kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

تکاپوی نامزدهای جبهه انقلاب برای دستیابی به وحدت

 


سرویس سیاسی ـ
کاندیداهای جبهه انقلاب با هدف ادامه راه شهید رئیسی در تکاپوی دستیابی به وحدت هستند.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و حضور باشکوه مردم در این عرصه بار دیگر انسجام، اتحاد و عزت ملی را به نمایش خواهد گذاشت. مناظره‌های انتخاباتی از دیشب آغاز شد و 4 مناظره دیگر نیز خواهیم داشت. کاندیداهای جبهه انقلاب با هدف ادامه راه شهید رئیسی در تکاپوی دستیابی به وحدت هستند.
 حجت‌الاسلام تقوی: جبهه انقلاب برای اجماع 
حرکت را شروع کرده است
حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهمیت اجماع نامزدهای جبهه انقلاب، گفته است: عده‌ای از بزرگان در حال تلاش و رایزنی با نامزدها هستند تا کسانی که آرا کمتری دارند به نفع کاندیدایی که اقبال بیشتری دارد کنار بروند. این امر موجب می‌شود آرا یک کاسه شود. رئیس‌جمهور منتخب نیز با رأی بیشتر و پشتوانه قوی‌تر سکان اداره کشور را به دست می‌گیرد.
وی عنوان کرد: چهره‌هایی که بین این افراد مقبولیت دارند تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند که نامزدها را به وحدتی برسانند. اجماع حرکت مبارکی است.
نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مکانیزم رسیدن به اجماع این است که مناظرات انجام شود. بعد نظرسنجی‌ها توسط چهار دستگاه مورد اعتماد ارائه شود. میانگین آمار را استخراج کنند و آن کسی که رای‌آوری بالاتری دارد را حمایت کنند. بنده شنیده‌ام که برخی از کاندیداها این مکانیزم را پذیرفته‌اند.
وی بیان داشته است: توصیه بنده به کاندیداها این است که حتما اجماع کنند. در صورتی که اجماع نشود، حتی اگر نامزد جبهه انقلاب رای هم آورد، پراکندگی آرا موجب کاهش رأی او می‌شود.
نامزدهای انتخابات در بحبوحه تبلیغات در حال ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود هستند که در ادامه گزارش به آن می‌پردازیم.
 جلیلی: یک بانک با اضافه برداشتش 
بیش از ۶ درصد تورم ایجاد کرد
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد اقتصادی» اظهار داشت: دولت سایه یک گفتمان است و یک تشکیلات نیست. اینکه هر کسی که توانی دارد باید دولت را در سایه دنبال کند و اگر کاری خطا است، آن را تصحیح کند. باور من این است که هر دانشگاه باید یک دولتی در سایه باشد.
 باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم 
که بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم
به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم که بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم. این یک بحث جدی است، این موضوع شرط انضباط مالی نیز محسوب می‌شود. حکمرانی ریال در داخل کشور اقتضائات خاص خود را دارد؛ تکمیل و اتصال سامانه‌ها از جمله آن است که شفافیت اقتصاد را در تراکنش‌های بانکی رقم می‌زند.
جلیلی در مورد تعیین  قیمت ارز گفت: هم‌اکنون معاملات رسمی در بازارهای غیر رسمی اتفاق می‌افتد و برای آن‌ها هیچ تنبیهی در نظر گرفته نشده است، به نظر من این از اختیارات دولت است و می‌تواند این موارد را در هفته اول کاری خود نیز ابلاغ کند. اگر حاکمیت ریال نباشد و معاملات رسمی نیز در فضای غیر رسمی صورت گیرد چگونه می‌توان کشف قیمت کرد؟
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد موضوع فساد و تعریف خودش در این رابطه اظهار داشت: هدر رفت منابع خود فساد است، نفت ما که یکی از منابع اصلی کشور ما است، بین ۲ تا ۴ درصد هدر رفت دارد. جلوگیری از آن ۵ تا ۶ میلیارد دلار و تا ۸ میلیارد دلار برای کشور فایده خواهد داشت، در همین رابطه فساد در حال وقوع است.
