kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
 دبیرکل ناتو تأکید کرد

آماده‌باش اتمی ناتو در برابر چین و روسیه

 

سرویس خارجی-
دبیرکل ناتو صراحتاً اعلام کرد که اعضای این ائتلاف نظامی به دلیل آنچه که وی «افزایش تهدیدات نظامی دو قدرت اتمی چین و روسیه» خواند در وضعیت آماده‌باش اتمی قرار می‌گیرند.
تنش‌ها بین قدرت‌های بزرگ دارای سلاح هسته‌ای روز به روز به وضعیت «بی‌بازگشت» نزدیک می‌شود. آمریکا در جنگ اوکراین تمامی خطوط قرمز روسیه را زیر پا گذاشته و روزی نیست که مقامات آمریکایی درباره تسلیح اوکراین با سلاح‌های جدید لفاظی نکنند. پوتین و سایر مقامات ارشد روسیه نیز بارها هشدار داده‌اند که هر لحظه ممکن است جنگ از کنترل خارج شود و روسیه در صورتی که توسط ناتو تهدید شود در دفاع از منافع خود تردید نخواهد کرد. در تنگه تایوان نیز گفته می‌شود آمریکا خود را برای جنگ با چین بر سر تایوان آماده می‌کند. همین هفته گذشته بود که «ساموئل پاپارو» رئیس فرماندهی حوزه «هند-اقیانوسیه» در ارتش آمریکا به روزنامه «واشنگتن پست» گفت که چین در صورت حمله به تایوان با «تهاجم مرگبار بزرگی» از سمت تسلیحات بدون سرنشین از هوا و دریا مواجه و زمینگیر خواهد شد. وی حتی تهدید کرد که در صورت بروز جنگ، آمریکا تنگه تایوان را علیه چین به جهنم تبدیل خواهد کرد!
آماده‌باش اتمی ناتو
حالا و در یک گام بزرگ به سمت تشدید تنش، دیروز رسانه‌ها از قول دبیرکل ناتو نوشتند که این ائتلاف نظامی در وضعیت «آماده‌باش اتمی» قرار می‌گیرد. «ینس استولتنبرگ» روز دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در گفت وگو با روزنامه «دیلی تلگراف» خاطرنشان کرد اعضای این ائتلاف نظامی به دلیل افزایش تهدیدات روسیه و چین، در حال مذاکره بر سر استقرار تسلیحات هسته‌ای بیشتر، خارج کردن آن‌ها از زرادخانه‌ها و قرار دادن آن‌ها در وضعیت آماده‌باش هستند. 
 به گزارش یورونیوز «ینس استولتنبرگ» این را هم گفت که: «من فعلا وارد جزئیات عملیاتی در مورد اینکه چه تعداد کلاهک هسته‌ای عملیاتی یا ذخیره خواهند شد نمی‌شوم، اما در همین حد به شما بگویم که درخصوص این موارد در حال رایزنی هستیم. این دقیقا همان کاری است که ما در حال انجام آن هستیم.» دبیرکل ناتو در ادامه خاطرنشان ساخت که «شفافیت داشتن در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای این پیام مستقیم را [به دشمنان] متبادر می‌کند که صد البته ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم.» 
در شرایطی که آمریکا و برخی دیگر از اعضای ناتو دارای سلاح اتمی هستند و واشنگتن سابقه استفاده از این تسلیحات ممنوعه را دارد، استولتنبرگ مدعی شد که هدف ناتو، «جهانی بدون تسلیحات اتمی» است! دبیرکل ناتو این را هم گفت که «تا زمانی که سلاح‌های اتمی وجود داشته باشد، ما یک ائتلاف اتمی باقی می‌مانیم، زیرا جهانی که در آن روسیه، چین و کره شمالی سلاح‌های اتمی داشته باشند و ناتو نداشته باشد، جهانی خطرناک‌تر خواهد بود.» 
او در ادامه درباره تسلیحات اتمی چین «به طور ویژه» ابراز نگرانی کرد و گفت که این کشور سرمایه‌گذاری زیادی روی تسلیحات پیشرفته انجام می‌دهد و تعداد کلاهک‌های اتمی خود را تا سال 2030 به 1000 خواهد رساند.
به گفته مقام ارشد این ائتلاف نظامی غربی، «ناتو شاید با چیزی مواجه شود که تاکنون پیش از این هرگز شاهدش نبوده است. (روسیه و چین) دو دشمن بالقوه اتمی و البته که این امر عواقبی دارد.» استولتنبرگ در ادامه این مصاحبه خبر داد که آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال حاضر در حال نوسازی زرادخانه‌های اتمی خودشان هستند. به گفته او، آمریکا بمب‌های غیرهدایت شونده خود را برای کلاهک‌های اتمی که در اروپا دارند نوسازی می‌کند و متحدان اروپایی در حال نوسازی هواپیماهایی هستند که قرار است به مأموریت اتمی ناتو اختصاص داده شود.
واکنش روسیه
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری (کرملین) در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو هشدار داد چنین «لفاظی‌هایی» جز گام برداشتن در مسیر تنش بیشتر نیست. 
به گزارش ایرنا به نقل از تاس دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: «آنچه استولتنبرگ به وضوح گفت،‌ در چارچوب بیانیه‌ای که روز قبل از آن (در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین) تصویب شد، نمی‌گنجد و چنین لفاظی‌هایی غیرقابل پذیرش است.»
گزارش ترسناک اندیشکده سیپری
اما در حالی که دبیرکل ناتو از آماده‌باش اتمی این ائتلاف نظامی سخن می‌گوید «انستیتو صلح سیپری» در گزارش سالانه خود از افزایش روزافزون تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی توسط قدرت‌های هسته‌ای دنیا خبر می‌دهد. بر اساس گزارش سالانه این مؤسسه بین‌المللی که روز دوشنبه منتشر شد تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی به طور مداوم در حال افزایش است.
بر اساس اطلاعات انستیتو سیپری با اتکای فزاینده کشورها به بازدارندگی هسته‌ای، تعداد سلاح‌های هسته‌ای در حال توسعه نیز افزایش یافته است. از موجودی تخمینی جهانی 12121 کلاهک تا ژانویه 2024(دی 1402) تقریباً 9585 کلاهک برای استفاده بالقوه در انبارهای نظامی موجود بود. بر اساس این گزارش، حدود 3904 عدد از این کلاهک‌ها بر روی موشک‌ها و هواپیماها نصب شده بودند که تعداد آن‌ها 60 مورد بیشتر از ژانویه 2023 (دی 1401) بود. مابقی در انبارهای مرکزی قرار داشتند.
بر اساس اطلاعات این مؤسسه در مجموع 9 کشور دارای سلاح هسته‌ای هستند وآمریکا و روسیه در این لیست در صدر قرار دارند و ذخایر آنها حدود 90 درصد از کل کلاهک‌های هسته‌ای را شامل می‌شود. انگلیس در رتبه سوم قرار دارد و پس از آن فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره شمالی و رژیم صهیونیستی قرار دارند.