kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
در حیاط دولت مطرح شد

از بهره‌برداری بی‌سابقه خوابگاه در کشور تا شکست قیمت اجاره‌بهای مسکن با قانون جدید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۴۰۳ تقریبا معادل کل خوابگاهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده بود، در یک سال خوابگاه به بهره‌برداری رسید و  پیش‌بینی من این است که این اتفاق ادامه می‌یابد، زیرا منابعش از مسیر مولدسازی توسط دانشگاه‌ها تامین شده است.
 
 
 
 
مشروح گفت‌وگوهای علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه،‌ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت،‌ عیسی زارع پور وزیر ارتباطات،‌ صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،‌ عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری،‌‌ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و احمد وحیدی وزیر کشور در حیاط دولت را می‌توانید در مطلب زیر بخوانید.
وزیر کشور: همه سلایق و گروه‌های سیاسی مردم را
به شرکت در انتخابات تشویق کنند
احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: قانون از ما خواسته است تا انتخابات با هماهنگی شورای نگهبان برگزار شود. آنان نیز استدلال خودشان را در برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات مجلس داشتند.
وی از پیش‌بینی ۳۰۰ شعبه اخذ رای در خارج از کشور خبر داد و افزود: به دلیل حضور حجم قابل توجهی از شهروندان کشورمان در حج و عتبات عالیات، پیش‌بینی شده تا با هماهنگی با مقامات عربستان و عراق بخشی از صندوق‌های اخذ رای در شهرهای مختلف این دو کشور استقرار یابند.
وزیر کشور مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری را افزایشی دانست و گفت:‌ اعداد نظرسنجی‌ها روز به روز مشارکت بهتری را نشان می‌دهند. امیدوارم حداکثر مشارکت اتفاق بیفتد. از همه سلایق و گروه‌های سیاسی می‌خواهیم در میدان باشند و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت و تشویق کنند.
سرپرست وزارت خارجه: همراهی میدان و دیپلماسی
یک واقعیت در این سه سال است
همچنین علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه سیاست خارجی در عرصه‌های مختلف فعالیت‌هایش، پیگیری مطالبات کشور و مردم و جامعه است و فعالیت وزارت خارجه به طور جدی ادامه دارد. هفته آینده روزهای یکشنبه و دوشنبه نشست سازمان مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی را در تهران در سطح وزرای خارجه خواهیم داشت. حدود 32 کشور عضو این مجموعه هستند.
وی درباره اتهام اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران درخصوص اجرای تعهدات خود گفت: ایران در چارچوب  NPT و توافق‌نامه پادمان همه تعهدات خود را اجرا می‌کند و هیچ نقضی در اجرای تعهداتش نیست. سازوکارهای نظارتی و بازرسی آژانس ادامه داشته است. وقتی در برجام طرف مقابل عمل نکند، ما هم می‌توانیم تعهدات خود را انجام ندهیم و این در چارچوب برجام وجود دارد.
سرپرست وزیر خارجه درباره اظهارات محمدجواد ظریف درخصوص تاثیرات برجام بر شاخصه‌های اقتصادی کشور، تصریح کرد: آمارهای اقتصادی را وزرای اقتصادی باید بدهند. در رقابت‌های انتخاباتی نباید از سرمایه سیاست خارجی هزینه کنیم. سیاست خارجی غنیمت نیست، بلکه سرمایه ملی است. وظیفه همه ما این است که از سیاست خارجی به عنوان گنجینه ملی صیانت کنیم.
وی ادامه داد: در دولت آیت‌الله رئیسی، دستاوردهای وزارت خارجه محسوس است و مورد اتفاق همه است. تنش‌زدایی از مناسبات با کشورهای همسایه، منطقه و دوست، سیاست همسایگی که مورد تاکید رهبری قرار گرفت، موضوع تثبیت و نهادینه کردن جایگاه ایران در سازوکارهای چندجانبه جهانی مثل بریکس و شانگهای و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی از جمله این دستاوردهاست.
باقری خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی در عرصه مناسبت بین‌المللی به گونه‌ای  بود که وقتی ایران از حق دفاع مشروع خود استفاده کرد و پاسخ جنایات صهیونیست‌ها را داد، آمریکا و صهیونیست‌ها نتوانستند از هیچ ظرفیت بین‌المللی استفاده کنند. همراهی میدان و دیپلماسی یک واقعیت در این سه سال است. اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، دیپلماسی به سخنگاهی برای اعلام مواضع تبدیل می‌شود. این دو باید هم افزا باشند که این اتفاق در این سه سال تثبیت شد و آثار آن را دیدیم.