جلیلی در‌باره با استقلال بانک مرکزی و رابطه خودش با قانون جدید بانک مرکزی که سؤال حجت‌الاسلام حسین‌زاده بحرینی کارشناس اقتصادی برنامه بود، بیان داشت: اقتدار بانک مرکزی در چهارچوب وظایفی که دارد مهم است. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور در مواجهه با قانون جدید بانک مرکزی باید نظارت داشته باشد که بانک مرکزی وظایف تعریف شده در قانون جدید را به خوبی انجام دهد.
وی گفت: شاهد این هستیم که بانک‌ها در موارد مختلف تخلفاتی دارند، از جمله خلق پول بی‌رویه و یا اضافه برداشت. طبق یک گزارش رسمی، یک بانک با اضافه برداشتش بیش از ۶ درصد تورم ایجاد کرد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: عملکرد بانک‌ها این است که ابتدا به بنگاه‌های خود تسهیلات می‌دهند. در حالی که لازم است بانک‌ها به صورت تخصصی فعالیت کنند. اقدامات بانک‌ها در مقابل خلق پول باید در راستای منافع کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به حادثه در معدن شازند و کشته شدن چند کارگر، به خانواده آنها تسلیت گفت و بیان داشت: برنامه عملیاتی من با دولت نقش‌آفرین و مشارکت دادن همه مردم محقق می‌شود. برای هر ایرانی متناسب با استعداد خودش زمینه نقش‌آفرینی را فراهم می‌کنیم. نقش رئیس‌جمهور بسیار مهم است و باید بموقع تصمیم بگیرد و صحیح عمل کند.
 فرصت‌های تمدنی تاریخی ما بسیار بیشتر از تهدیدهاست
جلیلی همچنین در دیدار با منتخب هنرمندان بیان داشت: شعار من عصاره برنامه‌های من است و معتقدم گفت‌وگو در این مقطع بسیار مهم است. در مقطع بزنگاه تاریخی قرار داریم و معتقدم عمده ویژگی این مقطع این است که فرصت‌های تمدنی تاریخی ما بسیار بیشتر از تهدیدهاست.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: وقتی که اندیشه و هدفی که می‌خواهیم به آن برسیم را به درستی بشناسیم. رساندن اندیشه به هدف، نیاز به هنر دارد. ویژگی هنر این است که می‌تواند یک مفهوم را به بهترین شکل منتقل کند.
وی با تاکید بر اینکه ماشین دولت و کل جامعه به هنر نیاز دارد که به حرکت درآید، گفت: دولت چهاردهم در اجرای برنامه هفتم باید هشت درصد رشد اقتصادی حاصل کند. در دولت روحانی رشد صفر بوده است. چگونه می‌توان این رشد را ایجاد کرد؟ یک بخش آن این است که باید تمام ظرفیت‌های کشور را به حرکت درآورد و با استفاده درست و صحیح و بموقع از هنر با کمک مدیرانی که فهم دارند بتوانیم با ظرفیت هنر هم دولت را و هم تمام استعدادها را به حرکت وادار کنیم.
 جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در میزگرد سیاسی اظهار داشت: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و باید حداکثر منافع و کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد. باورهای ما و ایمان ما به سنت الهی می‌تواند در قاب منافع ملی بدرخشد و باعث منزلت و عزت و اقتدار کشور شود که مثال آن دوران دفاع مقدس است. وعده صادق هم اقتدار ایران را به خوبی نشان داد و همه به ایرانی بودن خود افتخار کردند. عزت، حکمت و مصلحت سه رکن مهم سیاست خارجی در دولت چهاردهم در صورت توفیق ما خواهد بود.
  در رفع تحریم باید 
از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم‌
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. مسائل سیاست داخلی امتدادش در سیاست خارجی است.
قالیباف ادامه داد: متأسفانه در تحریم هستیم و در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم. روابط دوجانبه هم باید مورد توجه باشد.
