kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد برگزار شد

 

سرویس سیاسی ـ
اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری دیشب با موضوع اقتصاد برگزار شد.
نامزدهای ریاست جمهوری دیشب در اولین مناظره انتخاباتی که از شبکه یک سیما پخش شد، به ارائه دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداختند. قسمت‌‎هایی از بخش نخست این مناظره را مرور می‌کنیم؛
  جلیلی: امروز رشد 8 درصد یک ضرورت است
- به مجموعه سؤالاتی که مطرح شد در نظر من دو ایراد وارد است؛ ایراد اولی که وارد است این است که اگر چیزی می‌شود قانون و فصل‌الخطاب و باید انجام بشود در چنین مقطعی و در چنین سطحی نباید تردید در آن ایجاد بشود؛ یعنی ما اگر صحبت می‌کنیم از رشد ۸ درصد، این موضوع امروز یک ضرورت است، علاوه‌بر اینکه در قانون هم آمده و امروز باید مردم انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می‌تواند به بهترین شکل انجام دهد.
- نکته دومی این است که معمولاً در برنامه‌ها برای اینکه یک رشد محقق بشود شما می‌بینید عوامل مختلفی وجود دارد؛ این نیست که فقط سرمایه ببینید.
- اینکه ما فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم این نگاه حتماً ناقص است چرا که رشد عوامل مختلفی دارد سرمایه هم است - بله سرمایه باید باشد و من راجعش توضیح خواهم داد - اما مهم‌تر از آن مدیریت این سرمایه است، استفاده از نیروی انسانی است که امروز خوشبختانه یکی از فرصت‌های ماست که ما به‌خوبی داریم و همین‌طور فناوری‌های مهمی که می‌تواند رشد بدهد که بعضی وقت‌ها یک فناوری وجودش اندازه بسیاری از سرمایه‌ها می‌تواند این رشد را شتاب و جهش بدهد.
  قالیباف: رئیس‌جمهور باید با دقت
 هم حواسش به سفره مردم باشد
 و هم حواسش به رشد اقتصادی
ـ رئیس‌جمهور مسئولیت‌های سنگینی دارد که باید این بار سنگین را به کمک دیگران به دوش بکشد. لذا انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است. رئیس‌جمهور یکی از وظایفشان در این شرایط سختی که امروز داریم، حتماً توجه و تحول در حوزه اقتصاد است.
ـ برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است امروز تنها سند ماست که باید آن را اجرا کنیم.
ـ رئیس‌جمهور باید با دقت هم حواسش به سفره مردم باشد و هم حواسش به رشد اقتصادی.
ـ کارمندان و کارگران شریف در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد که در هر صورت دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد قدرت خرید را حفظ کند.
قاضی زاده ‌هاشمی: باید بخش خصوصی را 
به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم
 و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم
ـ یاد رئیس‌جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس‌جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.
ـ در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلا قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه‌مان نشانه‌ای برای این که چطور می‌خواهیم انجام بدهیم یا خیر؟
ـ برای رشد 8 درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، شاید جدی‌ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌هاست، درمورد سرمایه‌گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.
 پزشکیان: امنیت سرمایه‌گذاری باید تامین شود
ـ دولت همراه کارشناسان باید برنامۀ درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند و برای رشد ۸ درصدی اقتصادی سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.
ـ در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم‌سازی و فعالیت‌ها دست‌شان باز باشد. نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می‌افتد. امنیت سرمایه‌گذاری باید تامین شود. اینکه این موضوع ممکن است یا نه، آینده ما را مشخص خواهد کرد.
  زاکانی: مشکل اساسی اقتصاد ماست
 که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند
 ولی دلاری خرج می‌کنند
- امیدوارم بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی و شهیدان اهل خدمت باشیم.
- بنده یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد، تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد
 شد.
- مشکل، تجویز‌های اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلار‌زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی تأکید کنیم.
- ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها کارها را پیش ببریم.
- رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم، مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست.
- توجه به عدم خام‌فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهائی با ارزش بالا مد نظر است. درباره مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود. چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرآیندها را کوتاه کرد، باید مردم را در اقتصاد هم مشارکت داد و خلق ثروتی که می‌شود را عادلانه توزیع کرد.
 حجت‌الاسلام پورمحمدی:
 باید برای حل مشکلات مردم با دنیا تعامل کنیم
- ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آنها را درک می‌کنند.
- با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.
- باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.