وی در پایان گفت:‌اکنون مقاومت در منطقه به یک هنجار تبدیل شد و این هنر دیپلماسی ایران در منطقه بود. دولت سیزدهم و مجاهدت شهید رئیسی و امیرعبداللهیان بر همه مشهود است و امیدوارم از این دستاوردها پاس داشته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
 بنیاد ملی تئاتر ایران تاسیس شد
سید مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به ادامه فعالیت‌های بی‌وقفه وزارت فرهنگ، اظهار کرد: من متاسفم که بعضی دوستان عامدانه در انتخابات حرف‌های نادرست می‌زنند و اعداد را مقلوبه می‌کنند. ما با عدد و سند حرف می‌زنیم. ما حدود ۵۶۰ سینما تحویل گرفتیم واین عدد قبل از سه سالگی دولت به ۹۰۰ رسید. تعداد مخاطبین و فروش سینما افزایش داشته است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سند موسیقی بعد از ۴۵ سال ابلاغ و ابهاماتش حل شد. سند هنرهای نمایشی تصویب شد. تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران را داشتیم. این‌ها همه به لطف و پیگیری رئیس‌جمهور شهید انجام شد. اگر کاستی وجود دارد، بر عهده ما در وزارتخانه است.
سخنگوی دولت: لایحه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا به تصویب رسید
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه جلسه هیئت وزیران به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد و مصوبات متعددی به تصویب رسید، گفت: در امتداد توسعه روابط دیپلماتیک دولت، شاهد سفرهای خارجی متعدد وزرا و سرپرست وزارت خارجه بوده‌ایم. در همین راستا دولت با لایحه موافقتنامه همکاری راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه موافقت کرد. این لایحه کمک می‌کند همکاری‌های اقتصادی بلندمدت ادامه یابد. این لایحه در راستای سیاست همسایگی دولت است. همچنین لایحه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا به تصویب رسید تا تعاملات آزاد اقتصادی و تجاری داشته باشیم.
وی همچنین گفت: لایحه اصلاح برخی مقررات مربوط به تابعیت به تصویب رسید. برخی ایرانیان که مدت طولانی خارج از کشور بودند، مشکلاتی برای جذب در هیئت علمی داشتند و پیش‌بینی شد تا تسهیل‌گری در این زمینه انجام شود و از ظرفیت نخبگان خارج از کشور استفاده بیشتری شود. برای جلوگیری از ایجاد تابعیت مضاعف و رعایت الزمات قانونی برای تصدی مشاغل حساس، مواردی در این لایحه پیش‌بینی شده است.
سخنگوی دولت در پایان گفت: در جلسه آیین‌نامه‌ای برای تخصیص یک درصد از هزینه‌های همه شرکت‌های دولتی در راستای فعالیت فرهنگی، هنری و ورزشی تصویب شد.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: 
دولت از هیچ نامزد انتخاباتی حمایت نمی‌کند
عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم با بیان اینکه آئین نامه حمایت از ایمن سازی و استحکام بخشی به تاسیسات گردشگری را در دولت تصویب کردیم، گفت: این تاسیسات مستحکم خواهند شد؛ تشخیص پرخطر بودن و عدم استحکام انجام می‌شود و بانک‌ها موظف‌اند تسهیلات لازم را بدهند تا این تاسیسات استحکام یابند.
وی درباره سفر خود به چین نیز یادآورشد: ۱۳ ملاقات و بازدید داشتم. بهانه اصلی ما افتتاح نمایشگاه شکوه ایران باستان در شانگهای بود. این نمایشگاه در پکن واقعا با استقبال بسیار بالایی مواجه شد و آنها تقاضا دادند، در شانگهای هم برگزار شود. 
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات پیش رو از نامزد خاصی حمایت می‌کنید؟، تصریح کرد: هنوز تصمیم نگرفته‌ام به کدام نامزد رای دهم. دولت هم از هیچ نامزد خاصی به عنوان نامزد خود حمایت نمی‌کند. قضاوت‌های سال‌های قبل خود را تکذیب نمی‌کنم، اما نمی‌تواند راهنمای رای به نامزدها باشد. من و خانواده‌ام هنوز تصمیم نگرفته‌ایم و شاید خانواده بخواهند قرعه‌کشی کنند. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: 
ظرفیت اینترنت بین‌الملل دو برابر شده
 و دو برابر نیاز کشور اینترنت داریم
همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کارهای بزرگی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی انجام شده است. توسعه نسل پنجم تلفن همراه را شروع کردیم و از ابتدای دولت از ۱۰ سایت به نزدیک ۲ هزار سایت رسیده‌ایم.نسل ۴ و ۴.۵ را افزایش دادیم. بیش از ۹ هزار سایت نسل ۴ راه‌اندازی شده و بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: ظرفیت اینترنت بین‌الملل دو برابر شده و دو برابر نیاز کشور اینترنت داریم و اگر قطعی انجام شود، اینترنت دچار اختلال نمی‌شود. مسیر ورودی اینترنت به کشور را متنوع کردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس گزارش‌های بین‌المللی و گزارش‌های خودمان، سرعت اینترنت ثابت و همراه رو به افزایش بوده است. درآخرین گزارشی که دیروز منتشر شد، در ماه جاری سرعت اینترنت ثابت و سرعت همراه افزایش پیدا کرده است. میانگین سرعت اینترنت همراه ما حدود ۲۱.۵ بوده که الان به ۳۷ رسیده است. اینترنت ثابت حدود ۹ بوده که الان ۱۵ شده است یعنی بیش از ۶۰ درصد سرعت اینترنت افزایش یافته است. از دی ماه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد سرعت اینترنت افزایش داشته است. پیش‌بینی ما این است که این عدد به ۲۵ درصد برسد. هر اپراتوری به وعده‌هایی که داده است عمل نکند، حتما جریمه می‌شوند، ولی تا الان وعده‌هایی که داده‌اند با شتاب خوبی ادامه دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: 
امسال تقریبا معادل کل خوابگاهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده بود، خوابگاه به بهره‌برداری رسید
محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۳ تقریبا معادل کل خوابگاهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده بود، در یک سال خوابگاه به بهره‌برداری رسید و  پیش‌بینی من این است که این اتفاق ادامه می‌یابد، زیرا منابع‌اش از مسیر مولد سازی توسط دانشگاه‌ها تامین شده است.