  تقویت محور مقاومت و تأمین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد
وی بیان داشت: تقویت محور مقاومت و تأمین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد. همچنین هدف بعدی ما آن است که منطقه تحت تأثیر قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه نباشد و ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه داشته باشیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبدیل شدن به ‌هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد.
قالیباف اظهار داشت: اولویت ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است و همه استراتژی‌های بخشی در جبهه مقاومت است و نمونه‌ای از الگوی انقلاب است. فلسطین الان تبدیل به موضوعی جهانی و مورد توجه همه بشریت شده است.
وی درباره احتمال کناره‌گیری از انتخابات گفت: بنده روز گذشته با مسئولان ستادهای خود صحبت کرده و تاکید کردم که اخلاق در انتخابات حتماً رعایت شود و بر لزوم وحدت هم تاکید کردم. من فرزند انقلابم. حتماً جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد و در این صحنه کار خود را انجام دهد. این عقلانیت، گذشت و محبت در جبهه انقلاب وجود دارد و این کار اتفاق می‌افتد.
  باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای به خوبی استفاده کنیم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای به خوبی استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران، قدرت منطقه است و ما باید حتماً از ظرفیت‌های پیمان‌های مهمی مانند بریکس و شانگهای استفاده کنیم.
  به سمت غرب آسیا رفته‌ایم و توجه خوبی
 به سمت شرق آسیا نشده است
قالیباف در پاسخ به سؤالی درباره راهکارهای رفع تضادهای منطقه‌ای، گفت: بهترین کار این است که باید به دنبال دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک باشیم.
وی بیان داشت: عمدتاً به سمت غرب آسیا رفته‌ایم و توجه خوبی به سمت شرق آسیا نشده است، در حالی که این منطقه ظرفیت‌های خوبی دارد. زمانی که غده سرطانی یعنی رژیم صهیونیستی در آنجا قرار دارد و به دنبال ناامنی و 
باز کردن پای آمریکا و انگلیس به منطقه است، رویکرد ما در این منطقه سیاسی و امنیتی می‌شود.
 برخی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۵ میلیارد دلار اعتبار ارزی با روسیه داریم و آنها آماده بودند که پول ما را بدهند اما به دلیل نظر مخالف دو وزارتخانه و اختلاف بین دو معاونت در دو وزارتخانه، این موضوع معطل مانده است و این نشان می‌دهد برخی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد و باید ما این موارد را مرتفع کنیم‌.
 پزشکیان: واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: ما باید کاری کنیم کشاورزان حاصل دسترنج خود را ببینند. طبیعتاً اگر چارچوب را درست کنیم دچار گرفتاری نخواهند شد. طبیعتاً با کارشناسان دانشگاهی باید به گفت‌وگو نشست تا کود و بذر با قیمت مناسب در اختیارشان قرار گیرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به 
عدم برخورداری از آموزش یکسان تحصیلی در کشور گفت: این حرف درست است. حاکمیت نباید کاری کند تا افراد از تحصیل و ابزار تحصیل برابر باز بمانند.
وی در مورد افزایش حقوق کارمند و کارگر گفت: باید کار و روندی را پیش بگیریم تا حقوق با تورم همسان باشد.
پزشکیان اظهار داشت: بحث پزشک خانواده فقط 
پاسخگویی مسئولین و انتظارت تعریف شده از آنها بود. در یک خانه بهداشت برای ترمیم شیشه شکسته باید ده مدل نامه‌نگاری می‌کردند. واگذاری، اختیار دادن، مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است.
 دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود 
نه دولت ایکس و ایگرگ
وی در پاسخ به این سؤال که «دولت شما دولت سوم روحانی است صحیح است؟» تاکید کرد: اگر قرار بود روش گذشتگان ادامه پیدا کند من اصلاً نمی‌آمدم. دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ.
 شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین‌خواری نکنند
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان در پاسخ به این سؤال که «آیا مخالف شفافیت آرا هستید؟» گفت: می‌خواهید شفافیت صورت گیرد FATF داخلی را برقرار کنید.
