kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸

بیمارستان‌های کره جنوبی در بحران 80درصد رزیدنت‌ها استعفا کردند

 

با وجود تهدید مقامات کره جنوبی به تعلیق پروانه پزشکی، پزشکان کره جنوبی از دیروز اعتصاب خود را مجددا آغاز کرده‌اند. بیش از ۷۰ درصد از پزشکان کارآموز و رزیدنت نیز استعفای خود را در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سهمیه ثبت‌نام در دانشکده‌های پزشکی ارائه کرده‌اند.
کسانی که بخشی از جامعه ۱۴۰ هزار نفری پزشکی کره جنوبی را تشکیل می‌دهند مدتی است که با دولت این کشور در یک نزاع هستند که البته هزینه آن را نیز بخشی از مردم کره جنوبی می‌پردازند. پزشکان معترض می‌گویند که دولت در ابتدا باید به دستمزد پزشکان و شرایط محیط کار رسیدگی و سپس نسبت به افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی اقدام کند. دولت این کشور می‌گوید که تصمیم افزایش ۲ هزار نفری پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پزشکی از سال ۲۰۲۵، الزامی بوده و دلیل آن افزایش جمعیت سالخورده و همچنین عدم تطابق تعداد پزشکان در مقایسه با بیماران است. سئول به ازای هر یک هزار نفر، ۲.۶ پزشک در اختیار دارد و این رقم کره جنوبی را به یکی از کشورها با جامعه پزشکی اندک در بین کشورهای توسعه‌یافته بدل کرده است. به هر حال بر اساس مقررات کره جنوبی، پزشکان از اعتصاب منع شده‌اند، اما اعتصاب همچنان ادامه دارد. «لی سانگ مین»، وزیر کشور و امنیت 
کره جنوبی، دیروز اعلام کرد که اگر پزشکان به طور دسته جمعی از ارائه خدمات پزشکی به رغم دستور دولت برای بازگشت به کار خودداری کنند، سئول تحقیقات دقیقی را انجام خواهد داد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، او افزود در حالی که دولت به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن جامعه پزشکی ادامه می‌دهد، اما مطابق قوانین و اصول، در برابر اعتصاب‌هایی که تهدیدی برای زندگی و سلامت مردم است، به شدت پاسخ خواهد داد. این مقام کره جنوبی افزود که پلیس و دادستان برای اتخاذ تدابیر سختگیرانه از جمله دستگیری و تحقیقات علیه سازمان‌ها و افراد رهبری‌کننده اعتصاب رایزنی خواهند کرد. مقامات کره جنوبی دیروز گفتند که بیش از ۷۰ درصد از پزشکان کارآموز و رزیدنت استعفای خود را در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سهمیه ثبت‌نام در دانشکده‌های پزشکی ارائه کرده‌اند و دولت دستور بازگشت حدود ۶۰۰۰ پزشک به کار را صادر کرده است. برخی از جراحی‌ها لغو شد و برخی از بیماران مجبور به انتقال به بیمارستان‌های دیگر شدند، زیرا پزشکان کارآموز و مدعو دیروز برای دومین روز متوالی کار خود را متوقف و اعتصاب کردند.
امضای پیمان همکاری استراتژیک روسیه-کره‌شمالی
خبر دیگر از کره شمالی است. رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه پیش از ورودش به کره‌شمالی، دستوری را درباره پیمان همکاری استراتژیک با پیونگ‌یانگ امضا کرد. بر اساس فرمان مربوطه که دیروز در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد، «ولادیمیر پوتین» پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی با کره‌شمالی را پذیرفت. در این حکم آمده است: «به منظور پذیرش پیشنهاد وزارت امور خارجه روسیه، توافق با نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال ذی‌نفع، مبنی بر امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و کره‌شمالی انجام شد.»