وی ادامه داد:  قانون جوانی جمعیت و خانواده اعتباراتی را در نظر گرفته بود که خوشبختانه سال گذشته این اعتبارات تخصیص داده شد. همین طور در زمینه خوابگاه‌های مجردی نیز این انتظار و مطالبه مردم وجود دارد که وقتی فرزندانشان در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند، نگران محل اسکان آن‌ها نباشند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتظار ما این بود که در پایان دولت آقای رئیسی از ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی به ۵۶۰۰ واحد برسیم که من مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد.
 وزیر راه و شهرسازی: 
قیمت اجاره بهای مسکن شکسته خواهد شد
مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: رشد ترانزیت کشور در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته که در گزارش سازمان گمرک منتشر شد، خبر خبر خوب و امیدوار‌کننده‌ای است که مدیون پیگیری‌ها و سفرهای رئیس‌جمهور شهیدمان است.
وی از حضور سرپرست ریاست جمهوری برای افتتاح پروژه رشت- کاسپین در روز پنج‌شنبه (۳۱ خرداد) خبر داد و افزود: این پروژه شبکه کریدوری جنوب به شمال کشور را تکمیل می‌کند و دریای خزر را به  خلیج‌فارس متصل می‌کند. اگر رئیس‌جمهور شهید زنده بود، این پروژه به دست ایشان افتتاح می‌شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد. این عدد جزو اعداد کم سابقه است. این عدد در ابتدای دولت منفی ۱۳ درصد بود. مقایسه این دو عدد به خوبی گویای تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید است هر چند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
بذرپاش از تحویل ۵۶۰ هزار واحد در پروژه ملی مسکن خبر داد و افزود: عدد پروژه بزرگ مسکن در پروژه ملی مسکن از  ۲ میلیون و۶۵۳ هزار واحد عبور کرد. از زمان ابلاغ سهمیه استان‌ها در آبان ۱۴۰۰ این عدد حاصل شده است. این عدد در بخش مسکن کم سابقه است که امیدوارم در دولت آینده ادامه یابد.
وی ادامه داد: از ۵۵۰ هزار مسکن روستایی که در این دولت آغاز شده حدود ۳۰۰ هزار تحویل مردم شده است و حدود همین مقدار نیز از طرف دولت به آن اضافه شده که امیدوارم ۵۵۰ هزار واحد روستایی تا پایان سال به ۸۰۰ هزار واحد برسد.
وزیر راه و شهرسازی از صدور مجوز ساخت ۲۹۰ هزار واحد در بافت فرسوده خبر داد و گفت: این عدد هم از آمار بی‌سابقه در بخش بافت فرسوده بود. امیدوارم در دولت آینده نظام تسهیلاتی در بافت فرسوده ادامه یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ سقف اجاره را مصوبه شورای مسکن استان تعیین کرده‌اند و دو سه استان باقی مانده که به زودی به اتمام می‌رسانیم و هفته آینده سقف اجاره مسکن را به سراسر کشور ابلاغ می‌کنیم. برای اولین بار دولت با این ابزار مداخله بیشتری در بازار اجاره بها می‌کند.
بذرپاش ادامه داد: مقررات جدی در این قانون پیش‌بینی شده که ممکن است در ابتدای اجرای آن برخی از جمله مشاوران املاک و سایرین فکر کنند که چه اتفاقی افتاده است، نگران نباشند، هیچ اتفاقی نیفتاده این قانون قدری به نظام‌مند شدن بازار اجاره خانه کمک می‌کند. با اجرای این قانون حتما قیمت‌ها در بازار اجاره بها شکسته می‌شود.