 حجت‌الاسلام پورمحمدی: موضوعات اقتصاد باید
 قابل محاسبه و اندازه‌گیری نسبی و پیش‌بینی‌پذیر
 برای فعالان اقتصادی باشد
همچنین، حجت‌الاسلام پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران گفت: باید امواج سهمگین بی‌ثباتی اقتصادی را کاهش دهیم به گونه‌ای که موضوعات اقتصاد قابل محاسبه و اندازه‌گیری نسبی و پیش‌بینی پذیر برای فعالان اقتصادی باشد. وی ادامه داد: بنده به نحوه برنامه‌ریزی در کشور به خصوص برنامه هفتم نقدهای جدی دارم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ناترازی در بخش انرژی کشور اظهار داشت: آن‌گونه که اطلاع دارم بعضاً مصرف بنزین ما به روزی ۱۴۰ میلیون لیتر می‌رسد که متوسط آن ۱۲۰ میلیون لیتر است، این در حالی ‌است که ترکیه ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف روزانه دارد و در اروپا نیز کل مصرف آنها دو برابر مصرف کشور است، لذا این مصرف بالا موجب هدر رفت سرمایه‌های کشور و ایجاد دردسر شده است به گونه‌ای که آلودگی هوا، ترافیک و به هم ریختن شرایط محیط زیستی را نیز شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: همه قبول داریم بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و نمی‌شود سرمایه و منابع مردمی را به سوی بنگاهی خاص هدایت کرد. در عین حال دولت باید قدرت هماهنگی داشته و از تصدی‌گری کنار بکشد. هر چند برخی از افراد که در چرخ دنده مباحث اجرائی و بروکراسی حضور نداشتند و آن را نمی‌دانند، امروز می‌گویند ما که کارشناس نیستیم و از کارشناس استفاده می‌کنیم در حالی‌که همان کارشناسان، ایده نو ندارند و مقهور چرخ دنده‌های بروکراسی کشور شدند.
به گزارش مهر، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: اداره امور کشور همکاران متعهد، توانمند و جسور می‌خواهد که ملاحظات جانبی بر تصمیمات آن‌ها تأثیر نگذارد و تهدید و تطمیع، آن‌ها را متزلزل نکند.
وی خاطرنشان کرد: راه‌حل مبارزه با فساد، ایجاد بانک‌های جامع اطلاعاتی، شفافیت، کنترل هوشمند، پاسخگویی، هوش مصنوعی و توسعه دولت الکترونیک است و باید به اجرای دقیق دولت الکترونیک بازگردیم.
قاضی‌زاده ‌هاشمی: مصمم به حمایت 
از قانون افراد دارای معلولیت هستیم
سید امیر حسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بخشی از جامعه ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که علاوه‌ بر وظایف شرعی و انسانی، مطابق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، دولت نسبت به آنها مسئولیت دارد. دولت خانواده خود را مصمم به اجرای کامل این قانون به‌ویژه در بخش‌های مربوط به اشتغال، مسکن و معیشت می‌داند.
 قاضی‌زاده‌ هاشمی: کم‌کردن شکاف درآمد و هزینه خانواده مهم‌ترین اقدام «دولت خانواده» است
وی همچنین در فضای مجازی نوشت: تجربه نشان داده ادعای حل تمامی مشکلات یعنی تقریباً هیچ مشکلی رفع نخواهد شد. دولت خانواده در گام نخست مشکلات اساسی خانواده ایرانی را رفع خواهد کرد. امروز شکاف میان درآمد و هزینه‌ها خانواده در حال افزایش است و کم کردن این فاصله مهم‌ترین اقدام خواهد بود.
 زاکانی: خانواده در جامعه محور و مهم‌ترین سلول است 
و زن در جامعه نقش اساسی دارد
علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در برنامه میزگرد فرهنگی اظهار داشت: زمینه‌ای را فراهم خواهیم کرد تا مردم بتوانند با انتخاب یک هیئت منصفانه و معتمدین از خودشان، مسئولان را مورد بازخواست قرار بدهند.
