید‌کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی در کیبوتص ساسا را با موشک‌های فلق هدف قرار دهند.» به گزارش مهر، در این بیانیه تاکید شده است این کارخانه در تسلیح و محافظت از خودروها برای ارتش رژیم صهیونیستی به صورت تخصصی فعالیت داشته است. تا زمان تنظیم این گزارش، مقامات صهیونیست به بیانیه حزب‌الله واکنشی نشان نداده‌اند.
گزارش اکونومیست از متروکه شدن اسرائیل
نشریه انگلیسی‌زبان اکونومیست اما در گزارشی نوشته است که «دست نوشته‌های قرمزی که بر روی پل‌های بالای جاده‌های شمال اسرائیل آویزان شده‌اند، واژه‌ای را تحت عنوان متروکه نشان می‌دهند؛ واژه‌ای که تقریبا در گفت‌وگو میان معدود ساکنان باقی‌مانده در شهرها و روستاهای اطراف تکرار می‌شود. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو هنوز نتوانسته راه‌حلی برای این وضعیت پیدا کند و معلوم نیست آیا ارتش او می‌تواند همزمان به جنگ با حزب‌الله و حماس ادامه دهد.
طرح‌ حمله گسترده به لبنان، بلوف یا واقعیت؟
در این میان روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که ژنرال‌های اسرائیل اواخر روز سه‌شنبه اعلام کردند که برنامه‌ریزی برای حمله به لبنان را امضا کرده‌اند؛ در همین حال «اسرائیل کاتز»، وزیر خارجه این رژیم، هم گفت: «تصمیم برای جنگ همه‌جانبه علیه حزب‌الله نزدیک است.» این لفاظی‌های فزاینده پس از انتشار تصاویر ویدئویی از پرواز یک پهپاد جاسوسی حزب‌الله از شهر شمالی حیفا منتشر شد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به این موضوع اعلام کرد واشنگتن نمی‌خواهد که شاهد گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه باشد.
گفتنی است، رژیم صهیونیستی اکنون از اقدامات جنبش حزب‌الله لبنان سردرگم و کلافه شده است. ناتوانی این رژیم برای جلوگیری از حملات حزب‌الله، در کنار آواره شدن بیش از ۶۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست و تشدید فشارها بر کابینه ائتلافی، مقامات صهیونیست را وادار به کشیدن خط و نشان برای لبنان کرده است.
«قوی سیاه» در دریای سرخ
در این بخش از گزارش باید به فعالیت شاخه دیگر مقاومت پرداخت. مسئولان وزارت دفاع آمریکا از اصطلاح «قوی سیاه» برای وضعیت واشنگتن و لندن در ۲ دریای سرخ و عرب استفاده می‌کنند چرا که نیروی دریایی این 
۲ کشور برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها در شرایط بسیار پیچیده‌ای در این مناطق گیر افتاده‌اند. اصطلاح «قوی سیاه» به سخت بودن پیش‌بینی حوادث غافلگیرکننده و ناگهانی اشاره دارد و از این ایده نشات می‌گیرد که تمام قوهای جهان سفید هستند و قوی سیاه نادر بوده و در صورتی که دیده شود، پدیده‌ای غافلگیر‌کننده است. آن‌طور که ایسنا نوشته است، این اصطلاح با ارزیابی نادرست آمریکا از یمن مطابقت دارد، چرا که نیروی دریایی آمریکا که در طول دهه‌های گذشته برای احتمال مقابله با اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن روسیه و چین آماده بود، اکنون خود را در وسط جنگی با نیروهای انصارالله و در موقعیت جغرافیایی بسیار مرگباری یافته که منافع آن را در دریاها و آبراه‌ها به خطر انداخته است.
رهگیری ۹ پهپاد یمنی
آن‌طور که مهر نوشته است، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه موسوم به سنتکام از رهگیری پهپادهای یمنی خبر داد. براین اساس، سنتکام در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: ما موفق به رهگیری و انهدام ۹ پهپاد یمنی شدیم. ۸ پهپاد 
بر فراز یمن و یک پهپاد بر فراز خلیج عدن رهگیری و منهدم شد. در ادامه این پیام آمده است: طی این عملیات هیچ آسیب یا تلفاتی به نیروهای آمریکایی، ائتلاف بین‌المللی، و یا کشتی‌های تجاری وارد نشد. این عملیات پس از آن انجام شد که این پهپادها تهدیدی آشکار و قریب‌الوقوع برای آمریکا، نیروهای بین‌المللی، و کشتی‌های تجاری تشخیص داده شدند.
همچنین، منابع یمنی اعلام کردند آمریکا و انگلیس چهار حمله را به مجتمع دولتی در منطقه «الجبین» در استان «ریمه» انجام دادند. طبق گزارش الجزیره، حملات آمریکا و انگلیس به یمن در واکنش به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، عرب و مدیترانه انجام می‌شود.