 در غرب،‌ اقتصاد
 و در انقلاب اسلامی، فرهنگ ایده مرکزی است
وی بیان داشت: نظامات ما مبتنی بر نظامات رقیب نیست؛ در غرب ایده محوری مدنظر اقتصاد است و در انقلاب اسلامی ایده مرکزی، فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می‌شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فرهنگ اولویت قطعی است، گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است، اظهار داشت: تعلیم و تربیت در فرهنگ، پیشران متحول‌کننده است و در میان همه شقوقات (بخش‌های مختلف)، آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت است.
زاکانی تصریح کرد: آزادی که بعضی‌ها ممکن است به شیوه غربی توصیه کنند آزادی مطلوب نیست. آزادی حقی است که همه انسان‌ها دارند و انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرد.
 عدالت، معنویت و پیشرفت 
باید به جامعه عرضه شود
وی تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد به واسطه احقاق حق خود، به دیگری یا اجتماع ضرر برساند، در حوزه اجتماع شعار انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری است. عدالت و معنویت، پیشرفت و رفاه باید به جامعه عرضه شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در اصل هشتم قانون اساسی، تفتیش عقاید ممنوع است و روی آزادی مطبوعات تاکید شده است، ادامه داد: انقلاب اسلامی این آزادی را برای ما خلق کرده است. آزادی به شیوه غربی مطلوب ما نیست. این آزادی مثل کسی است که در یک جای شلوغ به او تنه می‌زنند و پس از آن جیبش را خواهند زد. بعد از این آزادی فساد اقتصادی خواهد آمد. این چیزی است که می‌خواهند به ما القا کنند. 
 ۵۲ حکم قانونی را شفاف کردیم
زاکانی خطاب به انتظامی از کارشناسان این برنامه که درباره حجاب‌بان‌ها در برخی ایستگاه‌های مترو سؤال کرد، گفت: حرفی که در مورد حجاب‌بان‌ها می‌زنید خلاف واقع است. در مورد سامانه شفافیت هم درست نمی‌گویید در شروع کار ما ۵۵ حکم قانونی بود که باید آن را شفاف می‌کردیم، در حال حاضر سه حکم قانونی ما غیرشفاف است یعنی ۵۲ حکم شفاف شده و چیزی تعطیل نشده است.
وی بیان داشت: دختران مسئله نیستند، بلکه امید ما هستند به عنوان پدری که ۳ دختر دارم، می‌دانم که دختر چقدر شیرین است و چقدر می‌تواند مؤثر باشد و خانواده در جامعه محور و مهم‌ترین سلول است و زن در جامعه نقش اساسی دارد.
 مسئولان باید به جوانان اعتقاد و اعتماد داشته باشند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به واسطه سبقه خودم از سال ۶۸ تا ۸۲ در جریان جنبش دانشجویی نقش داشتم و معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. اساس اشکال موجود، عدم شناخت است و نمی‌دانیم چه پتانسیل بزرگی در جوانان وجود دارد مسئولان اول باید به جوانان اعتقاد و بعد اعتماد پیدا کنند.
 مدارس دولتی مانند دانشگاه‌های دولتی 
مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد
وی یادآورشد: مدارس دولتی باید مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد. رکن مهم در مدارس معلم است، معلم منزلت، معیشت و جایگاه خود را می‌خواهد. معلم نقش اساسی و تحول‌آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و ابعاد او تحول را دنبال کرد و میدان را باید به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند.
 اصلاح‌طلبان مدیران زن شهرداری را 
از 7/5 درصد به ۶ درصد کاهش دادند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: زمان آقای قالیباف مدیران زن در شهرداری حدود ۷.۵ درصد بودند، اصلاح‌طلب‌ها با اینکه زیاد شعار می‌دهند آن را به زیر ۶ درصد رساندند. در دوره ما مدیران زن به حدود ۱۰ درصد رسیدند که افتخاری برای ماست.